Zpět na titulní stránku

číslo 17

Zpět na titulní stránku

vyšlo 17. 4. 2006

Pořiďte si


NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE RADIOSERVISU

Profilová alba vynikajících pěvců

Hlas nezapomenutelného českého pěvce Eduarda Hakena stále zaznívá na rozhlasových vlnách. Není divu - jeho temnému, oduševnělému basu čas neublížil. A přitom jej do Národního divadla přijal Václav Talich už před sedmdesáti lety, v  roce 1936! Haken tam skvělým způsobem vdechl život mnoha hrdinským, dramatickým i komickým postavám; veleknězi Zachariášovi z Verdiho Nabucca i Sarastrovi z Kouzelné flétny, Kecalovi z Prodané nevěsty i Jankovi z Blodkovy jednoaktovky V  studni; byl Basiliem v  Lazebníků sevilllském, Vodníkem v Rusalce i starostou ze Saardemu v  Lortzingově Caru a tesaři. Všechny tyto polohy od tragické po komickou zachycuje profilové CD Eduard Haken - Operatic Recital, jehož árie jsou vybrány z archivních nahrávek, vzniklých vesměs v  rozhlasovém studiu. Znovu připomínají pěvcovu vysokou profesionalitu, mnohovrstevnost jeho projevu, výrazovou hloubku, krásu a velikost jeho hlasu. Vedle operních árií, mezi nimiž jsou zastoupeny nejvýznamnější podoby Hakenova pěveckého projevu (v operách Mozarta, Rossiniho, Smetany, Blodka, von Webera, Lortzinga, Meyerbeera, Verdiho) tvoří druhou, neméně významnou část kompaktu Dvořákovy Biblické písně. Připomínají další stránku Hakenova uměleckého působení - účinkování na koncertních pódiích. Nemají však zdaleka pouze dokumentární hodnotu, jejich působivost přesáhla desetiletí (nahrávka je z roku 1982). Posluchače přímo zasáhne jímavá vroucnost a zároveň hluboce lidská, přímo křesťansky procítěná pokora, které pěvec do přednesu vložil. Letos si připomínáme deset let od úmrtí Eduarda Hakena. Je dobře, že k tomu přispívá i kompakt se stále živými ukázkami jeho pěveckého mistrovství.

* * *

Profilové album Jarmily Vrchotové-Pátové, koncertní umělkyně, hudební teoretičky a vysokoškolské učitelky představuje tuto výraznou osobnost jako citlivou interpretku Janáčkovy Moravské lidové poezie a lužickosrbských písní. Charakterizuje ji bohatý výrazový rejstřík i pozoruhodná barevnost hlasu. V pěvecké činnosti, která vždy tvořila pevnou páteř jejího pedagogického působení (léta vedla katedru zpěvu na HAMU) se věnovala zejména písňové tvorbě českých autorů - vedle Janáčka také Dvořákovi, Foersterovi, Martinů i dalším. Dramaturgie tohoto kompaktu vychází z rodinných kořenů (její otec i strýc, oba popraveni nacisty, byli známými slavisty, strýc profesorem bulharštiny a lužické srbštiny). Přednes Janáčkových písní obohacuje často uváděný cyklus o nové dimenze, lužickosrbské lidové písně pak překvapí poetikou, která je nám mimořádně blízká. Bonus kompaktu tvoří vokální kompozice lužickosrbských autorů na lidová témata Jurije Pilka (Smrjertnica) a Bjarnata Krawce (Solobik a roža).

(ap)