Zpět na titulní stránku

číslo 17

Zpět na titulní stránku

vyšlo 17. 4. 2006

Dívejte se


Svůdce se vrací ke své dávné oběti

Pondělí 24. dubna, ČT 2, 21.45

Česká kinematografie vydala již v němé éře několik podmanivých plodů. Mezi ně nepochybně patří Erotikon Gustava Machatého. Příběh kdysi svedené dívky, která znovu málem podlehne svému někdejšímu tvůrci, se nijak nevymyká z dobových melodramatických konvencí, avšak po vizuální i režijní stránce je mimořádně vytříbený. Nelze upřít smysl pro kresbu atmosféry ani stále sugestivní herecké výkony (zvláště u Karla Schleicherta jako hrdinčina otce a Ity Riny v hlavní úloze, částečně též Theodora Pištěka v roli klamaného manžela), které mají psychologickou hloubku. Všimneme si, že mužské postavy z měšťanského prostředí jsou vyumělkovanější, více závislé na teatrálních gestech, navíc mají nepřirozeně vybělený obličej - včetně zvýrazněných rtů. Promyšlená střihová skladba vychází z důrazu na detaily obličeje, ale také dalších předmětů, které mohou danou situaci dokreslovat (v úvodu například cizokrajné nálepky na svůdníkově kufru).

Už němý film si vypracoval dokonalé typy zhýralé ženy a svůdníkaI když oceníme smysl pro vyjadřování obrazem, nelze pominout závažné nedostatky ve scenáristické stavbě, na níž se měl podílet i Vítězslav Nezval. Některé motivy vyšuměly, jiné zůstaly nedořečené. Nejde jen o základní, dosti banální půdorys ženské nepoučitelnosti a osudové neschopnosti vzdorovat svádění, ale o řadu nerozvinutých motivů. Třeba postava hrdinčina otce náhle zcela zmizí z děje a již se nikdy neobjeví, ačkoli tvoří důležitou součást celkového dramatického rozvržení. Nelogicky vyznívají rovněž některé příliš chtěné náhody, které se vzpírají i v rámci zvolených klišé uvěření, i samotný svůdce dnes vyznívá spíše směšně nežli démonicky.

Přes uvedené výhrady jde o dílo mimořádných uměleckých kvalit, které dosáhlo i mezinárodního uznání. Erotikon, evokující představu slepé náruživosti, však doplatil na pronikavé technické změny: na plátna kin se dostal v roce 1929 (pražská premiéra až 1930), kdy zvukový film zahájil své vítězné tažení. Nepomohlo ani krácení, ani dodatečný hudební doprovod. Nyní Erotikon spatříme v rekonstruované podobě a s nově složenou hudbou od Jana Klusáka.

(jš)