NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Inspirace pro mladé klavíristy
Nový
dvořákovský titul nazvaný Antonín Dvořák pro (mladé) klavíristy (vyd. Rosa)
přináší vedle často uváděných a populárních klavírních skladeb (Lístky do
památníku, Humoreska) i méně známé opusy. Nahrávka dosvědčuje, že se na ně
zapomíná neprávem. Klavírista Tomáš Víšek znovu objevil posluchačům jejich
půvab i jiskrnou hravost. Ale nejen posluchačům, už sám název napovídá, že
album je míněno i jako inspirativní pobídka - výběrem i řazením se snaží pro
Dvořákovu hudbu získat také mladé interprety. Zvládnutí skladeb není zvlášť
obtížné už proto, že Dvořák sice na klavír hrál, ale nebyl sólovým
pianistou; na rozdíl od jiných skladatelů - virtuózních interpretů většinou
nekomponoval technicky mimořádně náročné kreace. Nicméně jeho hudba pro
klavír se vyznačuje osobitou krásou; zní jásavě i snivě, zamyšleně či
rozpustile - podle charakteru hudebního nápadu, pokaždé znamenitého, na němž
je skladba postavena. Některé z nich známe z orchestrálních verzí - např.
Valčík A - dur, který dosáhl světového věhlasu stejně jako Humoreska. CD
obsahuje vedle jednotlivých skladeb (Intermezzo, Mazurka, Presto e - moll),
zejména rozsáhlejší klavírní cykly: Silhouetty, Poetické nálady, Menuety.
Mezi polkou Pomněnka, kterou zkomponoval Dvořák ve třinácti letech (jde o
vůbec první dochovanou skladbu, kterou ještě musel dopracovat Dvořákův
zlonický učitel Liehmann) a Humoreskou, patrně nejslavnějším Dvořákovým
dílem psaným původně pro klavír, je časové rozpětí téměř čtyřiceti let.
(ap) |