číslo 16
vychází 11. 4. 2005

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

O politice, vkusu a žaludku

Marnit prostor pro kulturu poznámkou o politicích je minimálně zbytečné. Občas je však těžko se ubránit. Ve chvíli, kdy se právě politiky provozovaný tragikomický kabaret stane podstatnou a sledovanou položkou programu, má snad podobná tematická výjimka z pravidla svou logiku. I v televizním glosáři.

O stávající bitvě o politickou moc jsou denně popsány tuny papíru. Dodat cokoliv k analýzám peripetií a perspektiv je téměř nemožné. Jedním z mála záhadně opomíjených podstatných detailů, dobře čitelným i z obrazovky, zůstává v Čechách tradiční prezentace politických sporů jako střetu černé a bílé, dobra a zla. Jako by platila stupidní úvaha, že aktuálně prokazovaný morální a inteligenční deficit jedné strany automaticky proměňuje protivníka ve vzor moudrosti a ctností. Na podobném principu fungují telenovely, ne skutečný život. Natož politika. Právě obrazovka to dokazuje dnes a denně.

Míru krátkozraké politické hlouposti a arogance vyznávající heslo o účelu světícím prostředky, názorně ilustruje zejména praktická rehabilitace komunistické strany. Dnešní repríza cynického obchodu s komunisty je od sociálních demokratů stejně nechutná jako jeho premiéra, kterou před dvěma lety předvedli při volbě svého prezidenta demokraté občanští. Trest Stanislavu Grossovi a spol. v podobě příští volební výslužky však zjevně bude nesrovnatelně větší.

Politiky, ale i vkusu a žaludku se týká i poznámka o novém televizním angažmá Ondřeje Hejmy. V dobách, kdy pro devadesát devět procent Čechoslováků končil dostupný svět železnou oponou, putoval Hejma autostopem, tu po Indii, tu po Spojených státech. Své zážitky vydával dokonce knižně. Vysvětlení záhady jeho cest nabídl po převratu nejprve Petr Cibulka, dnes si je může ověřit každý na webu ministerstva vnitra v oficiálním seznamu spolupracovníků Státní bezpečnosti.

Představa nezávislého rockera, který je souběžně agentem StB, zavání absurditou, ale hlavně odporností. Dnešní hvězdné televizní kariéře agenta Ronyho však dodává paprsek logiky. Přesně dle pionýrského sloganu je "vždy připraven". Tentokrát posluhovat masové pakultuře. Hejmova mediální sláva postavená na zlevněném výprodeji šarže bigbíťáka vede od "drsně upřímného" porotce v SuperStar přes průběžné sebepropagační VIPácké exhibování (viz nedávno opět porotce při volbě České Miss) až po novou roli pouťového vyvolávače v inovovaném nováckém Milionáři. Stylovou pointou jeho kariéry by mohlo být dosednutí na dosud neobsazený trůn krále tuzemského teleshopingu.

JAN SVAČINA