Sobota 6. 12. 2003 Český rozhlas 2 - PRAHA - 8.04
hodin
Kukuřice, která měla smůlu?
Spisovatel a
středoškolský profesor Jaroslav Žák popisuje v jedné z knih o študácích a
kantorech slabost profesorů pro oblíbené premianty a jejich nechuť ke všemu, co
podniknou zavilí repetenti. Když primus pokazí kompozici z latiny, profesor jen smutně
vzdychne: Ten hoch měl ale smůlu! Když se však tatáž kompozice nečekaně vydaří
slabému žákovi, podnikne profesor detektivní pátrání, aby zjistil, odkud propadlík
opisoval. Při čtení reakcí zastánců i odpůrců geneticky modifikovaných organismů
na výsledky nedávné důkladné britské vědecké studie snadno propadneme dojmu, že
sedíme v románové sborovně s kantory Jaroslava Žáka, říká v Meteoru doc. Ing.
Jaroslav Petr. Představme si nejprve "zkoušené žáky". Jsou jimi tři
plodiny - řepa, řepka a kukuřice - každá z nich ve dvou formách. Na jedné straně
jsou tu plodiny s genem pro odolnost vůči herbicidu, na druhé straně jsou tu tytéž
plodiny v "klasickém provedení", tedy bez genu pro odolnost. Latinskou
kompozici nahradil vědecký test. Všechny plodiny byly pěstovány na polích, v nichž
se průběžně sledovala druhová pestrost rostlin i živočichů. Není jednoduché je
krátce shrnout, ale v Meteoru se o to pokusíme, jako kantoři na pedagogické radě. V
polích s geneticky modifikovanou řepou a řepkou bylo mnohem méně plevelů, a proto se
tu vyskytovalo i méně včel, motýlů a býložravých brouků. Nižší byla biomasa
plevelů a živočichů, jednoduše řečeno - menší by byly hromady, na něž bychom
všechny sledované organismy na daném poli mohli vyskládat. Nesnížila se však
celková biodiverzita polí, což znamená - žádný živočišný druh z nich nezmizel.
Zkoušení geneticky modifikované klasické kukuřice dopadlo přesně opačně. Úbytek
plevelů a následný úbytek živočichů byl výraznější u klasické kukuřice, její
geneticky modifikovaný protějšek byl k polím výrazně šetrnější. Odpůrci
genetických modifikací píšou do notesu: geneticky modifikované plodiny 5, klasické
plodiny 1. Na námitku, že klasická kukuřice s geneticky modifikovanou
"prohrála", odpovídají slovy pana Jaroslava Žáka, že klasická kukuřice
je "premiantem, který měl při kompozici smůlu". Dobrý profesor ví, že ani
ta nejtěžší kompozice často neodhalí skutečné schopnosti studenta. Proto zkouší
a zadává žákům další testy a písemky. Stejně se musí chovat biologové...
(bi) |