49
vychází 24. 11. 2003

Zpět na obsah         

Televize
film


TV TIPY

Pondělí 1. 12. 2003 NOVA - 21.00 hodin

Zlaté oko

Poté, co se ruská zločinecká organizace JANUS zmocní supermoderního bojového vrtulníku, využije ho k tomu, aby se získala tajný bojový satelitní systém Zlaté oko. Vyšetřením případu je z britské strany pověřen James Bond, kterému se téměř povedlo záměr zločinců zmařit už v okamžiku únosu vrtulníku. Nyní má tedy další šanci .V Petrohradě se pokouší prostřednictvím bývalého agenta KGB Žukovského proniknout k šéfovi organizace JANUS, aby nakonec po řadě nebezpečných situací zjistil, že ji řídí jeho bývalý kolega Treveleyan, potomek ruských kozáků. Chce se pomstít Británii za zradu, která kozáky předhodila bolševické genocidě. Jeho cílem je elektronická krádež obrovské sumy z Londýnské banky, kterou chce zamaskovat pomocí ničivého úderu Zlatého oka.

Režie Martin Campbell. Hrají Pierce Brosnan, Sean Bean, Robbie Coltrane, Judi Dench, Izabella Scorupco, Famke Jensen, Tcheky Karyo a další.


Úterý 2. 12. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Rivalové z Dračích hor

Budeme vám vyprávět příběh o dvou úchvatných predátorech žijících v africké přírodě. Jedním z nich je orel Verrauxův. Jeho rozpětí křídel přesahuje průměrnou výšku člověka. Vznáší se neslyšně mezi horskými útesy a pak na svoji kořist neočekávaně a s elegancí zaútočí. Ve vzduchu působí jako skutečný vládce nebes. Druhým je kočkovitá šelma - rys karakal. Živí se hlavně kořistí stejného druhu jako orel. A občas může zaútočit i na samotného krále vzdušných prostor. A tak dochází k zajímavým střetům dvou dominantních živočichů. Sám o sobě je však neuvěřitelný příběh z orlího hnízda, který vědcům díky dlouhodobému sledování nabídl dosud nepoznané skutečnosti.


Středa 3. 12. 2003 PRIMA - 21.25 hodin

Jistá spravedlnost

Uznávaná advokátka Venetia Aldridgeová je nalezena zavražděná ve své kanceláři. Byla to kontroverzní osoba - nikdy se nerozpakovala naplno říct svým mužským kolegům, co si o nich myslí, a to mnozí z nich samozřejmě nemohli "spolknout". Venetia si tak téměř programově pěstovala nepřátele, z nichž každý mohl být vrahem. A na vrchním inspektoru Adamu Dalglieshovi je, aby zjistil kdo jím byl skutečně.

Režie Ross Devenish. Hrají Roy Marsden, Penny Downieová, Ricci Harnett a další.


Čtvrtek 4. 12. 2003 ČT 2 - 21.45 hodin

Lze nalézt životní rovnováhu v afrických pouštích?

Italský režisér Bernardo Bertolucci proslul mnoha díly: Konformista vyprávěl o lidské zbabělosti, kdysi skandální Poslední tango v Paříži zkoumalo odosobněný sex nahrazující opravdový cit, ve Dvacátém století vytvořil mohutnou fresku o moderních italských dějinách. K Číně se obrátil v Posledním císaři. V 90. letech však pouští ze zřetele společenské kontexty a uzavírá se do soukromí svých hrdinů, zpravidla nucených přežívat v kulturně odlišném prostředí, ať již je to Afričanka, jež v Obležení prchla před pronásledováním do Evropy (tento film bychom měli spatřit v kinech) nebo naopak americká manželská dvojice v afrických pustinách, jak ji líčí snímek Pod ochranou nebe.

Hrdinové příběhu nepřijíždějí do pouštní Afriky jako rozmazlení turisté: naopak očekávají, že odlehlost prostředí i jeho nezvyklost jim pomohou zcelit šrámy v jejich vztahu, upevnit hroutící se spolužití a nalézt cestu jeden k druhému. Že pomohou překonat manželovu tvůrčí krizi. Jenže konkrétní zážitky dokazují, jak málo jsou připraveni na svou pouť, která naopak přináší jednu pohromu za druhou: muž těžce onemocní, ženu postihnou traumatizující zážitky, přetvářející její identitu...

Podmanivost afrického prostředí může být zničujícíBertolucci natočil svůj film podle románu Paula Bowlese (režisér mu dokonce připsal roli vypravěče), ale příliš se mu nepodařilo zastřít jeho romantický podtext, tak znatelnou výlučnost. Oceníme, že příběh se vyhýbá zjevným sentimentálním klišé, že namísto povznášející vstřícnosti roztáčí spirálu beznaděje. Soustředí se na zranitelnost, kterou extrémní podmínky ještě více zhoršují. Z pouštních scenerií tak bobtnají zdivočelé vášně, protože je ještě nepotlačuje znehybňující civilizační slupka. Rozporuplné psychické i fyzické stavy se podařilo režiséru postihnout - a velkou zásluhu na tom mají i oba ústřední představitelé, John Malkovich a Debra Wingerová. Jejich až horečnatě pulsující výkony strhávají svou naléhavostí, zvláště Wingerová bedlivě prohmatala, jak její hrdinka postupně spěje k duševní rezignaci.

Velkou péči režisér věnuje výtvarné stránce svého filmu, byť obrazovka právě tuto složku stěží zprostředkuje v žádoucím rozlišení. Kameraman Vittorio Storaro podmanivě vykreslil magická rozhraní barev pouštních přesypů i ztemnělé vnitřky skromných obydlí, evokoval vedro i chlad nehostinné pustiny, v níž se hrozí přetvořit i lidské srdce. Zdá se mi však, že okouzlení zvoleným prostředím je přílišné, že pohlcuje vlastní příběh, přehlušujíc jej krásou pozvolna se linoucích obrazů.

JAN JAROŠ


Pátek 5. 12. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Dirigent mezi nebem a zemí

S životními a profesními osudy nového šéfdirigenta České filharmonie Zdeňka Mácala chce diváky seznámit dokument Jana Mudry Mezi nebem a zemí. Titulek filmu si Mudra vypůjčil z věty, ve které se Mácal vyznává ze svých stavů uprostřed dirigování, uprostřed hudby, zkrátka uprostřed orchestru. Hudba vždy zaujímala v Mácalově životě přední místo; aby ji mohl provozovat svobodně, i přes slibnou budoucnost v České filharmonii po sovětské okupaci v roce 1968 emigroval. Dirigoval pak doslova po celém světě na 160 orchestrů.

Natáčení dokumentu trvalo půl roku (režisér sesbíral osmadvacet hodin materiálu) a nebylo vždy idylické. "Pan režisér mě sledoval doslova všude, až mi to občas nebylo příjemné," říká k tomu s úsměvem Zdeněk Mácal. Podle režiséra bylo obzvláště zajímavé natáčení v Mácalově rodném Brně. "Tam se pan dirigent doslova utrhl a lítal sem tam, až jsem ho s kamerou chvílemi ani nemohl dostihnout!" - "Tam to ale pro mě byla tvrdá práce. Chtěl jsem co nejlépe odpovídat na režisérovy otázky a ani jsem neměl čas se nějak dojímat," kontruje dirigent.

Podle Mudry je sice Mácal člověkem nervním a impulsivním, na druhé straně ale v jeho srdci nenašel nic špatného. "Možná mi někdo vytkne, že ve snímku nezazní o Mácalovi nic negativního. Já jsem ale nic takového nenašel," odráží režisér už předem možnou kritiku. Odhodlaně hájí i námitky proti příliš patetickým komentářům, které film provázejí. "Já to pateticky necítím. Film přináší poselství v době, která je pro Českou filharmonii významná." Sám Mácal si dokument velmi pochvaluje. "Myslím, že jeho po shlédnutí mě poznají i ti, kteří doteď vůbec netušili, kdo jsem," uzavírá šéfdirigent České filharmonie hodnocení svého hodinového portrétu.

TOMÁŠ PILÁT


Sobota 6. 12. 2003 ČT 1 - 21.05 hodin

Samotář v Seattlu

Architekt Sam se po smrti své milované ženy přestěhuje s osmiletým synkem Jonathanem z Chicaga do Seattlu. Nechtěně získá popularitu, když musí kvůli Jonathanovi mluvit v rozhlasovém pořadu, věnovaném různým lidským problémům. O "Samotáře v Seattlu", jak ho nazve autorka pořadu, se od té doby začne zajímat řada žen, přesvědčených, že právě ony nahradí zemřelou manželku. Samovo vyprávění zaujme i emancipovanou baltimorskou novinářku Annii, připravující právě svoji svatbu s usedlým Walterem. Navzdory velké vzdálenosti a díky Jonathanovi se Sam a Annie jednoho dne potkávají, příznačně na vrcholu Empire State Building v New Yorku.


Neděle 7. 12. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Který evropský film bude nejlepší?

Amerika se pyšní Oscary, na starém kontinentě se zase udělují Evropské filmové ceny. Letos si je vítězové odvezou z Berlína, kde celá akce, dnes již možná zbytečně bombastická, v daleko skromnějších podmínkách začínala. V rámci Večera na téma... evropský film Česká televize přichystala hodinový sestřih slavnostního předávání, při němž spatříme ukázky z nejdůležitějších nominací. Diváka, jenž pilně navštěvuje biografy, jistě potěší, že téměř všechny tituly, které aspirují na ocenění nejlepší film roku, jsme již viděli nebo teprve uvidíme.

Také posmutnělá německá komedie Good bye, Lenin! soutěží o nejvyšší poctuFrearsova Špína Londýna je věnována nejen postavení přistěhovalců, ale také černému obchodování s lidskými orgány. Experimentální podobenství Dogville, které režíroval Lars von Trier, se odehrává na symbolicky vymezené jevištní ploše. V Beckerově komedii Good bye, Lenin! starostlivý syn zastírá před matkou-komunistkou, že východní Německo přestalo existovat. Winterbottomův film Na tomto světě líčí bezmezné utrpení načerno převážených emigrantů, kteří nepřestávají snít o lepším světě. V melodramatu Isabel Coixetové Můj život beze mne si těžce nemocná žena zařizuje vše potřebné pro své blízké. A loňský laureát Francois Ozon si v Bazénu opět pohrál s nejednoznačnými vztahy i významy. A aspoň některý ze jmenovaných filmů zasahuje i do dalších soutěžních kategorií - o nejlepšího režiséra, scenáristu, kameramana, o nejlepšího herce a herečku...

Pokud by vás zajímalo, zda do soutěže nepronikl nějaký český film, musím s lítostí oznámit, že takové pocty nebyl z hlediska pořadatelů hoden žádný. A protože pochybuji, že by se u nás žádný takový nevyskytoval, musím důvodně uvažovat o záměrném přehlížení. Vždyť pochybnosti mohou vzbuzovat už výše zmíněné návrhy: například takový Můj život beze mne je slzopudnou kýčařinou, Bazén pak výlučnou hříčkou a Good bye, Lenin! souzní s leckterými českými díly, třeba Pupendem.

Kompovaný večer doplňují další snímky. Informativní Film o filmu, věnovaný loňskému soutěžnímu hitu 8 žen, přiblíží tvorbu Francoise Ozona. Střihová skládanka Takový je život pak v osobních svědectvích i v množství ukázek připomene slavného italského režiséra Vittoria De Siku. Zachycuje životní i uměleckou dráhu tohoto průkopníka neorealismu, jenž se pokoušel diváka vést také k zamyšlení.

De Sica proslul rolemi milovníků mladých i postarších, jež pokaždé obdařil neopakovatelným charismatem (známe přinejmenším sérii filmů uvozených komedií Chléb, láska a fantazie). Jako režiséra jej však přitahovala zcela odlišná oblast: věnoval se tíživým sociálním podmínkám, dusícím šťastnější život - a řada titulů vstoupila do dějin: Zloději kol, Umberto D, Zázrak v Miláně, Manželství po italsku... Svou závažností je s De Sikovými režiemi srovnatelná jediná herecká příležitost: ve válečném dramatu Generál della Rovere ztělesnil drobného podvodníčka, ve vězení ochotného i kolaborovat, v němž se přesto cosi zlomí - a on, původně nasazený jako volavka, se rozhodne přijmout dosud předstíranou identitu odbojového velitele za svou, aniž hledí na to, že svou odvahu může zaplatit životem...

JAN JAROŠ