42
vychází 6. 10. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 13. 10. 2003 NOVA - 20.50 hodin

Nebe nad Berlínem podle hollywoodského střihu

Co nastane, když se anděl zamiluje?Podle Wendersova intelektuálně náročného, jakoby "vyprahlého" podobenství Nebe nad Berlínem vznikla v Americe tamní mentalitě uzpůsobená verze Město andělů. Ta ovšem směřuje jinam, soustředí se především na dojímavý příběh lásky mezi andělem Sethem (Nicolas Cage) a mladou doktorkou Maggií (Meg Ryanová). Zamilovaný anděl byl kvůli ní ochoten na sebe vzít pozemský úděl. Vznikla tak nenáročná slzopudná milostná historka, podávaná s notnými dávkami "oduševnělých" póz, souvisejících zejména s anděly a jejich vznešeně nehybným postáváním na výškových bodech ve městě (ať již jsou to budovy nebo třeba silniční směrovky) či na opuštěné pláži bičované vzedmutým mořem.

Andělé působí jako laskaví, nicméně nezúčastnění průvodci zemřelých, s nimiž odcházejí do "nové existence", bez problémů se pohybují prostorem a bez jejich vědomí je snad mohou vidět jen malé děti či lidé nějak postižení (třeba slepci). Jsou nadáni vnímat, co lidem, kolem nichž procházejí, se míhá myslí, o čem uvažují. Pokud si andělé ovšem přejí, může je spatřit i normální smrtelník - tak se Seth dá poznat lékařce, jejíž osobnost, poznamenaná zármutkem z marných zápasů o přežité pacientů, si jej podmanila.

Dlouho váhá, než se odhodlá učinit rozhodující krok, aby se stal obyčejným smrtelníkem s pocitem bolesti, s vědomím křehké tělesné schránky, ale také schopný vnímat jako kterýkoli jiný člověk doteky, chutě a vůně. Jako andělu mu scházel právě tento rozměr: neuměl si jej představit, ale o to silněji byl jím přitahován. Četl si o něm, slýchal o něm vyprávět, aniž jej někdy neokusil. Na rozdíl od svých druhů, spokojených se svou existencí, po něm bytostně zatoužil.

Nicolas Cage si udržuje neproměnný, odtažitý výraz, jehož monotónnost vyniká zejména v okamžicích, kdy Seth volí lidskou existenci. Meg Ryanová předvádí standardní grimasy dlouho nevěřícné, zmatené a rozpačitě se smějící ženy, jejíž racionalita se v Sethově přítomnosti náhle ocitá bezradná v kontaktu s jevy mimo lidské chápání. Avšak ani Seth nechápe dosah údělů, jichž je svědkem.

Film byl natočen v dlouhých, rádoby podmanivých záběrech, je zdůrazněna mysteriozní monumentalita andělů, jejichž temně oděné postavy vzbuzují spíše nelibé pocity. Režisér Brad Silberling (od něhož v kinech tento měsíc spatříme snímek Půlnoční míle) se téměř vyhnul trikům, postávání andělů u umírajících i ve vlastním společenství se obejde bez senzačních prvků - dokonce i samotné mizení je vyjádřeno střihem. V jednom záběru anděl postává, v dalším již není. Avšak vážnost podání ještě nezaručuje stejnou vážnost vyznění...

JAN JAROŠ


Úterý 14. 10. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

Indián

Ten muž opustil všechno, aby naplnil svůj sen. Divočina dalekého kanadského severu, země lesů, zvířat a indiánů se stala jeho skutečným domovem. Říkali mu Šedý Výr, neboli Ten, který chodí v noci. Vedl s přírodou tvrdý boj o přežití a nic jiného nepotřeboval. Žil jako osamělý lovec v opuštěném srubu a jen občas se nechal najímat jako průvodce. Myslel si, že už nikoho nepotřebuje. Pak ale přišla ona - krásná a tvrdohlavá Anahareo z kmene Mohawků a také bílí lovci kožešin. Jak se od toho okamžiku začal utvářet jeho další osud, by ho nenapadlo nikdy ani ve snu. Kanadsko-britský film Richarda Attenborougha byl inspirován skutečným životním příběhem.

Hlavní role Pierce Brosnan a Annie Galipeauová.


Středa 15. 10. 2003 PRIMA - 19.55 hodin

Jak se básníci derou na svět

Když Dušan Klein natáčel bezstarostnou komedii ze středoškolského prostředí Jak svět přichází o básníky, nikdo netušil, že tím zakládá volný cyklus příběhů, k nimž by měl v současnosti přibýt již pátý díl. První tři kratochvílné vyprávěnky spadají ještě do měnících se společenských poměrů 80. let, takže je lze vnímat i jako doklad, jak cenzura na sklonku komunistického režimu ochabovala. Je ovšem pravda, že Klein nikdy příliš neprovokoval. Upřednostňuje idylické nahlížení, protkávané (pseudo)satirickými prostřihy na zveličované banality. Pravdivější vhled do dobových reálií nahrazují vtipné průpovídky - to byl ovšem postup vyskytující se i u jiných filmů té doby.

Hlavními hrdiny jsou nerozluční kamarádi Štěpán (Pavel Kříž) a Kendy (David Matásek): nikdy neztrácejí smysl pro humor a recesi, dokonale se "vyblbnou" na školním divadelním představení, v němž s nevinným úsměvem ve tváři chtějí parodovat vše zkostnatělé. V celkově zkrotlé "konstruktivní kritice" zablesknou navíc potíže s první láskou, s rodiči i učiteli. Vyprávění dokládá, jak málo pokročila zábava od dob paskvilové Romance za korunu, natočené jen o několik let dříve.

Básníci to ani v lásce nemají snadné (Pavel Kříž s Mirkou Šafránkovou)Jako osvědčený zdroj humoru opět vystupují tupě karikované postavy dospělých, namátkou připomínám režiséra představení, profesora sexuologie či baletního mistra. Parodie je to však ryze vnější, nevypovídá nic o postavách samých. Klein ovšem spoléhá i na situační gagy, které chtějí dosahovat směšnosti za každou, někdy i pochybnou cenu - čím jiným je rozbití lidské kostry na školním schodišti? Ani žertovně komentující, jakoby naivistické kresby tkáň příběhu nijak zvlášť neobohacují. Zde je vyhotovil Stanislav Holý, v dalších částech jsou jejich autory např. Adolf Born a Jiří Šalamoun.

Nevadilo by, že kritičnost prvních "Básníků" je veskrze předstíraná, že se zcela míjí s problémy, na něž mohli vrstevníci filmových hrdinů skutečně narazit. Horší je pokleslost výrazových prostředků, které upřednostňují přepjatost slovní i pohybové složky, zvláště u vedlejších postav. Štěpán a Kendy jsou načrtnuti v jednoduchých liniích optimistického mládí, vybízejí diváky k identifikaci s nimi.

V dalších částech, které Prima rovněž uvede, hrdinové přicházejí na vysokou školu a posléze do "dospělého" života. Klein se opírá o prověřené šarže, do nichž prolíná své oblíbené sentence, jimiž hrdinové lakonicky hodnotí nejen probíhající dění, ale také obecnější poměry. Vedlejší figury nadále zůstávají nápaditější a sytější nežli ty ústřední. Vezměme si třeba svérázného malíře z třetí části (hraje jej Rudolf Hrušínský), jenž si libuje, že může malovat, co chce, aniž mu do tvorby někdo zasahuje, protože není nikde organizován...

JAN JAROŠ


Čtvrtek 16. 10. 2003 ČT 1 - 18.10 hodin

Nekonečný příběh (1/13)

Malý Bastian, jemuž po nehodě umírá matka, se jen těžko sžívá s otcem, který od rodiny před časem odešel. Jednoho dne však narazí na zvláštní obchůdek se starými knihami a ještě zvláštnějším knihovníkem Coreandrem, který mu daruje velmi podivnou knihu. Od této chvíle nejraději Bastian utíká před nevlídnou skutečností ke knize a ke snění. Říše Fantazie potřebuje pomoci, neboť je ohrožena všepohlcující Nicotou, zaviněnou tím, že lidé přestávají snít. To se hodí zlé čarodějnici Xayidě, která chce zbavit moci Dětskou císařovnu a uspořádat svět Fantazie podle svého. Bastian se setkává s pohádkovými přáteli, indiánským chlapcem Atreyuem, Šťastným drakem a jeho majitelkou Lítalkou a spolu s nimi se snaží zachránit říši Fantazie.


Pátek 17. 10. 2003 NOVA - 20.30 hodin

Past

Když neznámý lupič ukradne jedné noci vzácný Rembrandtův obraz, označí atraktivní Virginie Baker, která pracuje jako vyšetřovatel pro pojišťovnu za pachatele nejlepšího zloděje uměleckých děl, Skota Roberta MacDougala, podpoří své tvrzení výkladem o způsobu, jakým byl obraz ukraden a vymůže si na svém rozzlobeném nadřízeném povolení k tomu, aby na lupiče mohla nastražit past. Začne šarmantního lupiče sledovat a stane se svědkem toho, jak zcela bez problémů uloupí z počítačové firmy Cryptonic několik revolučních čipů. V noci objeví lupiče ve svém pokoji...

Režie Jon Amiel. Hrají Sean Connery, Catherine Zeta-Jones, Ving Rhames, Will Patton, Maury Chaykin, Kevin McNally a další.


Sobota 18. 10. 2003 ČT 1 - 20.50 hodin

Lepší už to nebude

Úspěšný newyorský spisovatel romantických příběhů pro ženy Melvin Udall žije osaměle ve svém manhattanském bytě, který opouští jen, když musí, většinou aby se najedl v blízké restauraci, kam si nosí svůj vlastní příbor. Se svým okolím komunikuje jen prostřednictvím urážek a každému dává okázale najevo svou nesnášenlivost. Když ho jeho servírka Carol odmítne obsluhovat (už takhle byla jedinou číšnicí, která k tomu byla ochotná), starý mrzout jde do sebe...

Režie James L. Brooks. Hrají Jack Nicholson, Helen Huntová, Greg Kinnear,Cuba Gooding, Jr., a další.


Neděle 19. 10. 2003 ČT 2 - 22.35 hodin

Povídání s osmi shakespearovskými postavami

Cyklus Za Shakespearem s Martinem Hilským patří do linie pořadů, jakými jsou třeba Hudební toulky s Ladislavem Smoljakem či Po Karlově mostě s prof. Dvořákem. "Opět jde o jedno téma s jednou osobností," doplňuje režisér shakespeareovského seriálu Aleš Kisil. Onou osobností je v tomto případě Martin Hilský. Překladatel, pedagog a spisovatel si o některých postavách povídá s jejich představiteli. "Jde o známé postavy, ovšem seriál samozřejmě nemůže představit všechny. Měli jsme k dispozici osm dílů a pan profesor Hilský vybral postavy podle svého gusta," říká Aleš Kisil. Cyklus zahajuje Hamlet a Vladimír Javorský.

Profesor Martin Hilský patří k našim největším znalcům Shakespearova dílaPutování po shakespearovských hrách a především jejich postavách nás zavede do řady divadel - Národního, Švandova, na Pražský hrad, do dnes prázdného Divadla Globe, ale také do Olomouce a Pardubic. Vedle Vladimíra Javorského se v cyklu objeví další herecké osobnosti, ale "protagonistou je Martin Hilský. Však také má o čem mluvit!" podotýká Aleš Kisil. Naráží tak na Hilského obrovské vědomosti. "On každý svůj překlad doprovází obsáhlou a fundovanou studií. Tyto práce přitom nejsou pouze vysoce odborné, ale také velmi čtivé. Hilský je úžasný překladatel i skvělý spisovatel," nešetří chválou Kisil.

V cyklu spatříme i ukázky z nynějších divadelních inscenací. Také se využívaly záznamy schraňované archivem ČT. "Kupodivu jich není moc. Celkový počet zaznamenaných inscenací her Williama Shakespeareara jsem nezkoumal, ale k našim postavám jsou v archivu pouze dvě," vypočítává Kisil. K televiznímu vystoupení Martina Hilského pak dodává: "Když nepočítám jeden díl pořadu Zblízka, byla to jeho první podobná zkušenost. Na každý díl jsme měli jeden den a musím říci, že Martin Hilský byl den ode dne lepší. Škoda že v nejlepším jsme museli přestat!"

TOMÁŠ PILÁT