42 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
V druhé
polovině třicátých let minulého století se na českém trhu objevila speciální
značka gramodesek, která přinášela výlučně snímky anglické a americké swingové
a taneční hudby. Podívejme se tedy, s jakými nahrávkami se tehdy mohli čeští
příznivci jazzu seznámit. Z gramodesek této značky uslyší některé nejlepší
snímky v úterý 14. října ve 21.04 posluchači ČRo 2 - Praha.
Imperial -
deska jazzofilů (I.)
Gramodesky s
etiketou Imperial, na níž vycházely v Německu v řadě objednacích čísel od
170000 výlučně nahrávky "hot jazzu, swing music a sweet straight dance
music", uvedla na trh německá firma Kristall GmbH v březnu roku 1936.
Kromě několika málo vlastních nahrávek lisovala německá společnost Kristall-Imperial
snímky pro tuto exportní etiketu z matric amerických a anglických společností Perfect,
Melotone, ARC, Rex či Vocalion.
Zalistujme tedy českým katalogem těchto gramodesek, který pod názvem "Imperial - deska jazzofilů", doplněným sloganem "Nejlepší swingová hudba na světě", přinesl v abecedním pořadí také následující stručné charakteristiky jednotlivých interpretů a orchestrů, jež do této série jazzových nahrávek zařazovala německá dramaturgie: Henry Allen and his Orchestra: "Henry Allen je po jedinečném průkopnickém Louis Armstrongovi nazýván králem trubky II. Jeho suverenní ovládání nástroje umožňuje mu bezprostřední vyjadřování myšlenek a citů, vznikajících za jeho živé a zanícené hry. Jeho trubka je citlivým zrcadlem jeho nitra. Jeho hra je lyrickou poesií - ovšem poesií moderní citlivosti člověka XX. století." Pozornosti posluchačů byly doporučovány především snímky House in Harlem for Sale, Rug Cutter's Swing či Yelow Dog Blues.
Blue Rhythm Band: "Originální snímky černošského souboru, který náleží mezi nejlepší hot-jazzové soubory dnešní Ameriky." Další varianta jednoho z mnoha souborů, s nimiž zpíval vokalista Billy Banks, byla zastoupena snímky Doin' the Shake a Harlem after Midnight natočenými v roce 1933. Cab Calloway and his Orchestra: "Lehkost této hravé a poutavé hudby překvapuje. Callowayův originální zpěv pobaví a obveselí každého posluchače. Lehounká šumivě perlivá jazzová hudba. Usměvavá svou groteskností!" Představeny byly dva Callowayem zpívané snímky z roku 1931: Ah, You Dog a Somebody Stole My Girl. Černošský trumpetista, klarinetista a saxofonista Benny Carter byl na gramodeskách značky Imperial zastoupen svým velkým orchestrem, swingovým kvartetem a kvintetem, společně s holandským orchestrem The Ramblers - a dále ještě s hostujícím tenorsaxofonistou Colemanem Hawkinsem - na mnoha snímcích, z nichž jmenujme například Gin and Jive, Royal Garden Blues, Somebody Loves Me či Blues in my Heart. Posledně jmenovaná skladba byla charakterizovaná jako "půvabné dílko, které jsme již mnohokráte slyšeli i od nejlepších a nejslavnějších orchestrů světa. Ale nikdy nevyznělo tak krásně, jako v této versi. Neboť zde nejde jen o Carterovu skladbu, ale i o jeho vlastní arrangement a vlastní podání. Tedy o autentický snímek autorovy hudební představy. Gershwinova melodie "Somebody loves me" nebyla dosud nikdy provedena tak krásně a tak dokonale jako na tomto snímku, který je snad nejlepším a největším jazzovým přínosem celosvětového gramofonového podnikání roku." Duke Ellington and his Orchestra: "Ellington je pokládán za nejlepšího amerického jazzového skladatele, aranžéra a dirigenta. Jeho hudba vyvěrá z podstaty starých lidových písní černé rasy, ale vyznívá v barvité zvukové básně nejmodernějších směrů." Prezentovány byly dva snímky z roku 1929 - Jungle Blues a Rent Party Blues. Benny Goodman's Whoopee Makers: "Tak jako je Ellington nejlepším representantem jazzu černošského, tak je Goodman pokládán za nejlepšího bělošského jazzového tvůrce soudobé Ameriky." Bělošský král swingu byl zastoupen nahrávkou standardu Bugle Call Rag z roku 1934 s trombónovým sólem Jacka Teagardena. Harlem Hot Shots: "Veselé populární americké popěvky v provedení vynikajících jazzových hvězd zachovávají si svoji radostnou, bezstarostnou a působivou atmosféru, leč nadto ještě upoutávají mistrnými výkony hráčů." Pod výše uvedeným názvem se skrýval orchestr trumpetisty a kapelníka jménem Wingy Manone a zařazeny byly jeho snímky z roku 1935 The Blues have got me, O, Susanna a Love is just around the Corner. Joe Haymes and his Orchestra: "Zajímavá hra originálního bělošského Haymesova orchestru je ukázkou nejmodernějších směrů americké "swing music". Vyrovnanost tohoto souboru překvapí i nejnáročnější znalce. Z devíti snímků tohoto orchestru, které vyšly na etiketě Imperial, jmenujme například skladby Saint Louis Blues, Christopher Columbus či Squeeze me. GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz (Dokončení příště) Obrazové materiály z archivu autora |