42
vychází 6. 10. 2003

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


ZKRAJE TÝDNE

Kdekoli, kdykoli, s kýmkoli?

Obrovský billboard ční nad ulicí a křičí do světa své ohromující poselství: "Kdekoli, kdykoli, s kýmkoli..." Abychom nezůstali na pochybách o co jde, válí se na zmíněném obraze na zemi zmuchlané dámské kalhotky a podprsenka. Uvažovala jsem o poselství této reklamy na prezervativy. Předstírá lákavou možnost svobody: nemusíte se ničeho bát, s prezervativem nehrozí nejen nechtěné dítě, ale ani AIDS a jiné ošklivé nemoci.

Ale proč proboha je nutno realizovat svobodu, kterou kondom přináší, za tak odpuzujících podmínek, jak je nám tvůrci této reklamy nabízeno.

Myslím, že člověk nemusí být ani moc velký moralista, aby si uvědomoval scestnost takového nabádání. Vztah dvou lidí je prezentován jako jakási technická záležitost, která nemůže nefungovat, odstraní-li se její - řekněme - "technologické" zábrany. Představuji si čtenáře tohoto billboardového poselství, který je vezme vážně. Zajde do trafiky, nakoupí příslušný kondom a věc je vyřešena. Billboard praví "s kýmkoli". Jde tedy o to sehnat nějakou osobu pravděpodobně opačného pohlaví, ale ani to jistě není podmínkou, je otázka, zda nějak žádat o její souhlas se svými záměry, ale když s kýmkoli tak to asi není potřeba, zrovna tak jako není potřeba zkoumat věk vyhlédnuté osoby. Přitažlivost nebo dokonce něco jako vzájemná přitažlivost se neřeší vůbec. Kdekoli znamená, že ani zde se fantazii meze nekladou, stoka, kanál, nádraží, pod mostem, ve sklepě, ve výtahu, na chodbě. Kdykoli je asi limitováno pouze fyzickými možnostmi našeho výzkumníka. Svět, který nám tento billboard prezentuje, je jakýmsi světem mimo tuto civilizaci. Civilizaci, která vyvinula takové abstraktní hodnoty, jako jsou morálka, fantazie, cit, romantika, odpovědnost. Kondom jistě není vynález posledních dní a je to věc praktická, užitečná a generacemi šťastně vyzkoušená. Nechápu proč tedy teď její výrobce devalvuje její význam pro psychické i fyzické zdraví takovouhle odpudivou a bezskrupulozní reklamou. Jediné vysvětlení je všeobecná tendence ke sprostotě, vulgaritě, kterou považují tvůrci reklam (ale i bulvární média všeho druhu) z neznámých důvodů za zajímavou a lákavou.

Určitě je dobře, že reklamy na kondom existují, ale tahle mi připadá jako zcela kontraproduktivní.

Věřím, že ti, kdo si kondom opatří, to dělají i nadále z pocitu odpovědnosti vůči sobě i vůči osobě milované nebo alespoň oblíbené či blízké a nikoli z pocitu jakési totální nezodpovědnosti, kterou se jim tvůrci této kampaně snaží vsugerovat.

Možná, že by tahle billboardová kampaň mohla být inspirací pro autora sci-fi románu, který by dovedl to vše, co billboard jen naznačuje, do důsledků. Ale ani si nejsem jistá, jestli by se mi to chtělo číst.

HELENA TŘEŠTÍKOVÁ

(Autorka je režisérka dokumentárních filmů)