37
vychází 1. 9. 2003

Zpět na obsah         

Rozhlasová publicistika


POEZIE V ROZHLASE

Český rozhlas - 3 Vltava, 14. září, 9.30 hodin

Hrubínova Černá denice

Černá denice představuje v posloupnosti tvorby Františka Hrubína jeho poslední básnickou sbírku .Třebaže označení "sbírka" (jakkoli formálně správné) by se mohlo v tomto konkrétním případě ukázat jako zavádějící. Natolik intimní se zmíněný soubor textů s odstupem jeví.

Nebylo by na místě pokoušet se zde rozebírat peripetie Hrubínova (ostatně poměrně složitého) básnického vývoje. Spokojme se s konstatováním, že ve druhé polovině jeho života je zřejmý postupný odklon od intimní lyriky ve prospěch rozměrnějších (leckdy nadosobních) celků - prózu a drama nevyjímaje. Samotná lyrika - Hrubínův živel nejvlastnější - se tehdy nalézala v krizi. Po impozantním intermezzu ve druhé polovině čtyřicátých let, kdy básník na čas opouští tradiční čtyřveršovou strofu (tak typickou pro jeho válečné a předválečné dílo) a uchyluje se k volnému verši za přítomnosti četných civilistních prvků, jako by ztratil orientaci. Pod tlakem doby a na pozadí vleklé osobní krize rezignuje na dosavadní vůli k oproštěnému tvaru a vrací se opět ke svému původnímu, tehdy již překonanému výrazu. Můžeme se jen dohadovat, zda si Hrubín tuto svou krizi jasněji uvědomil, anebo zda jeho obrat k jiným literárním formám byl spíše intuitivního charakteru. Každopádně se s lyrikou v čisté podobě na řadu let u něho nesetkáme. Černá denice má tedy v tomto smyslu zvláštní postavení. Představuje totiž - na poli lyriky - znovunalezení zpřetrhané kontinuity.

Způsob, jakým jsou její básně seřazeny (nemluvě o zcela odlišné povaze vstupního a závěrečného textu), vykazuje zřetelné skladebné úsilí. Rámec, který takto vzniká, povyšuje pak komorní dramata představovaná jednotlivými čísly do polohy bezmála mytické. Volný verš, jakož i jazyk zbavený jakýchkoli básnických ozdob, upomínají potom na ono intermezzo, o němž již byla řeč. Přesto zde panují významné rozdíly. Základním tématem je totiž Smrt. To ona představuje úběžník, k němuž se upínají jednotlivé básně, a přichází-li v samotném závěru v podobě básníkovy matky, nemůže být o mýtotvorném ladění sebemenších pochyb. Fragmentárnost, do níž se lidský život rozpadá, získává jasný jednotící prvek.

Hrubínovu Černou denici vysílá ČRo 3 - Vltava v nedělním Souzvuku.

PETR HALMAY