TV TIPY
Pondělí 11. 8. 2003 ČT 2 - 21.40
Jak se
lidé scházejí a rozcházejí
Pondělní
filmové kluby jsou nyní zahlceny tituly, které se sice pyšní nezávislostí na
běžné hollywoodské produkci, avšak dosaženými výsledky se stěží mohou chlubit.
Nezbývá než sdělit smutnou pravdu: produkční a autorská nezávislost ještě nic
neprozrazuje o výsledných hodnotách. Tato slova se vztahují i na americký snímek Toulavé
boty. Není vysloveně nezdařený, přiléhavějším shledávám označení
"nemastný, neslaný." I když nijak výrazněji nepopudí, sotva na něj budeme
vzpomínat jako na dílo nějakým způsobem mimořádné.
Inspiraci mu poskytla knížka,
kterou v Paříži napsala modelka Angela Sheltonová a v níž popsala svůj život na
cestách s nekonvenční matkou, která neustále utíkala před svými zhroucenými
milostnými vztahy. Na scénáři spolupracovala se svým tehdejším manželem Gavinem
O'Connorem, s nímž se ještě před dohotovením projektu stihla rozvést, ale
naštěstí to nijak nepoznamenalo další profesionální spolupráci.
V konečné verzi scénáře
nakonec vykrystalizoval fiktivní příběh matky Mary Jo Walkerové a její
dvanáctileté dcery Avy, které cestují do malého městečka Starlight Beach u
kalifornského San Diega, aby už po několikáté začaly úplně od začátku.
Emocionálně nezralá matka, která má za sebou dlouhou historii překotně navázaných
vztahů, jež neskončily dobře, se při výchově své dospívající dcery a pod tlakem
dalšího nepovedeného vztahu pomalu mění v zodpovědnějšího člověka.
Film je hereckou exhibicí
britské divadelní umělkyně Janet McTeerové která se poprvé objevila v hlavní
úloze amerického filmu, navíc s bezchybně postiženým jižanským akcentem (což
ovšem ocení jen skutečný znalec americké angličtiny). Postavu řidiče náklaďáku
Jacka Ransona vytvořil sám režisér Gavin O'Connor (a kvůli tomu prý znatelně
ztloustnul), jenž se navíc podílel i na produkci.
(jš)
Úterý 12. 8. 2003 NOVA - 22.50
Vítězové
a poražení
Klubu
miamských Žraloků, které vede stárnoucí trenér Tony D'Amato se poslední dobou
příliš nedaří. V zápase s minnesotskými Delfíny jsou dokonce zraněni oba
quarterbackové a trenér musí poslat na hřiště zcela neznámého mladého černocha
Willieho Beamena, který se okamžitě po nástupu pozvrací. Podaří se mu sice
touchdown, ale vinou Tonyho taktické chyby mužstvo opět prohraje. Tony se však
nepotýká nejen se špatnými výsledky, ale také s majitelkou klubu, která svou
nelibost na výsledky i Tonyho prací dává otevřeně najevo. Netají se před
trenérem, že se chce zbavit vynikajícího, ale stárnoucího Rooneyho, stejně jako
odepsaného černocha Lavaye. Při dalším zápase se sice Beamen opět pozvrací, potom
se však neobvyklým způsobem hry postará týmu o první vítězství po dlouhé době.
Někteří jej označují za hráče nové generace, a stává se z něj žádaná
hvězda, Tony se však na něj zlobí, protože jeho sobecký styl hry mužstvo
rozvrací...
Režie Oliver Stone. Hrají Al
Pacino, Cameron Diaz, Dennis Quaid, James Woods a další.
 Středa 13. 8. 2003 ČT 1 - 21.25
(Čtvrtek 14. 8. ČT 2 - 20.00)
Loňská
velká voda v České televizi
Zhruba rok
po záplavách nabízí Česká televize dva dokumenty, které mapují jak průběh
samotné živelné katastrofy, tak i dobu po ní a samozřejmě i příběhy lidí,
kterých se bezprostředně dotkla.
První z nich se jmenuje 269
milionů pod hladinou a zabývá se aktivitami společnosti Člověk v tísni při
České televizi během celého roku od loňských záplav až do dneška. Ukazuje práci
povodňové buňky, která se vytvořila operativně těsně po povodních a díky níž
se nakonec podařilo peníze rozdělit lidem postiženým záplavami podle jejich
skutečných potřeb. Film přibližuje strukturu vedení společnosti a také osudy
několika lidí, ke kterým se pomoc dostala od prvního kontaktu až k předání šeku s
vyplněnou částkou. Autoři snímku se s pracovníky společnosti Člověk v tísni
pohybovali od severních Čech přes pražský Karlín až k vesnicím na jihu. Dokument
především zdůrazňuje transparentnost v hospodaření s prostředky, které vznikly z
dobrovolné sbírky, a přibližuje divákům několik smutných povodňových osudů s
relativně dobrým koncem.
Druhý dokument Velká voda je
kolektivním dílem několika filmařů. V srpnu roku 2002, kdy se na Prahu valila
pětisetletá voda, byla řada českých dokumentaristů v terénu a z jejich práce
vznikl film nazvaný Velká voda. Filmaři (Pavel Koutecký, Alena Činčerová, Jan
Hádková, Marie Šandová, Miloslav Kučera) zaznamenávali ničící vodu a zoufalé
lidi, ale také snahu o záchranu životů, majetků, kulturních památek a vzácných
předmětů. Brodili se prostorami Městské a Národní knihovny, sledovali tankisty,
kteří se pokoušeli udržet u břehu zapomenutou loď, mapovali práci dobrovolníků na
Smíchově i v Karlíně. Vznikl tak velký časosběrný dokument o pěti kapitolách.
Vedle osudů lidí a staveb naznačuje i následky a reflexi přírodní pohromy;
většina autorů se totiž ke svým hrdinům průběžně vracela.
Velká voda je film svou formou
zcela výjimečný. Nejde jen o skládanku pěti menších dokumentů, kombinují se
různé pohledy a vypravěčské styly, čehož by jeden jediný dokumentarista nebyl
schopen.
(tp)
Čtvrtek 14. 8. 2003 ČT 2 - 21.45
Duchovno,
uličnictví i sport
Snad poprvé
spatříme komedii, nebývale polidšťující prostředí budhistického kláštera
(tibetský exil v Indii), jakou je bhútansko-australský snímek nazvaný prostě a
jednoduše Pohár. Pohlíží totiž bez jakéhokoli ostychu na všední dny
klášterní komunity, pozoruje, jak se malí mníšci, teprve se připravující na svůj
úděl, nejen modlí a meditují, ale také se dopouštějí všelijakých darebáctví,
jak podléhají světským radovánkám - nejdříve potají prchají ven, aby mohli
sledovat fotbalový zápas, a později všemožnými způsoby shánějí peníze, aby si
mohli zapůjčit televizní přístroj...
Oceníme, že exotické prostředí zde rozhodně není
pouhou nezávaznou exotickou kulisou. Režisér Khyentse Norbu se však při veškeré
rozvernosti dívá decentně: uplatňuje mnoho komediálních prvků, ale nikde není
výsměšný či znevažující. Postavičky rozpustilých mníšků i jejich moudrých
učitelů jsou vykresleny plasticky, s vervou - zvláště podnikavý chlapec, neúnavně
horující pro fotbal. Některé prozrazují přílišnou žánrovou modelaci
("věštec", který zápachá, protože se nemyje), ale jindy jsou modelovány
do přirozené moudrosti, jíž neschází smysl pro humor i lidské slabosti. Výmluvné
jsou okamžiky, kdy si kluci užasle prohlížejí (nejen) fotbalové časopisy s
přitažlivými barevnými obrázky. I při bohoslužbách kluci vyrušují, dokonce
roucho pospávajícího druha přišijí ke koberci.
Značnou část výsledného
efektu nesou vtipné průpovídky, zejména tehdy, když s jistým paradoxním nadhledem
glosují povahu tolik oblíbeného masového sportu - příznačné jsou v tomto směru
dotazy představeného v klášteře, jenž se ptá, zda národy válčí, a pokud
válčí, proč tak činí o půlnoci (tehdy se totiž vzhledem k časovému posunu
zápasy vysílají), dotazuje se, zda tento sport neobsahuje násilí a sex.
Film prozrazuje své okouzlení
hravostí: nejvýraznější je, když při výpadku elektrického proudu si diváci
okamžitě přichystají náhradní představení v podobě stínohry. Ale také
zdůrazní pocit odpovědnosti: malý organizátor bez váhání obere majetnějšího
mníška (všichni by se přece měli o vše dělit!), ale přemýšlí, jak vykoupí
hodinky, které dal do zástavy malý chlapec, aby bylo dost peněz na půjčení
televize, přestože na nich nesmírně lpěl, představovaly vzpomínku na matku...
Pohár sděluje, že prostředí
kláštera vůbec není založené na drilu a bezvýhradné poslušnosti, že noví adepti
již žijí starostmi i radovánkami okolního světa, že se již neuzavírají
výhradně do duchovní reality, že ve svých emocích nejsou nijak tlumeni a omezováni,
protože vychovatelé dbají o jejich všestranný rozvoj. A s lítostí si uvědomuji,
že neznám žádný evropský (neřkuli český) film, který by s obdobnou otevřeností
i láskyplným pochopením vykreslil prostředí církevní školy či kláštera. Množí
se jedině hněvné obžaloby (jak prokázal i poslední karlovarský filmový festival),
jak tyto instituce ponižují a ničí ty, kterým by měly pomáhat.
JAN JAROŠ
Pátek 15. 8. 2003 NOVA - 20.50
Velký
flám
Píše se
rok 1941 a přímo nad Paříží je po úspěšném náletu sestřelen jeden z britských
bombardérů. Členové posádky se dohodnou, že se sejdou v tureckých lázních u
nádraží a pak seskočí na padácích. Zatímco velitel posádky, dopadne do
pařížské zoo, Mike Cunningham se snese přímo na lešení malíře opravujícího
fasádu kasáren SS a překazí tak vojenskou přehlídku na počest nového velitele.
Třetí člen posádky skončí na střeše pařížské opery, kde se právě chystá
slavnostní premiéra, jíž se má účastnit i nový velitel...
Režie Gérard Oury. Hrají
Louis de Funes, Bourvil, Terry Thomas, Mike Marshall, Claudio Brook, Benno Sterzenbach a
další.
Sobota 16. 8. 2003 ČT 1 - 14.40
Když se
sejdou dva protiklady
Bujará
komedie Živelná pohroma rozvíjí oblíbené hollywoodské schéma - řízením
osudu se sejdou naprosto odlišní partneři, navíc již někde citově vázaní. Jenže
protivy se přitahují - dokonce čím větší, tím lépe. Vybavit si lze dnes již
klasické veselohry jako Stalo se jedné noci či A co dál, doktore? Živelné pohromě
však zazlívám, že vtipnost a dramatický spád nahrazuje zveličeným potvořením,
řetězci trapasů a nehod, které zabraňují nesmělému mladíku včas dorazit na
vlastní svatbu a naopak vedou k okouzlení poněkud ztřeštěnou dívkou, jež mu
otevře tak říkajíc nové obzory.
Možná, že leckdo se spokojí s
nabízenou zábavnou směsí, ale ani splétání výlučných, zveličovaných, přitom
však nezáživně a mdle prezentovaných událostí (počínaje havárií
rozjíždějícího se letadla a konče třeba hulákáním za střeše vlaku) nevnáší
potřebný vzruch. Humor selhává, protože staví na planém tlachání, které sotva
pobaví, a zbanalizovaných zápletkách, které málokoho zaujmou.
(jš)
Neděle 17. 8. 2003 NOVA - 17.35
Polib mě
na rozloučenou
Jolly Villano byl
nejen výborný a slavný choreograf, ale také temperamentní a okouzlující muž, i
když trochu záletný manžel. Jenže teď už je tři roky po smrti. A jeho žena Kay se
až teď odvážila vrátit do jejich bývalého domu. A to ještě po dlouhém
přemlouvání Ruperta Bainese. Rupert je poměrně nudný profesor egyptologie, za
kterého se Kay hodlá za pár desítek hodin provdat. Možná není tak báječný
společník jako byl Jolly, ale zato má Kay jistotu, že jí bude věrný. Nápad vrátit
se do bývalého domu nebyl moc dobrý. Kay se totiž vracejí nejen staré vzpomínky,
ale zcela nečekaně také Jolly. Tedy jeho duch, který se prostě nedokáže smířit s
myšlenkou, že by se Kay provdala za takového suchara.
Režie Robert
Mulligan Hrají Sally Fieldová, James Caan, Jeff Bridges, Paul Dooley, Claire Trevor,
Mildred Natwick a další. |