20
vychází 5. 5. 2003

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


"Hledat na trhu kvalitní desku je jako hledat v lavině vločku sněhu," souhlasí s názorem amerického kritika Ivan MoravecIvan Moravec:
Malí mluví o sobě, velcí o těch druhých

Jak jste se vlastně dostal k hudbě? Co vás ovlivnilo?
Otec byl právník, hudební amatér, pianista a slušný zpěvák. Slyšel jsem od něho spíš Pucciniho, Verdiho nebo Wagnera než komorní hudbu. Otec ale měl i své trio, kromě toho hrál se známým matematikem, profesorem Jarníkem, mnohá díla pro housle a klavír. Jako dítě jsem otci otáčel noty - hudba tedy zněla kolem mne od malička. V deseti mě představili profesoru Vilému Kurzovi, kterému jsem zahrál nějaké dětské skladbičky. Zřejmě jsem se mu natolik líbil, že mne odvedl do své pracovny a pustil mi tam Straussův Valčík na krásném modrém Dunaji s legendárním pianistou ruského původu Josefem Lhévinnem. "Doufám, že se takhle naučíš hrát," řekl mi. To se samozřejmě nestalo, protože virtuozita a elegance Lhévinna zůstane zázrakem přítomnosti i budoucnosti.

Vaše pianistická kariéra je bezmála tak dlouhá jako historie Pražského jara. Kdy jste na tomto festivalu poprvé vystoupil?
Bylo to v roce 1963. Tehdy přijel do Prahy s ohromnou reputací mladý Zubin Mehta, budoucí šéf Newyorské filharmonie, a dával s orchestrem FOK a se mnou Beethovenův 4. klavírní koncert. Znal tu skladbu tak dobře, že ji mohl dirigovat bez partitury a proto byla jen jedna zkouška. A právě záznam z toho koncertu slyšel šéf Clevelandského orchestru George Szell a pozval mne do USA. Připravil turné svého orchestru se třemi českými sólisty Josefem Sukem, Rudolfem Firkušným a mou maličkostí. Na závěr jsme vystoupili v Carnegie Hall.

O tomto koncertním sále mnozí léta sní... V USA jste tuším natočil také své první desky.
Moje vůbec první deska vznikla za války v soukromém studiu AR v Lucerně. Tam tehdy chodily maminky s dětmi, často bez jakéhokoliv talentu, a majitel studia inženýr Říha zaznamenával ty dětské hlásky na gramofonovou desku, kterou si pak každý odnesl domů. Já jsem se tehdy pokusil o Chopinovu Ukolébavku, mám ji dosud doma. Natočil jsem také s jednou dívenkou Hurníkův melodram Pohádka o Budulínkovi, bohužel jsem desku ke své lítosti zlomil. První profesionální deska přišla až po mém debutu v rozhlase a vznikla v Supraphonu v roce 1962. Byl to cyklus klavírních skladeb Josefa Suka O matince.

Tuto nahrávku nedávno Supraphon "oprášil" a znovu vydal. Máte k ní asi osobní vztah, je hodně nostalgická... Ale mluvme o tom, jak jste se ocitl v zámořských nahrávacích studiích.
President společnosti Connoisseur Society Alan Silver si přečetl londýnské kritiky mých vystoupení, v nichž mne chválili dva odvěcí rivalové - listy Times a Daily Telegraph. To ho natolik zaujalo, že projevil zájem o zvukový záznam mého recitálu v Městské knihovně v Praze. Potom mě pozval k natočení dvou desek se skladbami Mozarta, Beethovena, Francka a Chopina. Podívejte se, jak jsou ty desky i po tolika letech krásné, obaly vypadají jako staré tisky! Pro náš trh ale byly příliš drahé, takže zůstaly v Americe.

Jsou desky, o nichž za dva, tři roky nikdo neví, ale ty vaše přetočilo nedávno vydavatelství Philips na CD a nyní se jich ujal i Supraphon, takže konečně můžeme slyšet, co jste vlastně v té Americe dělal... Repertoár jste volil vy, nebo gramofonová společnost?
Byla to moje volba a od té doby jsem žádán, abych točil víc Mozarta, Chopina, Beethovena, nebo přišel s jinými verzemi jejich skladeb. To je zároveň vysvětlení, proč česká hudba v mém repertoáru nezaujímá tak významné místo, i když hraju po světě poměrně často Janáčkovy skladby.

Tak Ivana Moravce viděl jeho přítel, malíř František TichýKdyž už mluvíme o vašich prvních amerických nahrávkách, bylo by asi dobře ocitovat ještě jednoho kritika. Enos E. Shupp v časopise The New Records už před čtyřiceti lety rozpoznal, že budete jedním z největších pianistů: "Moravcova hra se liší od čehokoliv, co pamatujeme. Umělec má nejsenzitivnější dynamický rozsah a pianissima, která berou dech. Ale nejdůležitějším rysem jeho interpretační výbavy je klidná, spořádaná a hledající mysl, která umí vydat frázi notu po notě s dokonalostí, aniž ztrácí jednotnou linii..." Přesně tak, jako by skladba pod vašimi prsty teprve vznikala, jste zahrál i Mozartův klavírním koncertu Es dur, jímž končí slavný Formanův Amadeus. Jak si vás ten film "našel"?
Bylo to přání autora divadelní hry Petera Shaffera, který kdysi působil jako hudební kritik v Londýně. Když jsem ho s Milošem Formanem navštívil v jeho bytě v New Yorku, ukázalo se, že má řadu mých amerických i evropských nahrávek. Volba koncertu tehdy padla na Academy of St. Martin in the Fields s Nevillem Marrinerem. Později jsem s tímto orchestrem natočil v Londýně čtyři Mozartovy koncerty.

Jaké to je poslouchat vlastní nahrávky?
Když umělec natočí desku a příští den si ji pustí, už ví, co se mu nepodařilo. Při hře totiž nemůže mít stoprocentní odstup. Jedině záznam řekne, co se povedlo a co ne a interpret se musí naučit pozorně poslouchat svůj vlastní výkon, jen tak pozná kvalitu své práce. Nejlepší je, když potká zvukového režiséra, který je umělcem jak se říká "až na půdu". Kromě toho, že slyší každou chybičku, pozná okamžik inspirace, kdy umělec zapomene na mikrofony a pronikne k samé podstatě díla - jsou to okamžiky vzácné a přicházejí instinktivně... Takovým skvělým režisérem je pan Jaroslav Rybář ze Supraphonu, který slyší i ty chyby, i okamžiky inspirace a řekne: Teď je to ono! To je výsostná role hudebního režiséra a pro nás hudebníky velká opora mít u sebe při nahrávání aspoň jednu vnímavou duši. Na druhé straně takový posvěcený okamžik přináší plody jen tehdy, když jsme na to dokonale technicky připraveni.

Vyvíjelo se během let pojetí skladeb, které jste opakovaně nahrál?
V detailech a možná i v tempovém rozvrhu ano, ale v zásadním uchopení ne. Tam se příliš silně projevuje, kam až umělec dospěl intelektuálně, emocionálně a esteticky. Tak jsme na tom i my, hudebníci. Naše poznání s námi postupuje krok za krokem po celý život. Umělcova představa je ale vždy vyššího řádu. Stále ji dohání a to ho udržuje v napětí.

Dnes je u nastupující umělecké generace velkou módou hledat šokující umělecké postupy. Má sloužit interpret autorovi nebo autor interpretovi?
Nejlepší odpovědí je jmenovat někoho, kdo v hudbě absolutně slouží, a to je podle mne Svjatoslav Richter. Hraje s prostotou, obrovskou silou, ale absolutně věrně, jak to stojí v notách. Jsou ale velcí umělci, kteří notový zápis skutečně mění. Udělal to Vladimír Horowitz s Chopinovou Mazurkou Cis moll. Je to geniální, dodnes tu nahrávku miluji, ale není to Chopin. To jsou dva krajní póly a mezi těmito extrémy mnoho umělců osciluje. V každém případě jak interpret nějakou skladbu "přečte", tak se tím podepisuje. V tom se projeví jeho kvalita.

Slyšela jsem, že jste před mnoha lety v pražském Divadle hudby předváděl bez nejmenších potíží styly různých autorů...
Byly to srovnávací semináře, které jsem dělal s Ivanem Medkem pro Československý rozhlas a Divadlo hudby. Posluchačům jsem hrál jednu a tutéž kratší skladbu stylem různých umělců a posluchači měli projevit své preference. Nikdy jsem jim ale předem neřekl, o které interprety jde, aby zvučnější jméno neovlivnilo jejich soud. Podle mého názoru takové semináře rozvíjejí obrovsky posluchačskou zkušenost.

Nahlížel jste do kuchyní cizích interpretů. Nebyli na to ti pánové citliví?
Je přirozené, že každého umělce spíš potěší, když potká někoho ze své branže a ten má podobné nebo stejné pojetí skladby a potvrdí nám, co sami cítíme. S tím se ale interpret daleko nedostane. Velcí umělci většinou dovedli poslouchat výkony druhých a přijmout jejich pojetí. Když slyšel Rachmaninov hrát Horowitze svůj třetí klavírní koncert, dokonce prohlásil, že si nedovede představit ideálnější provedení - a Rachmaninov o sobě, jako pianistovi, neměl právě malé mínění! A když se Guldy ptali, který umělec na něho udělal největší dojem, jmenoval Cortona, svůj umělecký opak. Přestože šlo o výrazné umělecké individuality, ti umělci byli schopni pochopit druhé a obohatit se tím.

Jste často členem různých porot. Jak se v této roli cítíte?
Porotoval jsem v Leedsu, ve Vídni a opakovaně v soutěži královny Alžběty v Bruselu, kde získali kdysi první ceny Emil Gilels, Vladimír Ashkenazy, Leon Fleischer a jiní. Problémem porotce není rozpoznat prvotřídní nebo velmi špatný výkon. Obtíž nastává, když se rozhoduje mezi technicky dobrým provedením, které nemá sílu přesvědčivosti, a mezi hudebně zajímavým vystoupením s několika technickými vadami. Jeden ruský kolega prohlásil: U nás vyhrávají soutěže ti nervově a technicky zdatní, ale jejich koncert pak často nikoho nezaujme. S tím lze souhlasit. Ti, co něco dokáží vyjádřit a udělají chyby, obsadí třetí, čtvrté místo a my je nikdy neuslyšíme. Přiznám se, že jsem někdy nesouhlasil s výrokem poroty, ale musel jsem se sklonit před vůlí většiny.

Ivan Moravec na začátku své kariéry v USAŘadu let působíte jako hudební pedagog. Jak vypadá hodina s vaším svěřencem?
Na AMU jsem začal kdysi učit na přání profesora Františka Maxiána, který mi dal plnou důvěru. Víte, opravovat chyby v rytmu, souhře rukou, nebo upozorňovat na nejednotné tempo, to je snadné a dokáže to i žák, pokud si svůj výkon natočí a poslechne. Mým úkolem je upozornit ho na jemnější nedostatky, hlavně když jeho hře chybí pravý výraz nebo umělecká přesvědčivost. Tehdy musím navrhnout určité oživení, větší tónovou modulaci a čekám, až student své nedostatky objeví sám a něco s nimi udělá. Pak má snad vyhráno. Když se naučí poslouchat ze záznamu své výkony, stane se sám sobě učitelem a na co sám přijde, to už mu nikdo nevezme. Zároveň se stane imunní i proti nespravedlivé kritice, se kterou se každý umělec dříve či později setká. Podívat se na sebe sama ne jednou, ale stále znovu a znovu - to chce ovšem odvahu.
Záznam přináší i jiné možnosti. Je svědkem práce umělců, které jsme osobně již neslyšeli. Jakou představu bychom mohli mít o umění Enrika Carusa nebo Sergeje Rachmaninova, kdyby nebylo jejich desek! Můj přítel mi kdysi z jakéhosi výprodeje koupil souborné provedení Smetanova klavírního díla v provedení Věry Řepkové, kterou naši mladí studenti již nepamatují. Našel jsem tam skutečné perly. Proto říkám svým svěřencům: Vy nesmíte mít pouze jednoho kantora! Učte se zleva, zprava, vnímejte všechno, co kde zaslechnete a co vzbudí vaši pozornost, na koncertech i ze zvukových záznamů.

Mladí dnes mají v tomto ohledu víc možností než dříve, ale zase je v oboru velká konkurence.
Prodejny hudebnin jsou opravdu plné levných cédéček druhé, třetí kvality. Jeden newyorský kritik napsal, že hledat na trhu kvalitní desku je jako hledat v lavině vločku sněhu. Prosazení mladého interpreta je čím dál těžší, pokud nevyhraje nějakou soutěž a nebo nemá kolem sebe lidi, kteří ho podpoří. Jako pedagog se snažím, aby si mladí tohle všechno uvědomili a dobře se na to připravili. A nejen to. Oni musí být i lidsky kvalitní. Přál bych si, aby svou pokorou, tolerancí k druhým a přísností k sobě samým vnesli do soužití mezi lidmi aspoň kousek něčeho lepšího.

Když se dnes ohlédnete, kladete si někdy otázku, odkud se váš talent vzal?
Já se ještě moc neohlížím, nemám na to čas. Pro Supraphon právě dokončuji s Jiřím Bělohlávkem a jeho Pražskou komorní filharmonií Ravelův koncert a Symfonické variace Césara Francka. V USA brzy vyjde moje poslední chopinovská deska se skladbami, které jsem zatím nikdy nenatočil. Chystám se také na koncerty v Německu, Holandsku, Itálii a Anglii a začátkem příštího roku se vracím do Carnegie Hall.

KVĚTA PROCHÁZKOVÁ

Foto PAVEL HORNÍK