20
vychází 5. 5. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 12. 5. 2003 ČT 2 - 22.15 hodin

Co se skrývá v uličkách japonského velkoměsta

Thriller Tokyo Eyes je zvláštní už tím, že přes svůj francouzský původ se celý odehrává v Japonsku, jeho hrdiny jsou Japonci a vypravěčsky se snaží připodobnit tamější produkci, která hýří neony nočních ulic, klipovým rytmem a motivickou výlučností. Režisér Jean-Pierre Limosin se přitom snaží svému příběhu vtisknout rozměr jakoby původního japonského výrobku. Netají, že se inspiroval žánrovými zvyklostmi - odrážejí se téměř v každém záběru, počínaje rozmýšlením nad smyslem života, lásky či spravedlnosti a konče komplikovanými vztahy mezi jednotlivými postavami, složitými motivacemi jejich činů.

Japonskou policii totiž zneklidňuje záhadný útočník, jenž opatřen tlustými brýlemi zdánlivě náhodně střílí po kolemjdoucích, aniž by však někoho zranil. Zatímco policie, která se zmohla jen na počítačové sestavení portrétu, marně pátrá, mladičká dívka Hinano (pracuje bez velkého uspokojení v kadeřnictví) pachatele nejen pozná, ale především se do něho zamiluje. A ukáže se, že mladík není žádným psychickým vyšinutcem, že jen intenzivněji prožívá projevy arogance a agresivity než jiní - a na zastrašení či vylekání viníka používá revolver. Zbraň však má zahnutou hlaveň, takže střílí jinam, než se jí míří. Milující dívka sice vše chápe, ale stejně okouzleného mládence se snaží přimět, aby svého "rozdvojení" zanechal.

Láska mezi oběma mladými lidmi je něžná, z mladíkovy strany dokonce zdrženlivá, erotické vlnění je tak říkajíc bezdotykové. Dívka totiž poskytuje pevný záchytný bod i slibnou citovou vyhlídku do budoucna. Nad smysluplností příběhu nelze uvažovat, přednost dostává vykreslení velkoměstského prostředí - noční, spoře osvětlené ulice, otlučená zákoutí, tržiště, pulsující ulice i poloprázdné metro. Vážně pronášené úvahy o tom, že takovýto mstitel je vlastně rozdvojenou osobností (mladík si pro střelbu nasazuje silně dioptrické brýle, aby nikomu neviděl do obličeje, a tak se stává vlastně novou bytostí, ne nepodobnou té, která se vymkla zpod kontroly dávnému doktoru Frankensteinovi!), však znějí s takovou topornou naléhavostí, až váháme, zda se nejedná o nezamýšlenou sebeparodii.

(jš)


Úterý 13. 5. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

I slaboučký mravenec může povstat proti bezpráví

Mravenec Z hlásá nutnost vzepřít se třeba i přesileAmerický animovaný snímek Mravenec Z mohl vzniknout jen díky špičkovým počítačovým technikám, které skvěle vytvářejí iluzi trojrozměrného prostoru; postavičky vynikají uvolněnou mimikou i gestikulací, vyprávění bez potíží přejímá postupy běžného hraného filmu - včetně prudkých nájezdů na detail či odjezdů od něho, včetně kruhových objezdů, včetně nedohledně masových výjevů, které ohromují rozlehlostí prostoru, do něhož jsou zasazeny. Ačkoli výchozí žánrové naladění se pohybuje v komediální oblasti, film dává vyznít i okamžikům bezmezného dojetí, milostného škorpení či ryze hollywoodské záchrany na poslední chvíli. Ale nedosti toho: film rozšiřuje své pole působnosti na konfrontaci mezi mravenčím světem (a jakoby z mravenčí perspektivy vyprávěný příběh sledujeme!) se světem "tam venku", kde stojí samé gigantické předměty či se tam dokonce pohybuje jakýsi nevyzpytatelný obr.

Cesta nebohých tvorečků, přilepených na podrážku tenisek, poskytuje netušenou příležitost uvědomit si, jak námi vnímaný "normální" svět mohou vnímat bytůstky více než miniaturní. Příběh se ovšem nevyznačuje jen technickou dokonalostí a vtipnými konfrontačními nápady. Nepojednává jen o žertovných příhodách, které zažívá malý, ale zvídavý mraveneček, jeho zaměření míří k podobenství, které hlásá nutnost povstat proti porobě, přesáhne-li míru únosnosti.

Musel přijít obyčejný dělníček Z, šíleně zamilovaný do mravenčí princezny, která si s ním náhodně zatančila. Právě on zapůsobí svou svobodomilovností a posléze přiměje i ostatní, aby přestali slepě poslouchat rozkazy a v okamžiku ohrožení zachránili své životy. Rozhodně to není rek bez bázně a hany, naopak se do různých svízelů nejprve dostává vlastním přičiněním a hledí spíše se schovat než bojovat - ale zkušenosti mu otevřou oči, aby se nakonec stal mluvčím utlačovaných a zneužívaných.

Ústřední hrdina v leččems připomíná váhající postavičky Woodyho Allena - a není divu, neboť v originále mu přímo sám Allen propůjčil svůj hlas. Hned první záběry zachycují tohoto mravence u psychoanalytika, jemuž se svěřuje se svým hořkým údělem: je slabý a neumí ani pořádně kopnout krumpáčem, stěžuje si na nedostatek mateřské lásky, protože maminka se starala o další miliony sourozenců...

JAN JAROŠ


Středa 14. 5. 2003 NOVA - 20.30 hodin

Poslední sestup

Při zásahu federálních agentů, kteří se pokusí zabránit odvážné loupeži, lupiči uprchli letadlem i s kufrem obsahujícím cenné papíry v hodnotě třiceti milionů dolarů. Při přeletu Skalnatých hor však dojde palivo a letadlo se zřítí. Těsně předtím, než narazí do vrcholu Long's Peak, se sice zločincům podaří seskočit na padácích, kufr s cennými papíry však přistane na vrcholku severní stěny. Šéf lupičské bandy je odhodlán získat kufr za každou cenu. Nebere ohled ani na fakt, že na úpatí zlověstné hory už agent FBI organizuje jejich pronásledování. Mezitím Beth Martin a její přítel souhlasí, že povedou jako průvodci výstup skupiny začátečníků k vrcholu Long's Peak. Beth je nadšenou horolezkyní, přesto nedokáže skrýt nervozitu. Je to její první výstup od chvíle, kdy její sestra zemřela při výstupu na stejnou horu.

Režie David W. Smith. Hrají Jürgen Prochnow, Heidi Lenhart, Antonio Sabato Jr., Patrick Muldoon, Birgit Stein a další.


Čtvrtek 15. 5. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Další chvályhodné bourání mýtů

Dokumentární film Ploština - krvavá paseka (o vsi na Zlínsku, kterou nacisté vypálili na konci války) vyvrací mýtus o hrdinné obci a její obětavé pomoci partyzánům. Snímek využívá jedinečného historického bádání Jaroslava Pospíšila, který se věnuje tematice válečné historie na území Zlínska a jihovýchodní Moravy. Tento muž našel v archivech StB dokumentaci, která svým vyzněním vyvrací doposud historiky akceptované vysvětlení průběhu vypálení obce Ploština a tím pádem samozřejmě i následných dění.

V dokumentu nalezneme i inscenované pasážeDokument přibližuje jeho režisér Jan Novák: "Muž, po kterém ve filmu pátráme, je Vladimír Hájek. Konfident gestapa, člen partyzánské skupiny Ploština, příslušník StB, hrdina vyznamenaný Eduardem Benešem, a v neposlední řadě vězeň, který byl komunistickým režimem popraven. Tento muž pracoval pro služebnu Zlínského gestapa a jedním z jeho úkolů byla i likvidace partyzánského oddílu na Ploštině. Po válce byl vyvoleným pracovníkem nově nastupujících komunistů, takže nikdo nezpochybňoval výsledky výslechů, které vedl a upravoval tak, aby zůstal čistý. Nakonec však došlo i na něj. Ovšem i přesto, že byl Hájek v roce 1953 uznán vinným za všechny své zločiny, za vraždu 35 lidí a konfidentství, zůstal pro veřejnost hrdinou."

Stejně jako v nedávno uvedeném dalším "demytizačním" dokumentu Jana Nováka Tankisté (který přináší zcela nové skutečnosti týkající se tankové bitvy o Ostravu), je i Ploština - krvavá paseka doprovázena hranými scénami. Většina z nich byla natáčena v obci Rusava na Kroměřížsku, protože ve vlastní obci Ploština dnes již kromě památníku nic nestojí. Po celých sedm natáčecích dnů byla velká zima. Jan Novák vzpomíná: "Teploty klesaly pod minus patnáct stupňů. A protože se vojsko, partyzáni, štáb i páni umělci neustále pohybovali po lukách a lesích, bez možnosti jakéhokoliv ohřevu, vznikaly humorné situace. Tak se třeba partyzáni a vojáci ohřívali u ohně a jeden kolem jdoucí pocestný měl pocit skutečného přesunu v čase."

Méně humorné to už ale bylo s vlastními respondenty filmu, tedy s těmi, kteří události u Ploštiny sami zažili. "Ženy a muži, které se nám podařilo vypátrat a navíc nám přislíbili účast při natáčení, od toho byli, a to velmi intenzivně, odrazováni čelnými představiteli KSČM a Českého svazu bojovníků za svobodu na úrovni kraje," vysvětluje Jan Novák. A doplňuje ještě jednu zajímavost. Ta souvisí s nalezením unikátního dokumentárního filmu, který si nechalo v roce 1961 vyrobit na zakázku tehdejší Ministerstvo vnitra, přesněji řečeno StB. "V něm jsme objevili a v našem filmu využili dokonce i členy jednotek útočících na Ploštinu, jakož i jediného muže, který tenkrát ten útok přežil. Jde opravdu o jedinečný archivní materiál," dodává režisér Jan Novák.

TOMÁŠ PILÁT


Pátek 16. 5. 2003 ČT 2 - 17.00 hodin

Fernandel vzpomíná

Francouzský komik Fernandel (1903-1971) nikdy nedosáhl takové popularity jako jeho kolegové Bourvil či zejména Louis de Funes. Hrával smolařské, mnohdy ostýchavé, ale přitom zásadové postavičky, vyznačující se pověstným "koňským" úsměvem, jeho talent však dokázal pojmout i role vážné až tragické, dokázal probouzet silné dojetí. Většinou jsme jeho filmy mohli až s příliš velkým zpožděním shlédnout v televizi, protože tvorba z doby největšího rozletu - 50. let - se našim kinům téměř vyhnula. Ostatně nebylo divu: právě tehdy Fernandela nejvíce proslavil filmový seriál o venkovském knězi donu Camillovi, jenž prožívá ustavičné půtky s místním komunistickým starostou. Takové téma přirozeně bylo v komunistickém Československu vždy tabu.

Tvůrci dokumentárního portrétu Fernandel o sobě nejenže sestavili množství často unikátních ukázek z Fernandelových snímků, ale také vyhledali cenné výpovědi, v nichž herec komentuje svou uměleckou dráhu. Klene se nad několika desetiletími: v roce 1932 se Fernandel proslavil adaptací Maupassantovy předlohy Mládenec paní Hussonové. Po válce zaujal v dvojnické operetě Mam'zelle Mitouche, ale nejvíce na sebe upozornil Červenou krčmou (u nás kdysi uvedenou). V této morbidní tragikomedii si zahrál mnicha, jenž pozná strašlivou hrozbu, jíž jsou vystaveni hosté nocující v loupežnické krčmě. Jenže nesmí nic vyzradit, neboť se vše dověděl při zpovědi...

(jš)


Sobota 17. 5. 2003 NOVA - 21.40 hodin

Specialista

Specialista na výbušniny a exploze všeho druhu Ray Quick pracoval před lety pro CIA, ale odešel poté, co v roce 1984 nestačil v Bogotě zabránit neštěstí a obětí jím nastražené bomby se vedle obchodníka s drogami stala také malá holčička. Nyní se nechá najímat jako specialista na výbušniny. Najme si jej atraktivní May Munro, aby zlikvidoval trojici kubánských mafiánů, kteří jí kdysi přímo před očima zavraždili rodiče. Muž práci odmítne, ale pak ženu sleduje a stane se svědkem toho, jak se na večírku pořádaném šéfem kubánské mafie Leonem nechá "sbalit" jeho synem Tomasem, který je jedním z vrahů...

Režie Luis Llosa. Hrají Sylvester Stallone, Sharon Stone, James Woods, Rod Steiger, Eric Roberts, Sergio Dore Jr. a další.


Neděle 18. 5. 2003 ČT 2 - 17.05 hodin

Zákulisí Hollywoodu jako svět fantómů a mýtů

Americký snímek Sunset Blvd. (1949) přináší pozoruhodný příspěvek o odvrácené tváři hollywoodského molocha, podpořený i některými autentickými osobnostmi, které buď vystupují samy za sebe (režiséra Cecila B. DeMilla spatříme v okamžiku, kdy právě natáčí další biblický velkofilm; ve scéně večírku se mihne kdysi slavný komik Buster Keaton zvaný Frigo) či jsou herecky průzračnými variantami sebe samých (Gloria Swansonová, která představuje zhýčkanou Normu, byla skutečnou hvězdou němého filmu, totéž platí o Erichu von Stroheimovi v roli komorníka Maxe, bývalého manžela a současně režiséra jejích prvních filmů). Protagonistou vyprávění je však zneuznaný hollywoodský scenárista (William Holden), jenž se ocitne v bizarním prostředí směšně patetických gest, ve světě dávno zapomenuté hvězdy, která díky izolaci od vnějšího prostředí stále žije v nereálných snech o své velikosti i brzkém návratu.

Hollywood jako mýtus - to zkoumá Sunset BlvdUž samotný průběh vyprávění prozrazuje výlučnou dramatickou konstrukci, i nyní napodobovanou (např. v Americké kráse): příběh začíná pohledem na mrtvolu plavoucí v bazénu, přičemž hlas mrtvého se jme komentovat, co vše předcházelo tomuto osudnému činu - a dokonce si povšimne i toho, co následovalo. Hrdinův vnitřní monolog tvoří nepřetržitý proud korigujících postřehů, vztahujících se k právě vyprávěným motivům. Režisér Billy Wilder, jehož malou přehlídku ČT připravila, konfrontuje soudobou profesní machu s vyvanulým hvězdným mýtem u hereček, které nepřežily nástup zvukového filmu. Vlastně v obou případech pozorujeme tutéž neschopnost vyrovnat se s realitou - neúspěšný scenárista hledá záchranu v přizpůsobování, Norma naopak v naprostém uzavření se do svých fikcí, v nichž je utvrzována Maxem (dokonce jí píše dopisy jakoby od fanoušků).

Starosvětské prostředí Normina bytu nedotvrzuje jen použitá výbava (opakující se motiv mnohých fotografií z Norminých mladých let), ale i jeho samotná obyvatelka. Ukázka z dávného němého filmu pochází z Královny Kelly, režírované Erichem von Stroheimem, kde titulní roli vytvářela právě Swansonová. I v Maxových slovech, že kdysi býval čelným režisérem ("byli jsme tři: Griffith, DeMille a já") zaznívá zahořklý autobiografický podtext mimořádného umělce, jakým Erich von Stroheim opravdu byl, než mu byla znemožněna režijní tvorba, takže musel vzít za vděk herectvím. Naproti tomu filmový Max se ztotožnil s údělem komorníka, věrně sloužícího své hvězdě. A téměř symbolicky se mu splní dávná tužba, když se ke starobylému domu slétnou zpravodajské štáby. Max je vyzývá k připravenosti a v okamžiku, kdy Norma, jak v transu prožívajíc svou roli Salomé, pompézně sestupuje po schodišti, velí k natáčení. Životní sen znovu režírovat se mu naplnil v krajně bizarních podmínkách...

JAN JAROŠ