15
vychází 31. 3. 2003

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Pondělí 7. 4. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.30 hodin

Haydnovo Stabat Mater z Berlína

Historie vzniku mariánské sekvence Stabat Mater sahá hluboko do středověku. Její emotivní text působivě vyjadřuje účast s utrpením Ježíše Krista a zároveň prosbu o odpuštění vin. Ke zhudebnění inspiroval řadu skladatelů renesance, baroka, ale i pozdějších období. Tuto mariánskou sekvenci zhudebnil svého času i Joseph Haydn. V jeho tvorbě zaujímá mimořádné místo a svědčí o zaujetí, s nímž ji komponoval. Chromatické harmonické postupy, výrazná melodika a promyšlené střídání náladových odstínů působivě přibližují drama Ježíšovy matky, stojící pod křížem. Těmito slovy také začíná úvodní věta skladby: Pod křížem matka stála, hořké slzy prolévala, neboť na něm visel její syn. V době komponování Stabat Mater bylo Haydnovi 35 let. Psal se rok 1767 a skladatel působil jako hlavní kapelník u knížete Esterházyho. Partituru svého díla předložil Haydn k posouzení Johannu Adolfu Hassemu, který byl v tehdejším hudebním světě považován za uměleckou autoritu. Právě z Hasseho podnětu bylo pak Haydnovo Stabat Mater uvedeno s velkým úspěchem o Velikonocích roku 1768 v chrámu Milosrdných bratří ve vídeňském Leopoldstadtu. Tato premiéra ovšem není přímo písemně doložena. K prvnímu dokumentovanému provedení došlo roku 1771 v piaristickém kostele ve vídeňském Josephstadtu. Od té doby dílo pravidelně zaznívalo nejen ve Vídni, ale také v mnoha německých a posléze i v evropských městech - a to jak v latinské, tak v německé verzi. Např. v Paříži bylo v roce 1781 uvedeno dokonce čtyřikrát. Koncem ledna skončila v nedělním ranním cyklu Duchovní hudba osmidílná řada věnovaná tvorbě Josepha Haydna. Zaznělo v ní mimo jiné i jeho Stabat Mater v interpretaci Lausannského souboru, vedeného Philippem Huttenlocherem. Dnes vám nabídneme zajímavé srovnání - záznam koncertu z Berlína, jehož programu tvořila stejná skladba tentokrát v provedení Akademie für Alte Musik Berlin.

VLADIMÍRA LUKAŘOVÁ