Čtvrtek 13. 2. 2003 ČESKÝ ROZHLAS 6 - 16.25 hodin
Přejí
české obce svým školám?
Základní
škola v Obříství se během devadesátých let stala vzorovou školou pro učitele,
kteří už nechtěli učit stejně jako za Rakouska-Uherska. Ne že by se tady děti
nemusely učit, ale dělaly to trochu jinak, než je u nás zatím běžné. Např.
namísto teoretické poučky z oblasti ekologie, že se má šetřit vodou, dostali žáci
za úkol zjistit, jak se v jejich obci s vodou hospodaří, odkud se k nim dostává, jak
se upravuje, aby byla pitná a kolik té vody obyvatelé spotřebují. Výsledky pak mohli
srovnat s průměrem v ČR i v Evropské unii a když dospěli k názoru, že se v jejich
obci vodou plýtvá, mohli navrhnout, jak by se dalo ušetřit. Získali přitom poznatky
z biologie, chemie i matematiky a dověděli se také ledacos ze zeměpisu - když hledali
místa s nedostatkem vody...
Po několik let to vše fungovalo
bez problémů. Pak si ale část rodičů začala stěžovat a i když nešlo o
převládající názor, představitelé obce jim dali za pravdu. Ředitelka odešla a
škola se pak takzvaně zařadila - vrátila se k osvědčeným metodám, jejichž
obvyklým výsledkem je, že naprostá většina dětí nechodí ráda do školy.
Představitelé obce si ale myslí, že se tak žáci víc naučí. Měli pravdu? Jak to
vlastně je s vlivem obcí a kdo všechno má rozhodovat o tom, jak se ve školách učí
a jak to udělat, aby školy, které mají schopné ředitele, nenarážely na
nepochopení a konzervativní pojetí? O tom se můžete dovědět víc v pořadu
Horizonty vzdělávací.
ZOJA FRANKLOVÁ |