7 |
|
Televize |
|
FILM
Jak přežít
odcizení a beozhlednost
Podle proslulého manifestu dánských filmařů Dogma'95, hlásajícího minimalismus výrazových prostředků i autenticitu prostředí a dění v něm, vznikla již řada filmů - jen z nedávného televizního uvedení známe například snímky Rodinná oslava, Král je živ nebo Mifune. Do této linie patří i film Larse von Triera Idioti (1998), který teprve nyní v rámci PROJEKTU 100 doputoval na plátna českých kin. Určitě vzbudí polemiky o tom, co je ještě únosné ve filmu předvádět, kudy prochází hranice pornografie. Může být označen za dílko, které jen předstírá ambicióznost výpovědi. Vyznačuje se roztřesenými, nervně kolísavými záběry ruční kamerou, překopírováno z výchozího videozáznamu.
Von Trier záměrně rezignoval na jakýkoli konvenční tvar - film se podobá spíše dokumentárnímu záznamu alternativních aktivit (dokonce se užívají prvky reportáže, když některé postavy vypovídají přímo do kamery o svých pocitech), jako by právě natáčených - ovšem nepřiznaně - jedním z účastníků. Bláznovství se tak stává jednou z odpovědí na odcizení a egoismus současné doby: charakteristické je to třeba v okamžiku, kdy do reklamní agentury přichází jako "zákazník" dívka, jejíž milenec zde pracující nemá pro samé zaneprázdnění a iluzi důležitosti čas na normální život. Zesměšnění vážných rituálů neadekvátním chováním je jasně patrné. I on nakonec posílí řady "bláznovské" skupiny. Sled "idiotských" výstupů ovšem nemá šířit bujarou zábavu, má spíše vzbuzovat rozpaky i znepokojení, že hranice mezi normálností a bláznovstvím je zde nečekaně tenká. Jinak řečeno: co nemůže udělat člověk soustředěný na racio a sebeovládání, může si dovolit blázen, jenž nezná zábran a dává najevo své emoce v nejčistším stavu - výmluvná je v tomto směru scéna, kdy otec si přijíždí pro svou dceru, která nenalezne sílu vzdorovat jeho rozhodnutí a odjíždí s ním. Režisér se snaží nastolit dojem, že snímá výhradně to, co se ocitne před kamerou (včetně pobíhající nahých postav) - aniž by zkoumal mravní přípustnost. Součástí filmu je i scéna hromadného souložení, akcelerovaná právě stavem "idiotství", kdy uvolněné prožívání sexu zbavuje všech psychických bloků a zábran. I dojímavá milostná scéna je nakonec rozehrána v intencích "bláznovství". Boření hranic mezi formálními prvky pornografie a uměleckou výpovědí, před třemi desetiletími nastoupené Bertoluccim v Posledním tangu v Paříži, Ošimou v Říši smyslů nebo Pasolinim v přepisech klasických literárních předloh (Dekameron, Canterburské povídky, Kytice z tisíce a jedné noci), se dočkalo další nepominutelné položky. JAN JAROŠ |