7 |
|
Televize |
|
TV TIPY
![]()
Téměř tříhodinová plocha, do níž musel vtěsnat dvojnásobně rozlehlý materiál, není využita rovnoměrně, vyprávění se někdy bortí pod zátěží zdlouhavě pojednávaných epizod. Jako z vaudevillu vyhlížejí "zábavné" scénky, kdy zamilovaný odbojář vnikne přímo na jeviště, aby si po svérázné improvizaci a několika výstřelech do německého publika odnesl pryč herečku svého srdce. Totéž lze tvrdit o počínání zmatených mužů, vyšlých z podzemí a rozhodnutých válčit s nacisty, když se připletou k natáčení partyzánského filmu. Nápaditěji vychází komentování "vyšších" politických zájmů (viz třeba zmínka, že to, co nezničila německá vojska, rozbombardovali o několik let později Spojeci nebo roztomile mystifikující "dokumentární" rovinu s Titem, završenou pohřebními slavnostmi, které provází populární německý šlágr Lily Marleen) nebo konstatování služebnosti obyvatelstva vlastně jakémukoli režimu, sklon "lidových" vůdců udržovat stav nevědomosti a pravdu nahrazovat umělými legendami. Některé výjevy se však vryjí do paměti - je to bombardování zoologické zahrady s volně pobíhajícími, zmatenými zvířaty, jsou to nekonečné dny hrstky uprchlíků, skrývajicích se v rozsáhlém sklepení i po skončení německé okupace, neboť jsou obratně udržováni v přesvědčení, že boje nadále pokračují. Je to brutální epizoda ze zničujícího vraždění nedávných let, uvozená soškou Krista, visícího na kříži hlavou dolů. Kusturica své hrdiny halí do pestrých barev. Cloumají jimi vášně (viz tragikomické scény s herečkou, jíž se dvoří německý důstojník i odbojáři), života užívají plnými doušky a více než na stranickou disciplinu myslí na bujaré veselí. Motiv muzikantů a jednotící, průběžně opakované melodie, se tak stávají přiléhavým doplňkem. A outsideři, jakým je třeba ošetřovatel zvířat v zoo, nemají šanci cokoli změnit. Lidé se nakonec vždy stávají oběťmi své doby. JAN JAROŠ
![]() Režie Adrian Lyne. rají Kim Basinger, Mickey Rourke, Margaret Whittonová, David Margulies, Karen Youngová, Christine Baranská, Dwight Weist a další.
Báječná léta ve východoněmeckých pelíšcích Německý snímek Sluneční ulice (v českých kinech uváděný pod módně anglickým názvem Eastie Boys) je zasazen do poloviny 70. let a zachycuje dospívání sedmnáctiletého Michaela (Alexander Scheer) ve východním Berlíně, v ulici, kterou uprostřed zablokovala zeď oddělující východní a západní zónu (celé prostranství bylo ovšem postaveno - a to docela věrohodně - v babelsbergských ateliérech). Všímá si mládencových hudebních zálib a obdivu k západním kapelám i milostných problémů končících v okázalé sebekritice před svazáckým fórem. Zabývá se i partou jeho kamarádů, modelovaných v obdobném duchu - jsou stejně jako on jelimánkovití, své drsňáctví (s příznačně houpavou chůzí v "rockpopovém" rytmu) notně předstírají.
Film může být srovnáván s podobně laděnými českými snímky jako Báječná léta pod psa či Pelíšky, avšak uplatněný humorný pohled je těžkopádnější. Režisér ke svému filmu napsal: "Když se líp podíváš, zjistíš, že ten film je naprosto nerealistický. Dekorace, ulice - všechno to vypadá do neskutečně. /.../ Představa, že bych se měl pokoušet realisticky zobrazit ten naprosto neskutečný stav, ve kterém jsme tenkrát žili, je mi proti srsti. To by pak byla nuda." Sluneční ulice je film, který se v Německu setkal s mimořádně vřelým diváckým přijetím (ostatně hrdinův komentář sděluje, že léta jeho dospívání byla nejšťastnější bez ohledu na politickou situaci), doplácí však na přepjatost, která spolehlivě degraduje pokus ohlédnout se za komunistickou minulostí - z té se stal neškodný, směšný kabaret. Tlak režimu, projevující se na každém kroku, je tak vlastně banalizován do několika směšných úkonů. Ale potěší, že sklon idylizovat si nedávnou minulost neovládá jen naši kinematografii. JAN JAROŠ
Rock-and-roll pod hotelem s rudou hvězdou Český muzikál Šakalí léta se odehrává na sklonku 50. let a zachycuje vpád rock-and-rollových rytmů do tehdy ještě dosti spoutaného kulturního života, kdy závan čehokoli západního zaváněl ideologickou diverzí, kdy divoké tance byly posuzovány jako projev nemravnosti a první tanečníci mnohdy okusili i chlad vězeňských cel. Toho si však režisér Jan Hřebejk nevšímá, více jej upoutává samotný fenomén mladistvé bujnosti a touhy protivit se směšným rituálům i všudepřítomnému pokrytectví. Třebaže dobové reálie (třeba motiv vystěhování) jsou na okraj zmíněny a rudě zářící hvězda pražského "stalinistického" hotelu Internacional provází celé vyprávění jako patrný symbol, jedná se pouhý kolorit.
Šakalí léta formálně připomínají muzikál (hudbu a texty skládal Ivan Hlas) opatřený tanečky. Jenže ani toto pojetí není vedeno důsledně: zdá se, že autoři se nedokázali rozhodnout, zda hodlají vyprávět v zásadě realistický příběh s podílem stylizovaných hudebních aktivit nebo si chtějí uzpůsobit výrazovou strukturu muzikálu. Žádnou z poloh nezvolili jako určující, spokojují se s jejich pouhým a ne vždy obratným prolínáním. Musím napsat, že časté opěvování tohoto snímku považuji za přemrštěné. (jš)
Taje rodinného života Americké příběhy o rodinném soužití nebývají zpravidla vynalézavé - buď inklinují k melodramatu, které chce zaujmout hlavně dojemností, nebo zkoušejí štěstí s komediální nadsázkou. Především však sledují nekomplikované, jasně čitelné a jasně definované vztahy, které dovolí snadné spoluprožívání. Tragikomicky laděný snímek Americká krása režiséra Sama Mendese (nedávno jsme od něho viděli pečlivě vyvedenou gangsterskou baladu Road to Perdition) se snaží ze zavedených kolejí vybočit, i když váhá, zda uznávaná pravidla hry chce doopravdy bořit: spíše hledá způsob, jak je mírně pootočit, rozvířit jejich ustálenost novými postřehy, mírně zpochybnit provokativními kontexty. Jenže téma probuzení z dosavadní letargie, odkazující k tolik oblíbenému "americkému snu" o prosazení se vlastními silami a odhodláním, zůstává příliš povrchní a v konečném důsledku bezzubé, než aby mohlo výrazněji zprostředkovat skryté rozpory v navenek blahobytné společnosti.
(jš)
Výpravy za zajímavostmi
Studia České televize, tedy ostravské, brněnské a pražské, budou vyrábět Toulavou kameru vždy ve třech verzích. I když se každá z nich bude věnovat svému příslušnému regionu, může se kupříkladu v Ostravě objevit reportáž z Prahy, v Brně z Ostravy či v Praze z Brna. Autoři pořadu v jednotlivých studiích totiž předpokládají, že si budou nejzajímavější reportáže mezi sebou občas vyměňovat. Toulavá kamera má propojení i do Českého rozhlasu. Prvními díly cyklu ve vysílání České televize Brno bude provázet Petra Polzerová. Rozhlasoví posluchači ji jistě znají z poslechu programu brněnského studia Českého rozhlasu. Česká televize k ní hledá mužského kolegu, který by se s ní v uvádění televizní Toulavé kamery střídal. (tp) |