TV TIPY
Pondělí 10. 12. 2001 ČT 2 - 17.00 hodin
Co dodat k Zátopkovi
O Emilu Zátopkovi se říkalo, že jeho běžecký styl není
"krásný", že má sveřepý, upracovaný výraz ve tváři, že postrádá
lehkost kroku - a kdovíco ještě. Jenže s tím udřeným a "neestetickým"
vzezřením si doběhl čtyřikrát pro zlatou olympijskou medaili a jiné trofeje,
získal titul Český olympionik století a triumfální běžeckou kariéru završil
posledním vítězným během roku 1958 v San Sebastianu. Bylo mu tehdy už šestatřicet
let. Mnozí však pamatují i jiného Zátopka: muže mnoha zájmů, znalce světových
jazyků, báječného vypravěče - a také neúnavného, rozhněvaného diskutéra se
sovětskými okupanty v pražských ulicích v srpnu 1968. Po hlasitém nesouhlasu se
vstupem vojsk se na léta stal pomocným dělníkem u geologického průzkumu...
Zemřel před rokem, 21. listopadu 2000, a jako prvnímu českému
sportovci mu byl vypraven státní pohřeb z Národního divadla. Dokumentární snímek Emil
Zátopek z cyklu Sláva vítězům připomene osudy slavného sportovce i odkaz,
který zanechal.
(ap)
Úterý
11. 12. 2001 PRIMA - 20.55 hodin
Šéfe, jdeme na to!
Jára uklízí ve Strojstavu za jistého Procházku, se kterým se
seznámil při jedné z dřívějších Pepanových akcí. Procházka se živí jako
soukromé očko a v občance má razítko úklidové služby jako krytí. V
socialistickém Československu není oficiálně možné dělat detektiva, ale kvůli
pátrání nemá Procházka čas uklízet, proto si Járu "najal". Pepan dostane
jeden ze svých dalších vynikajících nápadů, jak vydělat velký balík peněz:
zcizí firemní hlavičkové papíry a rozbíhá velkorysý nákup televizorů. Top se jim
zase nepodaří a protože jsou na suchu, rozhodnou se za každou cenu najít Barbaru - a
hlavně peníze z poslední akce...
Režie: Hynek Bočan. Hrají: Petr Nárožný, Karel Heřmánek,
Naďa Konvalinková, Jiřina Bohdalová, Jaroslava Kretschmerová, Pavel Nový, Vladimír
Hrubý, Miloš Vávra a další.
Středa
12. 12. 2001 ČT 1 - 20.45 hodin
Z audience u prezidenta na řečnické tribuny
jara 1968
Spisovatel a scenárista Jan Procházka rád vyprávěl historku o tom,
že k audienci u prezidenta Novotného ho pozvali vlastně omylem, původně chtěli
jiného Procházku. A dával k lepšímu, jak v prezidentské pracovně strávil několik
hodin, aniž dostal napít byť jen sklenku vody a aniž si troufl požádat o možnost
"odskočit si". "Ten Novotný snad nechodí ani na záchod," smál se
Procházka. Byl vtipný vypravěč a glosátor, jeho časopisecké sloupky, které v r.
1968 vyšly i knižně (Politika pro každého), se snažily nabádat zejména mladou
generaci k občanské angažovanosti a prosazování praktických forem demokracie.
Aktivně vystupoval v obrodném procesu pražského jara 1968, psal, spolu s dalšími
protagonisty tohoto času - Vaculíkem, Kohoutem, Liehmem atd. - se zápalem hovořil na
veřejných besedách a shromážděních.
A přece tento synek sedláka a absolvent Vyšší rolnické školy
původně začínal jako svazácký aparátník. Postupně se však vymanil z krunýře
naivních komunistických názorů; ostatně jeho hlavním zájmem se brzy staly
literatura a film. Začal povídkami, vydal novelu Zelené obzory, psal scénáře k
filmům, z nichž mnohé jsou už právem pozapomenuty (např. Zatoulané dělo).
Zapomenutí si však rozhodně nezaslouží jeho dlouhodobá spolupráce s režisérem
Karlem Kachyňou a filmy, které spolu vytvořili: Trápení, Naděje, Ať žije
republika, Kočár do Vídně, Ucho (dnes už legendární "trezorový"
snímek), Už zase skáču přes kaluže (scénář k tomuto filmu už nesměl být
podepsán) a další. Letos uplynulo třicet let od Procházkovy předčasné smrti
(zemřel jako dvaačtyřicetiletý). Dokument V žáru moci se prostřednictvím
vzpomínek členů rodiny a přátel (dcery Mahulena, Iva a Lenka, Pavel Kohout, Arnošt
Lustig, Václav Havel, Karel Kachyňa a další) zamýšlí nad jeho osobností a tvorbou.
(ap)
Čtvrtek 13. 12. 2001 ČT 2 - 21.40 hodin
Lolita
Zralý univerzitní profesor vzplane vášní k mladičké dívce Lolitě. Aby
jí mohl být v každém okamžiku nablízku, ožení se nejdříve s její matkou. Po
tragické smrti manželky pak žije se svou "nevlastní dcerou" v tajném
milostném svazku... Přepis skandálního románu spisovatele Vladimira Nabokova natočil
americký režisér Adrian Lyne. Společně s dalšími tvůrci se poměrně překvapivě
vyhnul provokativnímu zpracování literární předlohy, film tak zaujme především
vynikajícími hereckými výkony.
Hlavní role vytvořili Jeremy Irons, Dominique Swainová, Melanie
Griffithová a Frank Langella.
Pátek
14. 12. 2001 NOVA - 21.50 hodin
Podezření
Rusty
Sabich byl donedávna bezúhonným občanem, vzorným otcem a manželem a úspěšným
prokurátorem s vyhlídkou na rychlý postup. Jednoho dne je jeho kolegyně Carolyn
Polhemusová nalezena brutálně zavražděná ve svém bytě a prokurátor pověří
vyšetřováním právě Rustyho. Ten se marně brání, protože Carolyn byla jeho
milenkou, což by vyšetřováním vyšlo najevo, a to by mohlo ohrozit jeho kariéru.
Rusty udělá chybu, když se pokusí zatajit některé informace, a navíc se objeví
několik podezřelých "předmětů doličných" - například sklenice s
Rustyho otisky, dokazující, že by v den vraždy s Carolyn. A objevují se stále nové
usvědčující důkazy. Napětí stoupá až do šokujícího odhalení v závěru filmu.
Režie Alan J. Pakula. Hrají Harrison Ford, Raul Julia,
Brian Dennehy, Joe Grifasi, Greta Scacchiová, Bonnie Bedeliová a další.
Sobota
15. 12. 2001 PRIMA - 22.35 hodin
Versaceho vražda
Rok 1997. Policie pátrá po muži jménem Andrew Cunanan. Přitom
zjistí, že jeho pravé jméno zní de Silva a že je synem filipínského boháče,
zapleteného do aféry se zpronevěřenými akciemi. Mezitím se Andrew loučí s
přáteli před odjezdem do Friska. Tam se chce dostat na Versaceho přehlídku. Andrew se
kdysi pokoušel uspět na castingu jako manekýn pro Versaceho tým, ale neuspěl. V San
Francisku v záchvatu zuřivosti bestiálně zavraždí jednoho gaye a prchá. Policie je
mu v patách, on je však stále o krok před ní a každého, kdo se mu připlete do
cesty, nemilosrdně zavraždí. Jeho poslední obětí se stane Gianni Versace.
Režie Menahem Golan. Hrají: Franco Nero, Steven Bauer, Shane
Perdue, Matt Servitto, David Wolfson a další.
Neděle 16. 12. 2001 ČT 2 - 20.00 hodin
Jak "vrtěti psem" a manipulovat
lidmi
Manipulaci veřejnosti médii zkoumala řada tvůrců. Dotkl se jí
Costa-Gavras v nedávno uvedeném Městě šílenců, ale ještě ostřejší průhled
nabízí Barry Levinson v politické satiře Vrtěti psem. Její prapodivný název
vychází z jednoduché úvahy: pes vrtí ocasem, protože je chytřejší než ocas.
Kdyby tomu bylo naopak, vrtěl by ocas psem. A tato metafora se jakoby stává motem
filmu. Režisér atakuje náš civilizační model: reálné je jen to, co projde
televizní obrazovkou. Navíc jej povýšil do mocenských kontextů.
Vychází z předpokladu, že o image každého politika se starají
(všeho)schopní odborníci; ti nakonec vymodelují ideální podobu, která nemusí mít
se skutečností mnoho styčných bodů. Mediální péče sahá tak daleko, že hrozící
sexuální skandál, jenž vypukne kolem prezidentova chování, mají zastínit ještě
senzačnější události - válka kdesi v neznámé Albánii a poté "návrat
amerického hrdiny ze zajetí".
Blíží
se totiž prezidentské volby, a proto je třeba odstranit vše, co by vytvářelo
rušivý dojem. Zosobněním takových typů se stává Conrad Brean (Robert De Niro),
mistr v obratném vymýšlení polopravd, ba vyložených potěmkiniád. Hned na začátku
můžeme pozorovat, jak obratně žongluje s údaji o neexistujícím bombardéru, až
vzbudí dojem, že jeho existenci tají. Nejen veřejnost, ale i novináře vmanipuluje
přesně tam, kde je chce mít: i zástupci tisku důvěřivě pokládají právě ty
dotazy, jaké se od nich očekávají, a ještě jsou přesvědčeni, jak pikantní
tajnosti odhalují. Špičkovou show ovšem zinscenuje ve spolupráci s marnivým
hollywoodským producentem Stanleym Motssem (Dustin Hoffman), jenž vnese tu pravou a
přitažlivou velkolepost. Výtečné jsou zejména ty epizody, které ukazují, co vše
zmůže znalost propagačních principů (viz vytváření pro veřejnost bezmála
kultovních symbolů, ať jsou to písničky, nebo třeba staré tenisky), čeho dosáhnou
důmyslně navozované emoce i špičková záznamová technika.
Ovšem smyšlenka žije dál - až vzniká dojem, že celé
zpravodajství je jednou velkou mystifikací, kterou nemá nikdo šanci rozlušit. Výmysl
se natolik propojil se skutečností, že se vynořilo nové jsoucno, věrohodnější
než skutečnost sama. Není důležitá pravdivost (kterou si stejně nemůže nikdo
ověřit), ale image pravděpodobnosti. Lze vyloučit, že v takovém světě opravdu
žijeme?
JAN JAROŠ |