Michal
Němec, lídr a poslední z muzikantsky dosud aktivních zakládajících členů
unikátní nadžánrové skupiny Jablkoň, je skladatelem, jehož písně by si za
přízně médií mohli prozpěvovat i dělníci na stavbě - natolik jsou i při svých
nesporných kvalitách chytlavé. Přesvědčivě o tom vypovídají alba Jablkoně
Písničky (1997) a Bláznivá (2000), plná potenciálních hitů i elegantního
nadhledu, s nimiž je formace servíruje posluchačům. Málem bychom po těch koňských
písničkových dávkách zapomněli na to, že stále existuje i jiný Jablkoň, jehož
dejme tomu vážnější a méně odvázané poloze často asistoval moderním hudebním
impulzům otevřený "klasický" houslista Jaroslav Svěcený. Jejich první
setkání je zaznamenáno na desce Jablkoň & Svěcený z roku 1991. Z jednorázového
studiového projektu později vyplynula hlubší spolupráce - to když na objednávku
"bachovského" festivalu ve Frankfurtu nad Odrou a za asistence Českého
symfonického orchestru vznikl koncertní Symfonický Jablkoň - záznam společného
vystoupení vyšel na live albu v roce 1995.
Dvěma maličkými firmami právě vydaná Mumlava, nové album
Svěceného a Jablkoně, je čerstvým plodem léty potvrzené "koevoluce" a
zároveň shrnutím těch deseti vzájemně inspirativních let. Nejde však o žádné
"best of...", i když řada skladeb je již staršího věku: například Kolotoč
bychom - samozřejmě ve zcela jiné verzi - nalezli už na desce Baba Aga, debutovém,
ještě předrevolučním počinu Jablkoně. Také pro další již známé skladby je
příznačné, že se na novém albu objevují v mnohdy až nečekaně nové podobě -
stačí vzpomenout Krajinu Ró, prodlouženou zde oproti "originálu" až
na bezmála osmiminutovou délku.
Oproti
deset let starému titulu Jablkoň & Svěcený, se tentokrát členové skupiny a
houslový virtuos nespokojili jen s vlastními silami a pozvali do studia i několik
hostů. Pro mnohé posluchače stěží stravitelným překvapením asi bude, že vedle
hobojisty Zdeňka Nádeníčka nebo Ingeborg Žádné, ovládající hru na violu da
gamba, vypomohla i interpretka omletých šlágrů Leona Machálková. Dlužno však
dodat, že se dotyčná vesměs disciplinovaně přizpůsobuje pocitovému vyznění
skladeb a třeba v případě titulní skladby je její účast spíše mumlavá než
vokální.
Leč právě kompozice Mumlava (pojednávající podle lehce
ironického podtitulu "o nenaplněné lásce vládce hor Krakonoše a krásné víly
Mumlavy") je zásadní položkou celé nahrávky. Obsahuje totiž vše podstatné k
pochopení výrazu Jablkoně, tedy sklon skupiny k alternativním hudebním postupům i
její schopnost překračovat stylové hranice jak směrem k vážné hudbě, tak k
nevinně naivnímu popu.
MILAN ŠEFL
(Jablkoň & Svěcený: Mumlava. CD, 52 minut. Vyd. Subiton/Twiga
Events, 2001)
Skladby v podání skupiny Jablkoň a houslisty Jaroslava Svěceného
si můžete poslechnout v pondělí 10. prosince po 21. hodině na ČRo 2 - Praha