číslo 3 / 2007 |
|
Sobota 20. ledna, ČT 2, 10.00 V cyklu filmů Humphreye Bogarta, prototypu „tvrdých chlapíků“, jsme již viděli několik jeho proslavených titulů - Casablancu, Mít a nemít; nyní následuje Hluboký spánek. Vesměs jsou to díla, od jejichž vzniku nás dělí zhruba šest desetiletí: technicky i výrazově zestárla, melodramatické úlitby občas přesáhnou míru únosnosti. I když bývají považována za legendární, ba kultovní (zejména Casablanca), Česká televize si o jejich divácké přitažlivosti nečiní žádné iluze: bez rozpaků je odsunula na sobotní dopoledne.
Na scénáři Hlubokého spánku se podílel význačný spisovatel William Faulkner. Byl sepsán během pouhých osmi dnů a taková rychlost se musela odrazit v jisté překombinovanosti motivů. Režisér s určitým humorem vzpomíná: „V zápletce jsme se už nevyznali. Ptali se mne, kdo koho zabil - nevěděl jsem. Nevěděl to ani scenárista, ani autor námětu. Ale přesto byl film velmi napínavý a zábavný.“ Humphrey Bogart, představitel Marlowa, zužitkoval naplno svůj typ drsného chlápka, který pohrdá vším, i láskou, který se navzdory nezdarům houževnatě prodírá k jakkoli hořké pravdě a smiřuje se s věčnou osamělostí. Jedinou úlitbou dobovým hollywoodským konvencím je milostný happy end, i když v předloze Marlowe zůstává nadále sám, s nostalgickou vzpomínkou na dívku, která mu zachránila život, ale s níž mu už nebude souzeno se nikdy setkat. JAN JAROŠ Foto archiv |