NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Italští
hudebníci u kardinála Dietrichsteina
Album
Zapomenuté klenoty ranně barokní Moravy (Rosa) vychází v této podobě vůbec
po prvé; dramaturgickou skladbou i provedením jde o objevný titul. Obsahuje
ojedinělý soubor kratších vokálních skladeb vesměs sakrálního charakteru
(litanií) dvou italských autorů pobývajících určitou dobu na Moravě. Oba
byli ve službách olomouckého biskupa kardinála Františka Dietrichsteina
(vládl olomouckému biskupství v letech 1599?1636) v Mikulově v prvních
desetiletích 16. století. Kardinál z Mikulova pocházel a jeho zásluhou se
městečko stalo kulturním centrem, vznikla zde mj. piaristická kolej s
významným podílem hudební výchovy. Na Dietrichsteinově dvoře působil
františkán Claudio Cocchi i minorita Giovanni Battista Alovisi (ten zůstal v
Mikulově i po kardinálově smrti). Tvorba obou hudebníků potvrzuje vysokou
úroveň italské barokní hudby, která počátkem 17. stol. objevila působivost a
výrazovou sílu doprovázeného lidského hlasu. Zejména Alovisiho skladby
překvapují svěžestí a uměním vyjádřit text mj. i pomocí rétorických figur.
Díla obou skladatelů znějí v pečlivém provedení brněnského vokálního souboru
Societas Incognitorum, který se pod vedením svého zakladatele a uměleckého
vedoucího Eduarda Tomaštíka (provedl i přepis a spartaci historických
pramenů) zabývá historicky poučenou interpretací hudby 16. a 17. století.
Vítaným obohacením církevních skladeb jsou kompozice pro loutnu. Výběr z
rozsáhlé rukopisné sbírky loutnových skladeb z Národního muzea v Praze,
svity z tvorby francouzských skladatelů Roberta Ballarda, Charlese Lepina,
Ennemonda (či snad Jacquese) Gothiera a M. Galileiho představuje významný
světový loutnista Stephen Stubbs.
(ap) |