číslo 3 |
|
vyšlo 9. 1. 2006 Dívejte se |
|
Pondělí 16. ledna, ČT 2, 21.30
Ovšem režisér Oliver Assayas nehodlal evokovat vznik této dávné senzace, byl přitahován smyšlenkou, k čemu by mohlo vést rozhodnutí vytvořit novou verzi Irminých osudů. Assayas, jenž má na svém kontě více svérázných výpovědí (nedávno uváděný Demonlover se ponořil do ponurého světa obchodujícího s animací), odkazuje nejen k reálně existujícímu titulu, ale i vyhlédnutá představitelka hlavní role, hongkongská hvězda akčních historek Maggie Cheungová, zde vystupuje sama za sebe - jako asijská herečka, která netuší proč byla vybrána, nechápe svou postavu vystupující v přiléhavém černém kostýmu a vybavenou kočičí obratností. Je zmatena tím, co po ní režisér chce, o dávném Feuilladově opusu nikdy neslyšela a navíc před ní vyvstává jazyková bariéra. Rozruch při natáčení náročného projektu ovšem vyvolává hlavně sám zestárlý, vyžile vyhlížející režisér Vidal, kterého hraje Jean-Pierre Léaud, kdysi protagonista Trufautových snímků. Nervní muž, jenž podvědomě cítí, že dávný věhlas již nikdy neoživí, se ocitá na pokraji zhroucení, neschopen vysvětlit štábu ani hercům, co po nich požaduje. Natáčení se prodlužuje, dosud hotový materiál vypadá nepoužitelně a vše nasvědčuje, že ambiciozní akce skončí velkým krachem. Assayas líčí rostoucí vření mezi jednotlivými aktéry, malicherné hádky i neodůvodněná očekávání, velkolepým záměrům schází um i vůle, aby byly naplněny - třeba úmyslu zachovat naivitu a prostoduchost, které dávné příběhy prostupovaly. Irma Vepová svrhává svatozář výjimečnosti a tajemnosti, které filmařinu obklopují. Zpodobňuje ji jako náročné řemeslo s nejistým výsledkem, jako okázalé otevírání Pandořiny skříňky, z níž vylétnou běsy, jimž se sotvakdo ubrání. JAN JAROŠ |
|