Úterý 6. 9. 2005 Český
rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00 hodin
Neprávem zapomínané
dílo
Zatímco
dílo Georga Friedricha Händela je všeobecně uznáváno jako významný tvůrčí
odkaz vrcholného představitele světového baroka, v operních příručkách tak
jednoznačně hodnoceno není. Vzhledem k obdivuhodnému počtu několika desítek
oper nebývá Händel rozhodně považován za významného představitele tohoto
žánru. Je však známo, že tohoto skladatele naopak velmi přitahoval. V době
působení v Anglii, kterým završil svou životní dráhu, se stal v této oblasti
dokonce podnikatelem! Jeho stále nové a nové opery však nebyly přijímány
tak, jak si představoval a v podnikání dokonce zkrachoval. Pronikl mnohem
více díly oratorními a instrumentálními. Co bylo příčinou těchto pro Händela
mnohdy až fatálních neúspěchů? Operní žánr ve své historii procházel a
dodnes prochází velmi bouřlivým vývojem. I dnes je centrem mimořádné
pozornosti a mnohdy jsme svědky sporů až militantních. V opeře byl Händel
zastánce starého typu opery (tzv. opery seria), jež vycházela z původních
škol benátské a neapolské. Vyznačoval se velkou statičností, jež už v té
době byla považována za nepřítele svižnějšího dramatického spádu. Zelenou
tehdy měla opera buffa se svižnými náměty, posluchačům mnohem bližšími než
staré a mnohdy i těžkopádné příběhy z dávných dob. Umělecká kvalita a
hudební bohatství Händelových oper tak zdaleka nemohly být doceněny. S
představou staré statické opery, avšak s obdivem k hudebnímu mistrovství
přistupujeme k těmto dílům dnes. Jsme svědky stálých hledání a vzápětí mnoha
novodobých premiér. Händel by měl jistě velkou radost ze špičkových nahrávek
svých oper, jak je pořídili protagonisté autentických interpretací
Christopher Hogwood, John Eliot Gardiner, René Jacobs, Paul McCreesh a také
americký dirigent, cembalista a muzikolog Alan Curtis. Ten přispěl do velké
händelovské edice vydavatelství Deutsche Grammophon, jež je budována pod
proslulým labelem Archiv Production, kompletem Rodelindy. Připusťme ovšem,
že toto dílo z roku 1725 přineslo Händelovi naopak úspěch mimořádný. 14
repríz byl tehdy počet nevídaný. Velkou roli zde sehrála působivá hudba a
jistě také dobré provedení umělecké. Nová nahrávka Rodelindy má (podobně
jako starší snímek Hogwoodův) parametry špičkové a objevuje i pro dnešního
posluchače nevšední krásu Händelovy zapomínané opery.
BOHUSLAV VÍTEK |