Český spisovatel Egon Hostovský
(1908-1973) prožil téměř polovinu života v USA (v exilu za druhé světové války a
od roku 1950 až do smrti). Jeho první román o Americe z doby poválečné bytové krize
Cizinec hledá byt nikdy ve Spojených státech nevyšel (v Praze byl
vydán nakl. Melantrich v roce 1947). Podle slov autora, píšícího i v dalších
knihách nejvíce o emigrantech, mu byl při líčení tamního způsobu života
zazlíván pohled na Američany z nového, nikoli "ustáleného" úhlu.
Doktor
Marek, hledající v newyorském babylónu ostrůvek klidu, ticha a míru, tj. byt a
stůl, kde by mohl dokončit výzkumnou práci o léčení vysokého tlaku, patří k
Hostovského typu postav s úkolem a posláním, které je i poselstvím. Muž s kufrem,
setkávající se na své cestě za bytem skutečným i symbolickým s lidmi z různého
sociálního prostředí, se stává objektem jejich potřeb a zájmů. Byť s obtížemi
jim čelí, nakonec sebou nenechá manipulovat, a je proto vnímán jako podivín, jako
člověk nepříjemný a nepřijatelný, neboť svými postoji a chováním nepřímo
odkrývá lidem jejich "slabá místa v duši" (např. špatné svědomí,
vypočítavost, zbabělost, snahu ovládat penězi, citem). Bezprostřední náklonnost
poznává tento záhy uštvaný kurýr s tajemstvím, které ostatní irituje a vyvolává
nejvýše zvědavost, pouze u dítěte a psa. A pochopení a pomoc u dělníka Nováka,
jehož "člověčina" a prostá obětavost ho provází k očekávanému
setkání s tajemnou bytostí (Bůh-Žena-Smrt?), až na samý konec cesty, na niž budou
vysláni další kurýři, neboť jemu se nepodařilo "přijet k Ní jako vítěz, a
ne jako zbitý žebrák". Nepodařilo se mu splnit úkol, jímž chtěl pomoci
ostatním a naplnit smysl svého života. Stalo se tak, že: "Posel nevyřkl hledanou
poučku ani zaklínadlo. Vyslovil hádanku." Hledání vnitřní svobody a míru
každého jednotlivce i vzájemné lidské blízkosti a sounáležitosti stále
pokračuje, je věčné.
Dvanáctidílnou četbu na
pokračování připravila Vlasta Skalická, v režii Petra Adlera účinkuje Jan Vlasák.
(vs)