TV TIPY
Pondělí 25. 11. 2002
ČT 2 - 21.25 hodin
Když
převýchovu převáží necitelnost
Sirotčince - a zvláště pak ty,
v nichž bují ponižování - stěží mohly své chovance k něčemu pozitivnímu
motivovat. Maďarský film Opuštěný se odehrává v jednom takovém zařízení,
kde jsou shromážděny děti nejrůznějšího původu. Některé se již dopouštěly
trestných činů, jiné osiřely, dalším rozbily rodinu politické důvody - píše se
totiž rok 1960. Zamlklého chlapce Árona Soproniho (předsvědčivě jej ztělesnil
Tamás Mészáros) sem odložil jeho rozvedený otec údajně kvůli tomu, že je
nezvladatelný a že stále utíká z domova. Áron zůstává dlouho osamělý, vystaven
šikaně od svých vrstevníků a spolu s nimi strádající necitelností
"vychovatelů", mezi nimiž se sblíží jedině s citlivějším učitelem
matematiky - právě od něho získá hvězdnou mapu, která mu v nejtěžších
chvílích pomáhá unikat do snění.
Pro vyprávění je příznačná nedořečenost
některých motivů, respektive jejich subjektivizované prožívání. Nikdy se
nedovíme, co se vlastně přihodilo v Áronově rodině: zda je matka, jíž marně
posílá dopisy, skutečně nemocná, proč otec o něho ztratil jakýkoli zájem, chlapec
dokonce i o Vánocích zůstává v ústavu. Pouze v rovině konstatování zůstává,
že chlapcův oblíbený učitel, sám postižený politickým dopadem a zřejmě
trpící, že jej rodina zavrhla, nakonec spáchá sebevraždu - údajně kvůli blíže
nespecifikovanému dopisu. Vlastně jen Áron prochází určitým vývojem či přesněji
řečeno sledem statických bodů, v nichž se mění jeho postavení, neboť ostatní
postavy spíše jen přihrávají, přispívají k tomu, aby se Áronovo rozpoložení
lépe ozřejmilo. Tomu odpovídá i herecká modelace, soustředěná na statický výraz,
spíš než vlastní kreace se upřednostňuje výmluvnost zvoleného typu.
Režisér Arpád Sopsits se
soustředí na několik výrazných postav jak mezi chovanci (vedle Árona je to zejména
hoch, jenž se vytrvale a navzdory zákazům modlí), tak mezi dospělými (kromě
jedniného laskavého učitele je to bezohledný ředitel, pěstující v dětech jedině
nenávist, a také rezignovaná mladá žena, kterou chlapci potají sledují při
sprchování nebo při milování). Většina příběhu postihuje probíhající
konflikty, obtížně se rodící kladné city. Vidíme, jak je pronásledována
solidarita, jak soucit či dokonce spoluúčast jsou přísně stíhány. Všimneme si
ředitelova pokusu získat udavače, velká pozornost je věnována jeho snaze za každou
cenu přervat náboženské cítění - donutí chlapce, aby svého druha zmrskali prutem.
Film je natočen v pochmurném
duchu, s převahou potemnělých tónů v obrazovém ztvárnění. I na tváři
mladičkých chovanců se vytvářejí zlověstné stíny, pohlcující zejména oči.
Režisérův pohled zůstává dosti netečný, spíše protokolární, jen přihlíží
jednotlivým událostem. Avšak i tak zprostředkovává působivou, v lecčems
otřásající výpověď.
JAN JAROŠ
Úterý 26. 11. 2002
ČT 2 - 20.00 hodin
Planety -
Budoucnost
Slunce je hnacím motorem celé sluneční
soustavy. Osud naší Země, která je na sluneční energii životně závislá, je plně
v jeho rukou. Slunce se ale v budoucnu bude měnit. Jednoho dne se jeho životodárná
energie obrátí proti všem planetám, které z ní tak dlouho těžily. Když astronauti
dobývali Měsíc, mysleli si, že budou první v dlouhé řadě podobných vesmírných
cest. Ale posledním člověkem, jehož noha se dotkla cizího kosmického tělesa, byl
kapitán Gene Cernan. Řekl: "Měsíc je takový nemastný neslaný. Najdete tu jen
různé odstíny šedé. Jediné, co na něm bylo barevné, jsme byli my. Zato se z něj
můžete dívat na krásně zbarvenou Zemi s modrými oceány a bílým sněhem a mraky.
Je skutečně neobyčejně krásná."
Středa 27. 11. 2002 NOVA - 20.00 hodin
Ztracený
Izaiáš
V centru Chicaga, žije mladá černoška,
narkomanka a svobodná matka novorozeného chlapečka Khaila. Když jednoho dne odloží
své dítě v krabici na odpadky, aby si koupila od překupníka drogu, najdou dítě
popeláři a v domnění, že je opuštěné, ho odvezou do blízké nemocnice. Tady je
dítě přiděleno sociální pracovnici Margaret Lewinové, sympatické bělošce,
žijící s manželem a dospívající s dcerou v příjemném prostředí udržovaného
chicagského předměstí. Margaret se malý černoušek tak zalíbí, že přesvědčí
rodinu, aby si ho vzali do pěstounské péče a požádali o jeho adopci. Když se
blíží chlapcovy čtvrté narozeniny, je adopce vyřízena, jenže pak se na scéně
objeví Khaila. Prošla odvykací kůrou, zbavila se závislosti na drogách a rozhodla se
získat dítě zpět. Režie Stephen Gyllenhaal.
Hrají Jessica Lange,
Halle Berry, David Strathairn, Cuba Gooding Jr., Samuel L. Jackson a další.
Čtvrtek 28. 11. 2002
ČT 2 - 20.40 hodin
Zkrvavělé
přemety osudu
Helena
Třeštíková patří k dokumentaristům, kteří mimo jiné zaznamenávají mnohdy
bizarní lidské osudy. K takovým patří i pouť Hedy Margoliové-Kovalyové. Svými
zvraty, událostmi, pády a vzestupy překonává veškerou fantazii. Snímek Hitler,
Stalin a já je portrétem ženy, která si v životě prožila své.
Heda Blochová se narodila v židovské rodině
spoluzakladatele známé pražské továrny Koh-i-noor. Provdala se za doktora práv
Rudolfa Margolia. Tolik ty příjemnější stránky jejího života. Poté následovalo
utrpení a boj o přežití. Koncentrační tábory, pochod smrti, útěk. Její manžel
také prošel několika koncentračními tábory. Přežili oba a po válce se shledali.
JUDr. Margolius se dal ke komunistům a po únoru 1948 přijal funkci náměstka ministra
obchodu. Tragédie pokračovaly: v rámci stranických čistek padesátých let se stal
jednou z obětí procesu s Rudolfem Slánským. Byl odsouzen k smrti za zločiny, které
nespáchal. Heda Margoliová pak okusila osud manželky "zrádce lidu".
Ponižování a diskriminace, nový sňatek. A taky překladatelská práce (pod jménem
svého manžela Pavla Kovalyho). Po okupaci naší země vojsky Varšavské smlouvy v
srpnu 1968 emigrovala. Do České republiky se vrátila po roce 1989.
Dokument zachycuje vyprávění
neuvěřitelných osudů výjimečné ženy. A na pozadí tohoto vyprávění se stává i
strhujícím obrazem dvacátého století se dvěma drtícími totalitními režimy,
procházejícími Evropou a ovlivňujícími osudy jejích obyvatel. Heda Margoliová
říká: "Hitler už není, Stalin už není, a já jsem tu pořád!" Tahle
věta vlastně charakterizuje její životní postoj.
(tp)
Pátek 29. 11. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin
Holky z
porcelánu
"My jsme holky z porcelánu, my to
máme těžký", stěžují si na život děvčata z velkoskladu porcelánu. Ale
nebyly by to holky do nepohody, kdyby nad ním jenom fňukaly. Mají své problémy -
jedna se chce vdávat a nějak jí to nevychází, druhá předstírá život mondény a
přitom bydlí v chudičkém podnájmu, třetí je svobodnou matkou a není-li zbytí,
ukládá své miminko ve skladu do bedny s dřevitou vlnou, čtvrtá je ještě
pubertální kůzle a teprve se začíná rozhlížet po světě, a ta pátá je
potřeštěná, ale v jádru hodná a celým srdcem toužící po lásce. Jejich vedoucí
je rezolutní ženská, která svým děvčatům neodpustí jediný hříšek. Ale když
dojde k velké inventuře, začnou se dít neméně velké věci...
Sobota 30. 11. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin
Honba za
teroristou
O
dobrodružném filmu The Peacemaker lze uvést, že se obratně přiživuje na
módní vlně terorismu. Hrdinný vojenský přeborník (v podání chlapácky se
tvářícího George Clooneyho, jenž si po úspěšném úderu najde chvilku i pro
okouzlující úsměv) tvrdě likviduje každého protivníka, až jeho nadřízená (!)
nestačí zírat, když je odsouzena do role dodatečně získávat souhlas k akci.
Krvelačné volání po tvrdém zásahu je přitom zřetelné bezmála z každé scény
(připomínám aspoň pronásledování srbského teroristy v zaplněných ulicích New
Yorku).
Sporné je pojetí balkánského
terorismu, vysvětlené pachatelovým až dojemným přesvědčením o vině západních
mocností na válce v Jugoslávii (všem stranám dodávaly válečný materiál) a
zejména jeho osobní tragédií - pouliční ostřelovači mu zabili ženu i dceru. Je
patrné, že film vznikal v době, kdy na Ameriku ještě nezaútočili islámští
fanatici, kteří se teprve nyní stávají nositeli absolutního zla.
Třebaže Peacemakera natočila žena (od Mimi Lederové
známe například katastrofickou vizi Drtivý dopad), výsledek je naprosto
"chlapský". Akce stíhá akci, pro vyprávění je příznačná vypravěčská
agresivita umocněná neustálým klusem jednajících postav. Klišovité zápletky se
nijak neliší od podobných filmů, ale zaujme smysl pro autenticitu prostředí - jak
ruského a srbského, tak amerického. Zasazení gradujícího závěru do ulic New Yorku
a mezi reálný pouliční ruch zjednává zvláštní působivost. Amerika a jeho
bezpečnostní jednotky jsou ovšem pasovány na jakéhosi dohlížitele na bezpečnost
celého světa, poslání "peacemakera" je bráno naprosto vážně a
glorifikujícně. Z této stránky ovšem bezmála mrazí.
(jš)
Neděle 1. 12. 2002 PRIMA - 23.20 hodin
Odkud
povstává rasistické násilí?
Obrazy
násilí motivované rasistickými předsudky se sice i v americké kinematografii
vyskytovaly, avšak jednalo se o černobílá schémata (Vykoupení L. B. Jonese, Člen
klanu, eventuálně Hořící Mississippi), vesměs vycházející z hlediska vnějšího
pozorovatele, jenž samozřejmě stojí na straně obětí. Americký snímke Kult
hákového kříže však přináší průhled jakoby zevnitř, chce přiblížit
motivace, které nesporně inteligentní lidi vedou k tupě vražednému nepřátelství -
ale také proces změn těchto stanovisek.
Režisér Tony Kaye poodhaluje
rozpadající se rodinné zázemí, všímá si ideové základny, kterou je obdiv k
nacismu (viz studentskou práci vykládající Hitlerův Mein Kampf jako dílo hájící
lidská práva) provázený příslušností ke skinheadskému hnutí. A také
načrtává démonickou postavu zdánlivě bezúhonného člověka, který z povzdálí
navádí ke zlým skutkům a jenž proud násilí pomáhá seskupovat.
Film nezastírá existující
problémy, masové ilegální přistěhovalectví, stoupající zločinnost, nelibě
přijímanou "pozitivní diskriminaci" i latentní rasové předsudky, které
mohou vycházet z negativních osobních zkušeností. Vyhýbá se zjednodušování:
sklon řešit vše násilím nepanuje jen mezi bělošskými extremisty, stejný typ
násilnického rasismu, nasměrovaného proti bělošské rase, panuje i mezi černochy.
Do tohoto kontextu, kdy násilí jen plodí nové násilí,
roztáčeje se v nekonečné spirále, je zasazen příběh dvou bratrů, kteří si
projdou peklem vyznávaného násilí, než za tragických okolností dospějí k
osvobozujícímu prozření. Bratři Derek (Edward Norton) a Danny (Edward Furlong) okusí
fascinaci násilím i jednoduchými, o to však údernějšími hesly - a výsledkem jsou
mrtví. Na začátku Derek brutálně zabijí černochy, kteří se pokusili vloupat do
jeho auta, v závěru mladičký černoch chladnokrevně zastřelí Dannyho, jenž se v
úvodu vyprávění postavil proti jeho arogantnímu chování.
Můžeme filmu vytýkat, že
názorový i mentální přerod je příliš uspěchaný. V konečném důsledku
nabourává věrohodnost pečlivě budovaných retrospektivních výjevů, v nichž se
přesvědčivě odkrývá napjaté soužití obou ras, kdy stačí drobný impuls, aby se
rozhořel konflikt s nedozírnými následky. Stačilo několik urážlivých gest ve
sportovním utkání (sázkou bylo opanování hřiště s vyloučením jedné či druhé
strany), stačil konfrontační kontakt na školních toaletách, aby se rozjelo
vyřizování účtů.
Kult hákového kříže sice
pracuje s tezovitostí, ale sugestivní zpodobnění dvojjediného fenoménu rasismu a
násilí (počínaje neurvalou mluvou a konče konkrétními činy, ať již je to
rozmlácení ochodu vlastněného Korejcem či výhrůžné konfrotace s černochy), tento
apelativní důraz vyvažuje. Na to, že se jedná o debut režiséra dosud se
věnujícího tvorbě reklam (navíc si sám vedl i kameru), však lze vyslovit plnou
spokojenost - ostatně i vzhledem k tomu, že údajně mu byla vzata možnost podílet se
na konečné podobě filmu, protože překročil časový plán natáčení.
JAN JAROŠ |