NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
David
Kraus
(Sony Music Bonton)
O Davidu Krausovi toho už bylo napsáno víc než dost - a
ač jeho debutová deska vyšla teprve v dubnu, zdá se, že je tu s námi
prostřednictvím bulvárních médií celou věčnost. Díky nim toho víme spoustu o
jeho vztahu k otci Janu Krausovi i zpěvačce Zuzaně Norisové, ale málo už jsme se
dozvěděli o jeho hudbě. Nuže vězte, že Krausova hudba je stejně neprůhledná jako
on sám. Ani po stém poslechu nevím, co si o ní mám myslet. Je Kraus trapný a
neúspěšný poper, anebo minimalistický génius? Kloním se spíše k druhé verzi,
ovšem génius to není. Jeho písně jsou ale velice originální, minimálně způsobí
průvan a oživení tuzemské scény a pokud nezapadnou, bude velice zajímavý jeho
druhý počin. Kraus je autorem všech poněkud přehnaně intimně-vulgárních textů i
hravé hudby, navíc "sborově zpívá", což je patrně nejzajímavější
charakteristika písní - připomínají totiž divadelní dialogy (herecká rodina se
nezapře). Deska se nese ve velmi energickém rytmu, nudit se určitě nebudete - stačí
jen tu a tam přestat rozumět česky...
Bohuslav Martinů:
Koncertantní suita; Koncert pro housle a orchestr č. 1
(Supraphon)
Houslista Bohuslav Matoušek se dlouhodobě zaměřuje na
interpretaci děl Bohuslava Martinů - úspěšně nahrál například čtyřdílný
komplet skladeb pro housle a orchestr, který loni získal mj. cenu Cannes Classical
Awards. Obě skladby tohoto alba objednal v třicátých letech přítel Martinů,
houslista ruského původu Samuel Dushkin, který čtyřvětou Koncertantní suitu uvedl v
premiéře v americkém St. Louis roku 1945. Sám Martinů je charakterizoval v
písemných reflexích o své tvorbě jako kompozice, které mají "slovanský
charakter melodií", "favorizují techniku houslí" a usilují o
"krásný tón". Nahrávka druhé verze Koncertantní suity, která vychází na
nosiči vůbec poprvé, i další skladby - Koncertu pro housle a orchestr, svědčí o
špičkových technických i výrazových schopnostech interpreta. Matouška doprovází
Česká filharmonie pod vedením Christophera Hogwooda.
(ap) |