TV TIPY
Pondělí 8. 4. 2002
NOVA - 8.30 hodin (pondělí - pátek)
Mimozemšťánci
mezi námi
"Britský
animovaný seriál" - tak označuje Nova Teletubbies, jednu ze svých horkých
programových novinek pocházející z britské BBC. Jeho vpravdě popelkovskou pozici
předznamenává už sama strohá noticka, z níž pouze slovo "britský" je
pravdivé. Nejde totiž o seriál, ale o cyklus (ačkoliv čítá už 250 epizod) a
animace je zde pouze dílčí a zcela menšinovou technologií. Teletubbies se dočkali
uvedení v desítkách zemí světa a všude získali své skalní příznivce i odpůrce.
Výmluvný je fakt, že vedle oficiálních a fanouškovských webových stránek na
internetu, věnovaných tomuto projektu, existují i "anti-tubbies" stránky.
Jenže zatímco se dospělí přou o to, zda jsou čtyři titulní postavičky ošklivé
či hezké, roztomilé či přihlouplé, tak batolata, jež jsou cílovou skupinou, ve
velké většině radostně výskají.
Teletubbies jsou totiž opravdu programem pro děti ve
věku dvou či tří let - a vše je tomu přizpůsobeno - od vzhledu (jakožto
mimozemšťánci mají anténky, ale siluetou připomínají batole včetně
"plenkového" zaoblení) přes pohyby až po jednoduchou, mezinárodně
srozumitelnou mluvu. Tinky-Winky, Dipsy, Laa-Laa a Po zažívají ve svém zeleném
údolíčku plném květin a divokých králíků řadu dobrodružství všedního dne:
jednou si dělají toasty, podruhé pátrají, kdo rozlil puding, jindy se učí tančit.
Podstatnou část tvoří obrazové výlety do světa dětí: každý z Teletubbies má
totiž na svém bříšku obrazovku, která umožňuje sledovat výjevy z rodin či
dětských kolektivů.
Mimozemšťánci se tak spolu s
malými diváky dozvědí, jak se maluje prstovými barvami, jak se krmí hospodářská
zvířata či jak to vypadá v kabině náklaďáku. Charakteristickým rysem programu je
opakování - ne snad z důvodu malé tvůrčí invence, ale prostě proto, že batolata
na něm mnohdy urputně trvají. Proč jim nedopřát dvakrát uvítání i loučení a
dokonce i scénky s dětmi?
Jedinou vadou na kráse
Teletubbies je jejich odbytá česká verze. Troufnu si tvrdit, že bezejmenní tvůrci
dabingu přistupovali k pořadu jako k nějaké mexické telenovele, aniž si uvědomili,
že mají před sebou program pro daleko náročnější publikum. Setkáme se tu s
anglickou gramatikou (tento malý Teletubby - tito malí Teletubbies), ledabylými
překlady prvních dětských žvatlavých slůvek a s nepřeloženými písněmi,
jejichž smysl je někdy i jádrem epizody. Inu, Nova... Ačkoliv, zaplaťbůh za to, že
Teletubbies neskončili na hromadě sice zakoupených, ale neodvysílaných pořadů.
RENATA JAROŠOVÁ
Úterý 9. 4. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin
Zpráva o
stavu planety (2/3)
Proč došlo
ke krizi?
Před pětašedesáti miliony lety došlo k obrovské
ekologické katastrofě, k vymření dinosaurů a více než poloviny dalších
živočišných druhů žijících na naší planetě. Britský biolog a filmař sir David
Attenborough navštívil Havajské ostrovy. Je to nejizolovanější souostroví na Zemi,
vzdálené téměř 4000 kilometrů od kalifornského pobřeží. Historie zdejších
zvířat a rostlin je od chvíle, kdy sem před 1700 lety poprvé vkročil člověk,
alarmující. Havaj je názorným příkladem toho, co člověk působí Zemi jako celku.
Z ekologického hlediska je totiž Havaj vyčerpanou zemí. Havajské ostrovy jsou velkým
varováním před nezvratnými změnami, ke kterým by brzy na celé naší planetě mohlo
dojít.
Středa 10. 4. 2002
NOVA - 20.00 hodin
Žena
mezi vojáky
Anglické
sousloví G. I. Joe se stalo synonymem pro pěšáka (viz Wellmanův The Story of G. I.
Joe neboli Příběh pěšáka z doby druhé světové války) a ve stejném významu, jen
"rodově" upraveném, je použil též Ridley Scott ve filmu G. I. Jane -
ve smyslu ženského ekvivalentu. Hrdinkou je totiž Jordan O´Neillová (Demi Mooreová),
která jako první žena v dějinách americké armády dostane příležitost absolvovat
mimořádně náročný výcvik námořní pěchoty. Musí překonávat nejen vlastní
indispozice, když sama mezi samými chlapy prosazuje svou rovnoprávnost, ale také
intriky na vládních místech. Vylíčení tvrdého výcviku je sugestivní. Od
vyčerpávajícího drilu se přechází k simulaci bojových podmínek včetně zajetí
"nepřítelem". Právě tady dochází k nejostřejší konfrontaci Jordan s
velitelem výcviku, který nevěří, že by se žena mohla psychicky i fyzicky vyrovnat
mužům.
Film není otevřeně
feministický, jen prosazuje rovnoprávnost žen v jakémkoli oboru včetně bojového
nasazení - žena se mužům vyrovná, protože přijme jejich platformu. A senátorčiny
argumenty, že americká společnost ještě není připravena, aby přijímala své
padlé ženy v pytlích stejně jako muže, vyznívají jako nejapné výmluvy. Ještě
silnější je důraz na vlastenectví, na čest sloužit vlasti a hájit její zájmy. Je
to film, jímž neprobleskne jediný stín pochyb či nejistoty. Doba, kdy ideál
militarizace byl problematizován (zvláště v souvislosti s vietnamskou válkou), asi
patří minulosti.
(jš)
Čtvrtek 11. 4. 2002 ČT 2 - 17.05 hodin
Slavný
mistr se vrací
Portrét
slavného italského režiséra Luchina Viscontiho natočil jiný tamější klasik
- dokumentarista Carlo Lizzani, tvůrce řady pozoruhodných výpovědí o soudobé
italské společnosti. Tvořil v téže době jako Visconti, kterého osobně znal, tím
je jeho výpověď důvěrnější i zasvěcenější. Luchino Visconti (1906-1976)
patří nepochybně mezi novodobé monumenty, zařadil se k umělcům nadaným citlivostí
vnímat rozpory kolem sebe. Ač pocházel ze staré šlechtické rodiny, záhy, ještě za
fašistické diktatury, se přiklonil k levicově orientovaným myšlenkovým proudům.
Nejprve nasával zkušenosti s prací na divadle i před kamerou, než v roce 1942
přistoupil k první samostatné práci. Tuctovou americkou detektivku adaptoval do
italských podmínek. Vznikla Posedlost, působivý obraz ubíjející provinční
existence, záhy zařazený mezi předchůdce neorealismu. S fascinující
přesvědčivostí dokázal zpodobnit své hrdiny, ať pocházeli z nejbohatších vrstev,
či z těch nejchudších. V jeho filmech vystupovali zbídačení sicilští rybáři
(Země se chvěje) i odumírající aristokracie z dob sjednocování Itálie (Gepard);
zaměřil se na mravně selhávající velkoburžoazii v časech Hitlerova nástupu k moci
(Soumrak bohů)... Jeho filmy se okamžitě zařadily mezi uznávanou celosvětovou
klasiku a většinu z nich - včetně jmenovaných - jsme mohli na televizních
obrazovkách již spatřit.
Lizzani ve svém dokumentu
neskrývá osobní podtexty: občas vystupuje jako přímý pozorovatel, aby dosvědčil
některá Viscontiho dilemata. Třeba jak obtížně se vyrovnával se svým
homosexuálním zaměřením v bigotním prostředí katolické Itálie, která
aristokratu Viscontimu nemohla prominout jeho přezíravý postoj k vlastní třídě a
zlomyslně mu přezdívala "rudý vévoda". Visconti však každým filmem
dokazoval, že vnímá svět ve všech jeho souvislostech, hlásal, že se nevyplácí
přehlížet příkré sociální protiklady ani mravní zhýralost těch, kteří by
měli jít příkladem.
Dokument uvozuje další dva
slavné Viscontiho filmy, které Česká televize v příštích týdnech uvede: kroniku
vykořeněné dělnické rodiny Rocco a jeho bratři a psychologické drama Hvězdy
Velkého vozu. Je to vzácná příležitost seznámit se s klasickými díly, která nám
byla po celá desetiletí odepřena.
JAN JAROŠ
Pátek 12. 4. 2002 PRIMA - 21.45 hodin
Znamenitá
chvíle
K americkému námořnictvu nastupují dva
nováčci - Dean a Hammer. Čeká je tvrdý výcvik, během něhož obstojí jako
nejlepší. Přístup k bojovému tréninku z nich udělá přátele. Rozumějí si ale
až příliš - jejich shodné zájmy se projeví i v soupeření o jednu dívku. Barbara
dá nakonec přednost Hammerovi a Dean se raději nechá převelet na východní
pobřeží. Válka v Perském zálivu je však opět svede dohromady: oba jsou členy
výzvědného komanda US námořnictva. Když je Hammer při jedné akci zraněn,
přijíždí za ním Barbara, teď už jeho manželka, která se tu znovu setkává s
Deanem. Oba cítí, že si nejsou lhostejní. Manželský trojúhelník dramaticky
vyřeší válka...
Režie Shimon Dotan. Hrají
Rob Lowe, Gal Hansen, Tracy Griffith, Eb Lottimer, Baruch Dror, Daniel Dieker, Michael
Fountain a další.
Sobota 13. 4. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin
Forrest
Gump
Asi nikdo na světě neprožil tolik
protichůdných, bláznivých, neuvěřitelných a zajímavých věcí jako Forrest Gump.
Je to dokonalý prosťáček, který od dětství dělal, co se mu řeklo. Do života si
odnesl několik ponaučení od své pečlivé maminky, z nichž nejdůležitější je
osvědčené pravidlo: když se dostaneš do problémů, utíkej. Když je Forrestu
Gumpovi sedm let, má IQ pouze 75 a nechtějí ho přijmout do školy. Přesto se nakonec
proutíká školou jako hráč amerického fotbalu i univerzitou, potom peklem vietnamské
války, stejně jako zoufalstvím nad matčinou smrtí. Svůj neustálými proměnami
nabitý život spojí s několika lidmi...
Neděle 14. 4. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin
Takový
slušný člověk
Poslední
scénář Eduarda Pergnera má do značné míry autobiografické rysy. Vypráví
příběh starého muže, jemuž život nachystal velká úskalí a zklamání. Neumí je
však řešit s velkorysým nadhledem, uzavírá se do sebe a navenek se vůči všem
projevuje nesnesitelně despoticky. Když konečně dojde k poznání a smíření s
osudem, je paradoxně už pozdě.
Hrají Luděk Munzar,
Nina Divíšková, Sandra Pogodová, Michal Dlouhý, Oldřich Navrátil a další. Režie
Otakar Kosek. |