TV TIPY
Pondělí 4. 2. 2002 ČT 2 - 17.45 hodin
Mistryně světa za železnou oponou
Česká krasobruslařka Alena Vrzáňová (1931) začala sportovat ve třech
letech - rodiče jí koupili lyže a každou zimu jezdili do Krkonoš. Brzy se však
dostala i k bruslení. Poprvé startovala na mistrovství republiky v roce 1946 jako
juniorská šampionka. Téhož roku odjela na přípravu do Velké Británie, kde ji
trénoval Arnold Gerschwiler. V roce 1947 vyhrála domácí šampionát, na světě byla
sedmá. Po únoru 1948 ovšem její přípravu ve Velké Británii kritizovalo vedení
tehdejší sjednocené tělovýchovy, zvlášť v Rudém právu je k nalezení několik
útočných článků. Nicméně i potom se jí podařilo "šéfy" přesvědčit
a místo odjezdu do Moskvy, kde měla trénovat malé krasobruslaře, vrátila se zpět na
trénink do Londýna.
Vyhrála mistrovství republiky v letech 1947, 1948, 1949 a 1950, stala
se mistryní světa (1949 a 1950) a v roce 1950 mistryní Evropy. Na doporučení otce se
nakonec rozhodla k emigraci a od roku 1950 žije v USA, kde začala jezdit v lední revue
Ice Follies. Sama říká, že se musela učit všechno znovu, profesionální show
vyžadovala něco úplně jiného než amatérské závody. Účinkovala v televizních
reklamách i rozsáhlejších televizních pořadech.
(r)
Úterý 5. 2. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin
Ve stopách medvědích obrů
Na aljašském ostrově Kodiak žije asi 2700
medvědů-kodiaků. Stejně jako grizzly nebo brtník je kodiak jedním z poddruhů
medvěda hnědého. Kodiaci žijí ve volné přírodě pouze na tomto aljašském
ostrově. Hojnost potravy, hlavně početná hejna lososů, jsou hlavní příčinou, že
dorůstají opravdu úctyhodných tělesných rozměrů. Samci mohou dorůst hmotnosti až
900 kg, tedy stejně jako medvěd lední a dvakrát více než legendární grizzly.
Stejně jako grizzly mají kodiakové pověst nebezpečných tvorů. Samice chránící
svá mláďata, může být velmi útočná. Lidé mají sklon tuto skutečnost
zveličovat, což mívá pro život medvědů neblahé následky.
Středa
6. 2. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin
Vzpomínka na Mejlu
V nedávném televizním dokumentu vyprávěli členové
legendární kapely The Plastic People Of The Universe (to už byli tuším bez Mejly
Hlavsy) o tom, jak se vlastně stali "disidentským" souborem: Žádná
převratně vzdorná rozhodnutí či cílené protesty, prostě jen chtěli hrát po
svém, dělat hudbu, která se jim líbila. Jenže právě to se režimu nelíbilo.
Pronásledování Plastiků, přesněji jejich obrana, dalo vlastně základ k vzniku
společenství lidí dosud většinou v "tiché" opozici a posléze i k Chartě
77. Také o tom se leccos dozvíme v dokumentu Mejla z ostravského cyklu
Předčasná úmrtí. Snímek však především představuje životní osud Milana
Hlavsy, protagonisty Plastiků, jak jej vidí přátelé a spolupracovníci.
Talentovaný dlouhovlasý muzikant (co s tím měl potíží!),
ročník 1951, začal už ve čtrnácti hrát v břevnovských beatových kapelách; na
podzim 1968 založil s přáteli The Plastic People Of The Universe. První koncert měli
v únoru 1969 ve střešovické hospodě Na Ořechovce a hned téhož roku získali cenu
Mladého světa. Začalo se o nich příznivě psát, ale už na začátku sedmdesátých
let se nad kapelou stáhla mračna, stala se dokonce "předlohou" pro jeden z
dílů normalizačního seriálu o majoru Zemanovi...
(ap)
Čtvrtek 7. 2. 2002 ČT 2 - 21.40 hodin
Ledová bouře zamíchala lidskými osudy
Americké melodrama Ledová bouře se řadí mezi rodinné
kroniky, které chtějí postihnout mentalitu běžných Američanů - jak spolu
vycházejí, jaké mají sny, co prožívají. Vyprávění se odehrává v roce 1973, kdy
v televizi běží stále zpravodajství o aféře Watergate. Společenský kontext ovšem
tvoří jen vnější kulisu, která nijak nezasahuje do komorního příběhu, jak jej
prožívají dvě spřátelené rodiny. Režisér Ang Lee (naposledy proslavený akčním
hitem Tygr a drak) sice pečlivě rekonstruoval dobové reálie, veřejnou dopravu,
oblečení, účesy, auta i zábavy, ale samotné dění s tímto rámcem příliš
nesouvisí, mohlo by se odehrávat vlastně kdekoli.
Rozklíženost manželského soužití i milostnou trýzeň teenagerů
film líčí se smyslem pro tragikomickou nadsázku a trapasy. Ústřední je téma
bezradné nespokojenosti, zvláště u ženských hrdinek - zatímco Janey (Sigourney
Weaverová) marně hledá uspokojení v milostných pletkách, neboť příliš usedlý
manžel jí přestal vyhovovat, Ellen (Joan Allenová) navíc zápolí s psychickými
problémy, třeba s kleptomanií. Všichni se pohybují v bludném kruhu vyhaslých citů,
v marných únicích, věříce, že ve chvilkových avantýrách překonají okoralost
své existence.
Stejný prostor je věnován i dospívajícím dětem: jejich erotická
zvídavost ovšem naráží - vesměs u hochů - na neprůbojnost, na obtíže s vedením
námluv, zatímco čtrnáctileté děvče je jakoby fascinováno mladším bratrem svého
zamilovaného kamaráda, přitahováno dotyky a laskáním. Režisér ukazuje, jak se
lidé bez rozdílu věku i pohlaví rádi schovávají za nasazené masky, jak se ochotně
přizpůsobují rituálům, které zbavují potřeby zvažovat i nést odpovědnost.
Rozuzlení do všech rozehraných vztahů vnáší zimní noc, kdy déšť mrznul na
silnici, pokrýval větve stromů zvonivou ledovou tříští a lámal sloupy
elektrického vedení. Spadlé dráty sršící jiskrami se dokonce pro jednoho z aktérů
stanou osudnými. A jen pozvolna všem dochází, že dosavadní nezávaznost jednou
provždy změnila své obrysy.
JAN JAROŠ
Pátek
8. 2. 2002 NOVA 10.15 hodin
Jezinky a bezinky
Abby Brewsterová a její sestra Martha jsou dvě sladké,
zdánlivě neškodné staré dámy. Jejich specialitou je ale otrávené bezinkové víno,
kterým vraždí své nájemníky a pak je pohřbívají ve sklepě. Tetičky mají tři
synovce. Hloupého, ale jinak neškodného Teddy, který žije v domě s tětičkami, je
přesvědčený, že je Theodore Roosevelt a kope tetičkám hroby pro otrávené
nájemníky v domnění, že kope panamský průplav. Pak je tu nebezpečně duševně
chorý Jonathan, a konečně Mortimer, obyčejný divadelní kritik a donedávna
zapřisáhlý odpůrce manželství. Jenže teď je zamilovaný a proto se oženil.
Rozhodne se navštívit tetičky, aby se jim pochlubil s nevěstou. Tím však končí
nejen bezstarostné dny mladých snoubenců, ale také tetiček. Režie Frank Capra.
Hrají Cary Grant, Priscilla Laneová, Josephine Hullová, Jean Adairová, John Alexander,
Raymond Massey, Peter Lorre a další.
Sobota 9. 2. 2002 ČT 2 - 10.30 hodin
Usmívej se, lásko má
Luk královny Dorotky - sbírka povídek v duchu
renesančních příběhů - pochází z roku 1932 z mistrovského pera Vladislava
Vančury. Některé z nich v 70. letech využil stejnojmenný film, povídka Usmívající
se děvče však zůstala stranou filmařské pozornosti. Příležitosti se chopil
dramatik a scenárista František Pavlíček, který podle ní napsal televizní hru
Usmívej se, lásko má. Hlavním motivem je milostný cit, smyslová okouzlení a láska,
nikoliv však osudová, ale škádlivá a hravá. Příběh z třicátých let se
odehrává v poklidné letní pohodě okresního městečka, kam zavítá proslulý
flašinetář Houra se svou vlezlou písničkou, která se líbí zejména místním
paním a dívkám...
Neděle
10. 2. 2002 ČT 1 - 15.40 hodin
Jiří Trnka znovu krásně kouzlí
Česká televize připravila záslužnou
retrospektivu klasika českého animovaného filmu Jiřího Trnky (1912-1969). Tento
mnohostranně nadaný umělec, proslavený i knižními ilustracemi, povznesl k
mezinárodní proslulosti zejména loutkové počiny, jimž vtiskl neopakovatelnou něhu a
poetičnost. Především však prokázal, že zdánlivě druhořadá oblast
"dětské zábavy" může vystoupat k uměleckým výšinám, aniž by ztratila
ze zřetele diváka.
Na obrazovce spatříme všechny důležité
Trnkovy snímky, ať již se jedná o rané pokusy z druhé půle 40. let, kdy si teprve
zkoušel výrazové i technické možnosti (Špalíček, Císařův slavík),
či o zralá díla, uchvacující bravurním zvládnutím vypravěčských postupů i
svrchovaným pojednáním zvoleného tématu (Bajaja, Staré pověsti české,
přepis tří epizod z Haškova Švejka, Sen noci svatojanské). I když
prokázal, že lze adekvátně převádět i významná díla světového písemnictví,
postupně opouští závětří pohádkově únikových příběhů. Jeho poslední
snímek Ruka dospěl k působivému podobenství o údělu umělce, neustále
omezovaného a trýzněného zlověstným dohledem, jak jej symbolizuje všudepřítomná
ruka, sahající odkudsi shůry. Jednalo se ovšem o téma pociťované zřejmě v
mezinárodním kontextu - i Lenicova animovaná hříčka "A" (z
tehdejšího západního Německa) se věnuje témuž.
Staré pověsti české, inspirované Jiráskovou sbírkou bájných
vyprávění, vznikaly roku 1952, v době nejhoršího politického temna. Přesto jím
nejsou dotčeny. Trnka si uhájil nezávislost, vyvázán z nutnosti jakkoli poklonkovat
novým mocipánům. V šesti epizodách vypráví o mytických postavách z dávných
národních dějin, schopen každou z postaviček obdařit výraznou charakterizací,
dovést ji k významotvorné zkratce v pohybu a reakcích. Každému z příběhů vtiskl
vypravěčskou svébytnost. Prokázal, že i loutkový film postihne ztěžklý patos
mýtu, aniž by se vystavil zesměšnění, vysloví protikladné emoce, postihne
složité významové předivo. Staré pověsti české právem náleží mezi
špičková díla nejen 50. let.
(jš) |