TÉMA TÝDNE
Petr Nováček a Ivan Hoffman, Český rozhlas
1 - Radiožurnál
Jen politické gesto
Jak v lednu 2001 ministr průmyslu a obchodu Miroslav
Grégr slíbil, tak minulé úterý - nyní už i jako místopředseda vlády - učinil:
nabídl premiéru Miloši Zemanovi svoji rezignaci, neboť se zavážka paliva do druhého
bloku Jaderné elektrárny Temelín nestihla do konce prosince 2001. Oproti sedmi letům
zpoždění, jež nabral Temelín za Grégrových předchůdců, jsou měsíc až dva
manka současného ministra průmyslu prkotina. Navíc málokdo mu upře, že dostavbu
jihočeské "atomové katedrály" popoháněl kupředu, jakoby mu šlo o život.
Leč slovo dělá muže a jízliví novináři mu to různými opisy vytrvale
připomínali, dodávajíce cosi o důvěryhodnosti politikově. Docent Miroslav Grégr je
však, zdá se, stále především fachman-strojař a teprve v druhém plánu přemítá
politicky. Kdyby tomu totiž bylo naopak, v lednu 2001 vy neohlásil případnou nabídku
své demise na dobu, kdy do příštích voleb bude zbývat už jen půlrok, současná
vláda a sněmovna budou v cílové rovince a vystřídat ministra s tak výrazným
"rukopisem" by si troufl je politický dobrodruh, což není případ premiéra
Zemana. Právě on ale kdysi dával v sociální demokracii "hlavu na špalek" a
ministr Grégr možná tuto stranickou "figuru" jen s mírným zpožděním
zopakoval. Vraťme se ale zpět do děje. Ještě den předtím, než se místopředseda
Grégr zjevil na Úřadu vlády, prohlásil premiér Zeman v Radiofóru, že obdrží-li
demisi pana ministra, nejlepšího ze všech v jeho vládě, nepřijme ji. Číhající
novináři měli rázem jasno, netušíce ovšem, že taškařice bude mít stylové
pokračování. Místopředseda a ministr Grégr vskutku 8. ledna předal premiérovi
inkriminovaný dopis. Pokud mělo Právo ze sociálnědemokratickovládních kruhů i
tentokrát správné informace, obsahoval následující formulaci: "Nabízím svou
rezignaci a nechávám zcela na Vašem uvážení, zda ji postoupíte prezidentovi."
Premiér reagoval oznámením, že demisi "nepovažuje za nutné.přijmout".
Hned minulý čtvrtek se však v Právu ozvala ředitelka legislativního odboru
Kanceláře prezidenta republiky Brigita Chrastilová a upozornila, že pokud Grégr při
rozhovoru se Zemanem nestáhl svůj dopis, v němž nabízí rezignaci, měl by ji
premiér předložit prezidentovi. "Hrad čeká od Zemana Grégrovu rezignaci,"
nadepsalo dvojsloupek s touto a další informací dramaticky Právo. Dovolujeme si
setrvat při tom, že jde spíše o taškařici než o dramatickou zápletku mezi Hradem a
Strakovkou. Co že nás opravňuje k takovému přidrzle smělému tvrzení? Ústava v
článku 73 praví, že "členové vlády podávají demisi do rukou prezidenta
republiky prostřednictvím předsedy vlády". Z článku 62, týkajícího se
prezidenta republiky, pak vyplývá, že jmenování a odvolávání členů vlády je
toliko v jeho pravomoci. Předpokládáme-li u premiéra Zemana a ministra Grégra
samozřejmou znalost ústavy, pak - odehrála-li se Grégrova rezignace dopisem
obsahujícím citovanou formulaci - jednalo se o nabídku "demise" v
uvozovkách, čili o pouhé politické gesto vypočítané na efekt. Po formální
stránce by to podle ústavních právníků muselo být správně jedině tak, že
odstupující ministr předá svou rezignační žádost, adresovanou ovšem prezidentovi,
předsedovi vlády, jenž ji může, ale také nemusí doprovodit svým stanoviskem a
poté ji - s prominutím - jako "nóbl pošťák" doručí hlavě státu.
Prezident žádost posoudí a demisi buďto přijme, anebo nepřijme (jako na podzim 1997,
když vnitro nejprve měl převzít a pak si to rozmyslel Petr Nečas, takže ministrem
pak ještě zůstal na chvíli Jan Ruml, jehož demise nebyla přijata). Rozhodně ale
není na premiérovi, aby oznamoval, že přijal či odmítl demisi člena vlády,
protože to není v jeho ústavní kompetenci. Pokud jde o doktorku Chrastilovou, bude
pravděpodobně na Hradě marně čekat posla s Grégrovým rezignačním dopisem, který
se možná mezitím ocitl už někde na dně zásuvky jako dávno zfilmovaný scénář
podprůměrné veselohry.
ČEZ: Mezi nadějí a skepsí
Zprávy o tom, že
příštího vlastníka "balíku" obsahujícího elektrárenskou společnost
ČEZ, přenosovou soustavu a šest distributorů vláda nevybrala ve vypsaném tendru a
ani v jeho "druhém kole" byla odpůrci tohoto privatizačního kroku přijata s
ulehčením. Radost je ovšem zřejmě předčasná. Vláda se totiž netají tím, že
záměr prodat českou energetiku může realizovat i bez soutěže a to přímým
prodejem, po exkluzivním jednání se zvoleným zájemcem. Předseda vlády sice v
minulých dnech opakovaně zdůrazňoval, že jeho kabinet není k prodeji nucen a
nemíní prodávat energetiku za jakoukoli (tedy nízkou) cenu, nicméně dobré ceny lze
docílit i tím, že kabinet sleví z některých přísných podmínek, kterými ve
výběrovém řízení prodej podmiňoval. Jedná se například o povinné odběry
hnědého uhlí ve stanoveném objemu na 15 let dopředu, předem domluvený odběr
elektřiny, pod který nelze klesnout, anebo o smluvně zakotvený zákaz části
privatizovaného balíku dále prodat, či likvidovat. Prostor k jednání zde existuje a
kromě toho prostoru i zájem. Miloš Zeman v Radiofóru minulé pondělí vyslovil
názor, že naše země je příliš malá, aby odolala tzv. velkým hráčům. Podle jeho
názoru není jiné možnosti, než že se naší elektroenergetiky ujme některý
"big player", nechceme-li, aby toto odvětví konkurence zlikvidovala. S touto
myšlenkou se pak, zdá se, ztotožňují i další politické strany. Kritizován není
záměr prodávat, ale způsob prodeje, který opozici připadá nevýhodný respektive
neprůhledný. Těžko říct, zda za prodejem stojí zájem o tučnou provizi, anebo
víra, že je v našem státním zájmu prodat vše státní nadnárodním monopolům,
kterým se říká strategičtí partneři. V obou případech je ke zvážení, zda k
takovému osudovému činu (bývalý ministr financí Pavel Mertlík dokonce říká
"zločinu") mají politici mandát. Ve Švýcarsku by se k takovému rozhodnutí
zřejmě konalo referendum. U nás by politické strany měly s takovými záměry
předstoupit před občany alespoň ve svých volebních programech. |