číslo 46/2001 |
|
Televize |
|
TV TIPY
![]()
Režie Robert Mandel. Hrají Joe Mantegna, Marcia Gay Harden, Yancy Butler, Luis Guzmán, Jon Seda, Miguel Sandoval a další.
Těm, kdo neměli to štěstí prožít pořádné klukovské dětství, se v životě možná vyhnulo i jméno spisovatele a dobrodruha Otakara Batličky. Je ovšem i mnoho takových, kteří četli jeho knížky a putovali spolu s ním po cestách fantazie. Těm i oněm přinese dokument Davida Urbana Otakar Batlička - mýtus nebo skutečnost přijemný zážitek a možná i nejedno překvapení. Pro neinformované (a že je jich dost, možná většina, to dokazuje i anketa v úvodu snímku: autoři se ptají kolemjdoucích, co o Batličkovi vědí - a otázku kladou přímo pod červenou tabulí s označením ulice, jež nese jeho jméno) bude překvapivé asi všechno, o čem dokument vypráví. Ale také někdejší čtenáři Batličkových knih patrně zjistí, že jejich znalosti o autorovi jsou nedostatečné a možná i sporné. Jisté je pouze toto: V Čechách se roku 1895 narodil chlapec s touhou po dálkách, který procestoval skoro celý svět; v dospělosti na sebe upozornil jako zručný, byť zpočátku amatérský radiotelegrafista a také jako autor próz pro děti. Rozmařile plýtval nápady, napsal na sto padesát povídek, do nichž zakódoval i leccos ze svého života a hlavně ze svých snů. Za okupace se jako radista zapojil do odboje, byl odhalen, zatčen, odvezen do malé pevnosti v Terezíně. Zahynul v Mauthausenu, (patrně) zavražděn benzinovu injekcí do srdce.
(ap)
Režie Mimi Lederová. Hrají Cybill Shepherdová, John Heard, Scott Bairstow, Elaine Kaganová, Terri Ivensová, Vondie Curtis-Hallová a další.
Je trochu matoucí, že na televizních obrazovkách se setkáváme výhradně s jediným přepisem Haškových Osudů dobrého vojáka Švejka, až se zdá, jako kdyby jiné verze než Steklého z poloviny 50. let nevznikly. Několik pamětihodných adaptací s typově přesným Karlem Nollem pochází ještě z němé éry (a televize je proto odmítají uvést). Torzovitě dochovaný přepis - již zvukový - z počátku 30. let je zajímavý i kvůli cenzurním zásahům. Aby se církev necítila dotčena, z polního kuráta Katze se stal lékař. Lékařský stav už hájen nebyl. Připomeňme si ještě Trnkovu třídílnou loutkovou verzi, později začleněnou do rozsáhlejšího cyklu Látalova. A to úplně pomíjím řadu filmů vzniklých za hranicemi - v Německu, Anglii, v někdejším Sovětském svazu...
Literární i filmoví znalci vyslovili k tomuto přepisu závažné výtky: jedná se o barvotiskovou ilustraci vybraných nejatraktivnějších epizod, Haškův mnohovrstevný humor je zploštěn do "protiburžoazní" karikatury, která se týká jen zvlášť vybraných jednotlivců - počínaje sborem vyšetřujících lékařů a konče třeba polním kurátem Katzem. Ani Švejkovo rozhořčené volání na frontě "Nestřílejte, vždyť jsou tu lidi!" nepochází z Haškova pera, dodalo je až jedno předválečné jevištní zpracování. Ale diváci přijali humorné (a mnohdy i eroticky lechtivé, ba dokonce přisprostlé) vyprávění za své. Středobodem filmu Poslušně hlásím je Švejkova jihočeská anabáze a zejména zadržení v Putimi. Výslech vedený četnickým strážmistrem Flanderkou (Jaroslav Marvan jej v hravých odstínech pojednal jako prototyp tupého úředníka, který vede "protistátní řeči", když mu alkohol zatemní mozek) patří k nejpověstnějším výstupům celého filmu. Exteriéry se skutečně natáčely v Putimi - domek u záhybu silnice těsně před starým mostem vedoucím přes řeku Blanici se stal četnickou stanicí a dnes tam visí pamětní deska. Když už četnická stanice v Putimi nikdy nebyla, aspoň se podívejme, kde si ji filmaři vykouzlili... JAN JAROŠ ![]() Americký snímek je dnes už klasickou ukázkou sentimentálního milostného příběhu, jež slaví velké úspěchy především u ženského publika. Bohatá newyorská dědička Judy Traherneová (Bette Davisová) má vše, nač si vzpomene, a když se zamiluje do přitažlivého doktora Steela, který její city opětuje, zdá se, že nic nestojí v cestě šťastného příběhu lásky. Ale... Hořké vítězství mohlo být jedním z mnoha tuctových milostných snímků, které čerpají z populárních dívčích románů, ale není tomu tak. Režisér Edmund Goulding a zejména herci dokázali limonádový příběh povznést na úroveň, o níž se dnešním tvůrcům telenovel může jen zdát. |