NOVÉ ZVUKOVÉ
NOSIČE
Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1,
Smyčcový kvartet č. 2 - Listy důvěrné
(Supraphon)
Ačkoliv Škampovo kvarteto koncertovalo za dvanáct let své
existence na desítkách významných pódií světa, získalo řadu prestižních
ocenění (jmenujme alespoň první cenu v Mezinárodní soutěži komorní hudby v
holandském Heerlenu či Cenu Královské filharmonické společnosti v Londýně) a
vydalo řadu CD s kvartetní tvorbou světových i českých klasiků, Janáček se dosud
na jejich nosičích neobjevil. Možná paradoxně také proto, že učitel a rádce
Škampovců, člen Smetanova kvarteta Milan Škampa, po němž zvolili i jméno, je
celoživotním janáčkovským badatelem a hledačem co nejautentičtější, tedy
nejpůsobivější interpretace obou kvartet. (V jeho revizi byl v r. 1975 edičně
vydán 1. kvartet a o čtyři roky později slavné Listy důvěrné.) Právě Škampova
revize se stala základem současné interpretace obou pozdních Janáčkových děl.
První kvartet vznikl "z podnětu Kreutzerovy sonáty L. N. Tolstého" a je
vystavěn podle schématu klasického dramatu: expozice, peripetie, krize a katastrofa;
hned v první větě se "po janáčkovsku" hlásí k odkazu moravské lidové
písně "Ach, měl jsem já milenku". Tento motiv je základem většiny
hudebních myšlenek díla. Obdobně jako První kvartet je inspirován a veden milostným
citem, také slavné Listy důvěrné jsou dramatem lásky. Přesněji osobním vyznáním
horoucího citu a jeho blahodárného vlivu na duši umělce. Škampovci se chopili obou
interpretačně náročných děl s temperamentem a vášnivostí, které jsou obsaženy v
Janáčkově hudbě, zároveň je však umocnili vlastním pojetím, přístupem
současné hudební generace. CD dokládá znamenitou technickou připravenost mladých
umělců na úkol, který si zvolili, ale i jejich osobní zaujetí pro Janáčkova
témata. I když je interpretují po svém. Či právě proto.
(ap)
Zlaté duety
(Radioservis)
Velmi zajímavé srovnání přináší album nejlepších českých
duetů za posledních čtyřicet let: Zagorová a Rezek, Vondráčková a Korn, Rottrová
a Bobek, Rolincová a Gott, Pilarová a Matuška, Molavcová a Suchý, Simonová a
Chladil... Přináší srovnání a také zklamání. Některé písně zestárly k
neposlouchatelnosti (slavné Knoflíky lásky se už zutrhaly), u jiných se
člověk až diví, že natolik inteligentní zpěváci a autoři jako Filipová a Zich
byli schopni takových zvěrstev (Honem, honem). Další jsou stále skvělé (Ta
pusa je tvá či nesmrtelné Zvonky štěstí). Pro slovo duety je ovšem
synonymem nuda, takže většina písní je kompromisně ospalá. A nakonec stejně
vítězí šedesátá léta - vrcholem výběru je semaforský Motýl a Ó baby
baby Marty Kubišové s Helenou Vondráčkovou.
(pen) |