Povídkový film tří režisérů Začátek světa, na jehož
výrobě se podílela i Česká televize, se odehrává ve starobylé Telči s malebným
náměstím, obklopeným podloubími. Ovšem působivost, jakou tomuto místu vtiskli
Jasný s Kučerou ve filmu Až přijde kocour, se již neopakovala - tentokrát
přihlížíme spíše reportážním obrázkům, někdy se blížícím turistickému
albu. Vedle snímku Anděl Exit se jedná o další dílo, které bylo původně
pořízeno na digitální videozáznam a poté překopírováno na 35 mm filmový
materiál. Bohužel nějaké výtvarné ozvláštnění bychom však hledali marně.
Převažují především záběry ze slunných dnů, kdy vlastně nerozhoduje, zda se
příběhy odehrávají během Velikonoc, v době letního zatmění Slunce či o
silvestru. Situování do roku 1999 i do jednotlivých ročních období je pak zcela
formální. Převažuje úsměvné ladění "bakalářsky" mělkých, místy
zábavných, místy spíše deziluzivních událostí, odehrávajících se mezi lidmi,
kteří se z valné části vzájemně znají. Pouze v každé epizodě se do popředí
posouvá někdo jiný.
Melounkův úvodní příspěvek
Vražda šeptaným slovem, inspirovaný Macurovou povídkou, vypráví ve značně
chtěných pózách o setkání místního novináře s charismatickou figurkou sportovce,
jenž se věnuje básnění. Do vyprávění jsou vkládány bez valných dramatických
vazeb záběry z přímého televizního přenosu ze slavnostní velikonoční mše,
sloužené papežem v Římě. Ve druhé (Svátkově) povídce Zatmění nadějí,
zarámované unikátním přírodním jevem (ovšem ve funkci jen volně přidaného
motivu) je rozehrán dojemný příběh těžce nemocného muže, strachujícího se o
život i o svého malého synka. Závěrečná povídka Panny pošetilé, pod níž je
podepsán Vladimír Drha, má asi nejzřetelněji vzývat důležitost upřímných citů,
ale činí tak opět na úrovni dojemného, rádoby názorného básnění. Poslední den
roku svede dohromady nejen dvojici mladičkých, dosud nezkušených milenců, ale spolu s
nimi prožívá v zámeckém prostředí své štěstí i dvojice mladých homosexuálů a
v osamění zestárlí lidé (celým filmem se vinoucí věčně podnapilá žena a
dědeček chlapce z prostřední povídky). Ti dva se kdysi dávno měli rádi, ale na
svou lásku později rezignovali. Tady sladkobolnost štěstím posléze odměněných
milostných osudů vystupuje do popředí asi nejzřetelněji.
JAN JAROŠ