Pondělí
25. září 2000 20.20 hodin
Melodram
Dramatické finále melodramatického triptychu Zdeňka Fibicha o
vášnivé milovnici koní Hippodamii, princezně z Pisy a královny v olympském Argu, Smrt
Hippodamie, má všechny atributy antického dramatu. Jaroslav Vrchlický to potvrzuje
svou literární předlohou, kterou koncipoval podle Sofokla a Euripida. Finále je
prodchnuto temnými silami, kletba stíhá kletbu, proroctví se naplňuje a smrt slaví
svůj triumf: scénu života násilně opouští jedna postava za druhou, až dostihne
hlavní ženskou postavu. Manželství čestného hrdiny Pelopa je v troskách a jeho
chmurné vzpomínky uvádí do reálného světa podlý Myrtillos, který jako před lety,
tak i nyní hýbá osudem. Po dvaceti letech přichází do královského paláce, aby
řídil poslední jednání, v němž účinkují především dospělé děti
královského páru. Intriky jsou vlastní nejen bývalému vozatajovi otce Hippodamie,
nýbrž především této divé ženě a jejím synům. Ostatní již vykoná vášnivé
a prudké jednání Pelopovo a jeho syna z prvního manželství s Axiochou Chryssipa.
Antický literární svět Sofokla a Euripida, v původním poslání mravní varování
současným vládcům, je zde příležitostí k výrazně dramatickému zhudebnění.
Autor opery Nevěsty messinské přináší nejen další zpracování antické látky
nýbrž i nejvyšší sblížení literárního a hudebního scénického žánru
završujícího formu melodramu. Světová premiéra závěrečné části melodramatické
trilogie Zdeňka Fibicha na text Jaroslava Vrchlického Smrt Hippodamie se konala v
pražském Národním divadle 8. listopadu 1891 v nastudování dirigenta Adolfa Čecha.
RAFAEL BROM |