Čankajškovo mezinárodní letiště v
Taipeji, Čankajškova hrobka, Čankajškova rezidence u přehrady Sun Moon Lake i
Čankajškovo odpočinkové místo v Tahsi u jezera Benevolence atd. Mohl bych dále
pokračovat ve výčtu míst a staveb spojených se jménem tvůrce moderního Tchaj-wanu,
i tak to však myslím stačí k tomu, aby si každý udělal obrázek o tom, jak
Tchajwanci vnímají svého prvního prezidenta. Pravda, muže dosti rozporuplného,
neboť jeho autokratický režim byl ze zahraniční dlouho a velmi kritizován. Ovšem
právě Čankajšek byl schopen uhájit zemi před komunisty z pevninské Číny a z kdysi
zuboženého státu dokázal za dobu svého úřadování, tedy od roku 1949, kdy z Číny
na ostrov uprchl, do roku 1975 vytvořit hospodářsky vyspělou společnost. Není proto
divu, že právě jemu postavili Tchajwanci obrovský památník, jakési mauzoleum. S
Leninovým či Gottwaldovým však nemá opravdu nic společného! Budova postavená v
letech 1976?1980 se nachází v samém centru metropole a dojet k ní můžete i nadzemní
dráhou; mimochodem zastávka, na níž musíte vystoupit, je pojmenována - jak jinak -
po Čankajškovi. Architekti ji umístili do obrovského parku o rozloze 122 hektarů,
plného převážně jehličnatých stromů, s několika jezírky a klenutými můstky.
Celá plocha je tak doslova oázou v železobetonové džungli výškových budov. Navíc
tradiční čínský styl, v němž je památník postaven, doslova lahodí oku. Už
vstupní brána tvořená pěti mramorovými oblouky s typickými stříškami ohromí
svou krásou. Cestu k památníku samému pak "lemují" dvě velké stavby
připomínající buddhistické chrámy s typicky šikmými střechami a červeným
sloupovím. Náboženským centrem sice není ani jedna z nich, ducha však pěstují
obě: v jedné z nich je totiž Národní divadlo, v druhé koncertní sál. Kroky
návštěvníků ovšem směřují ponejvíce k poslední budově celého komplexu: k 70
metrů vysokému památníku, připomínajícímu tak trochu stupňovitou pyramidu. Stěny
z bílého mramoru a modrá, dvoustupňová střecha představují oblohu a slunce a
symbolizují svobodu a rovnost. Dovnitř bezplatně může tedy vstoupit každý. Nesmí
však kouřit, mít na sobě krátké kalhoty nebo špinavý oděv. To ale na čistotou
zářícím Tchaj-wanu snad ani není možné! Ústředním prostorem celé budovy je
dlouhá hala, jejíž dominantu tvoří dva exponáty - obří luxusní cadillaky, v
nichž Čankajšek jezdil. První je z roku 1955, sedmimístný, váží 3 tuny a je
dlouhý 610 cm. Druhý, z roku 1972, je ještě o 22 cm delší. Na stěnách pak visí
obrovská plátna s motivy vojenských úspěchů generalissima. Součástí památníku
je i knihovna, audiovizuální centrum a hlavně prezidentova pracovna, kde jsou vystaveny
četné dary, které Čankajšek dostal od světových státníků. K nejcennějším
patří fotografie z přistání Apolla 11 na Měsíci s podpisy oněch tří slavných
kosmonautů, získaná od amerického státního tajemníka Williama Rogerse. Důležitost
a význam místa podtrhuje i existence samostatné policejní sta
nice u jednoho z východů. I přes tuto, alespoň pro
mne "nezvyklost", budí pozornost jiní ozbrojenci: příslušníci čestné
stráže, oblečení do stylově bílých uniforem. Každou hodinu kráčejí k
několikametrové soše sedícího Čankajška, umístěné v horní části budovy, aby
vystřídali své kolegy.
Do této místnosti se lze dostat
i přímo z nádvoří, po vystoupání 85 schodů, příslušníci čestné stráže
však z přízemí - vyjedou výtahem! I do něj však vpochodují, a to neuvěřitelně
pomalým krokem. V tu chvíli tak pomyslíte na to, kdo asi nastavuje interval
automatického zavírání dveří. Kromě toho vám ale celé představení alespoň
trošičku "hraje na nervy". To když s napětím očekáváte, až vojákova
noha konečně dopadne na zem. Musím ovšem říct, že tato až hlemýždí pomalost
obřadu evokující zastavení času je nakonec opravdovým balzámem na duši vzhledem k
neuvěřitelnému zmatku a chaosu, jímž budete po opuštění Čankajškova památníku
okamžitě pohlceni.
ROBERT MIKOLÁŠ
Svatba
v Egyptě
Ve slepé části ulice vznikl stan z
barevné látky, která se pronajímá k slavnostem. Také židle jsou pronajaté pro
svatebčany. A dvě pozlacená křesla. Stojí na vyvýšeném podiu a v nich nevěsta a
ženich. Nevěsta má bílé, dlouhé saténové šaty pošité perlami, výstřih, závoj
z tylu a bílé třpytivé střevíčky, které už sotva kdy obuje. Je namalovaná jako
loutka, nalíčená a nehybná. Sedí vedle svého ženicha a přijímá blahopřání.
Stan je plný svatebčanů, kteří tančí a zpívají. Družičky se pyšní rudými a
zelenými toaletami, matky vyšňořenými dětmi. Všichni užívají slavnosti, jen
nevěsta a ženich nikoli, sedí a strnule se usmívají. Nejsou už úplně mladí,
věkem spíše k třicítce a celá svatba působí trochu smutně - snad proto, že
navzdory barvám a pozlátku je skromná, chudá.
A přece! Svatba se konala, to
znamená úspěch jak pro ženicha, tak pro nevěstu. V Egyptě, aby se muž mohl oženit,
musí nashromáždit peníze. Především zajistit bydlení, koupit ženě zlaté šperky
a uspořádat hostinu, na kterou pozve všechny příbuzné. Nevěsta by měla dodat
vybavení bytu, nebo alespoň kuchyně. To vše může stát tisíce a tisíce. Svatbě
předchází zasnoubení, které někdy trvá velmi dlouho. Rodiny sbírají peníze.
Stane se i to, že ženich odevzdává svůj plat nevěstě, aby peníze spravovala ona.
Nevěsta může odmítnout zlato a navrhnout, aby se místo náramků koupilo něco
účelnějšího - lednička, televize. Ale zlato bude možná to jediné, co ženě
zůstane, stane-li se neštěstí - zemře-li muž nebo dojde-li k rozvodu.
Jeden egyptský časopis
uveřejnil anketu, ve které se ptal mužů i žen na jejich životní cíl. Většina
odpověděla, že chce mít rodinu: dobrou ženu, muže, děti, klidný život a nic víc.
Je to hodně. Snad proto, že život je tak těžký, jedinec potřebuje rodinu. Uvnitř
rodiny si lidé pomáhají. Spolu bydlí i stolují, pečují o děti. Spolu se starají,
jak zaopatřit dcery - nejlépe provdají-li je za bratrance. Zemře-li ženě muž,
rodina se postará o jiného opatrovatele, je-li třeba, ožení se s ní nebožtíkův
bratr. Neboť žena potřebuje mužského ochránce - otce, bratra, manžela a syna. Muž
je zodpovědný a musí dostát své povinnosti.
Povinností dívky je připravit
se dobře na manželství, uchovat si čest - nejen panenství, ale i dobrou pověst, a
pak rodit svému muži děti, nejlépe chlapce, kteří budou rodičům oporou. V
tradiční společnosti žena nechodila do práce a byla za to svému muži vděčná.
Doba se změnila. Dívky se učí psát a číst - nejen korán - studují, pracují.
Protože muži už je neuživí - v Egyptě přibývá lidí a nezaměstnanost. Zmíněný
egyptský časopis se zeptal studentky práv, zbožné zahalené dívky, zda by si vzala
chudého muže, kdyby ho milovala. Zda by mu v nouzi
byla oporou. "Jak bych mohla milovat
chudého muže?" zněla odpověď, "člověka, který se nedovede sám o sebe
postarat. A platit za něj? - Výjimečně snad ano, ale copak by to bylo důstojné - jak
pro mě, tak pro něho? Muž je přece hlavou a živitelem rodiny."
PAVLA JAZAIRIOVÁ