Programový a kulturní týdeník


Archiv starších čísel
>>>
 

Týdeník rozhlas č. 17/2015 právě vychází...
Taťjana Medvecká:
Neberu se moc vážně. Taky proč?

Taťjana Medvecká je jednou z nejvytíženějších hereček své generace. Čtyřicet let působí na scéně Národního divadla v Praze, dostává filmové i televizní role, dabuje, účinkuje v rozhlasových dramatizacích. Na kontě má řadu cen, mimo jiné dvě Thálie a Českého lva. Božena Němcová by řekla: šťastná to žena. Krom jiného ji teď můžeme slyšet v Morové ráně od Betty Mac Donaldové, jejíž rozhlasová verze právě vychází na CD ve vydavatelství Radioservis....

 

Taťjana Medvecká

 Dále v tomto čísle .............................................................................................

Pravda a propaganda v mediální válce
To, že prvním poraženým ve válce bývá pravda, je všeobecně známo. A válka se tu vede, a ne zas tak daleko za našimi humny. Východní Ukrajina je zmítána konfliktem, při kterém se obě strany snaží vítězit nejen na bojové linii, ale chtějí ve svůj prospěch ovlivnit i světové veřejné mínění. V mediální době je to ještě patrnější. Termín propaganda bývá přitom často skloňován a často se užívá jako kladivo na názory druhé strany: Pravdu máme my, co tvrdí druzí, je propaganda. Z toho vyplývá, že toto původně latinské slovo má nyní převážně negativní nádech, propaganda je něco jako manipulace, lež, posunutá fakta. Přitom původně měla

 

Co přináší vítr ze slatin
Několik až příliš zvědavých otázek irského novináře přiměje Arthura Bella Nichollse k tomu, aby zasedl k psacímu stolu a pokusil se k nim vyjádřit. Je rok 1879 a on se musí vrátit zpět v čase, do dob, kdy prožíval nejšťastnější část svého života na malé faře v Yorkshiru. Tak začíná příběh muže z rozhlasové hry Vítr ze slatin, který pro cyklus Hry a dokumenty nové generace napsala mladá slovenská autorka Simona Nyitrayová. Vzpomínky kdejakého stárnoucího vikáře by zajímaly málo-kterého žurnalistu. Jenže vikář Nicholls býval kurátorem na faře jistého Patrika Bronteho a pobýval ve společnosti jeho nadaných dcer. A dokonce se do této rodiny přiženil. Shodou okolností se stal manželem jedné...

Komiks jako rozhlasový seriál
Nestává se často, aby se předlohou rozhlasové hry stal komiks. Koneckonců příběh vyprávěný pomocí obrázků, ve kterém charakterizuje postavy především to, jak jsou nakresleny, a už méně jejich řeč v bublinách, se musí rozhlasovému zpracování vzpírat ze své podstaty. Z každého pravidla ale zřejmě existují výjimky, což dokládá i seriál Rabínův kocour (Le Chat du Rabbin) z produkce stanice France Culture. Vznikl na motivy stejnojmenného komiksu Joanna Sfara, kterého u nás známe také jako autora kreslených příběhů Malý upírek nebo Donžon. Produkci prestižního francouzského kulturního kanálu reprezentoval první díl Rabínova kocoura na přehlídce Prix Italia v roce 2013...

 

 Minulé číslo ....................................................................................................

Zdeněk VelíšekZdeněk Velíšek:
Rozdrobená Evropa nemá šanci

Příspěvky zahraničního komentátora Zdeňka Velíška můžeme pravidelně slýchat v pořadu Názory a argumenty na ČRo Plus i v televizním Horizontu. 82-letý, duchem mladý publicista patří k nejnoblesnějším českým novinářům. A není to jen tím, že se ve své práci léta soustředí...

  Egon BondyZ dalšího obsahu:

Malé zázraky všedního dne
Dívejte se
Když papež přijel mezi hříšníky
Nalaďte si
Bondy básníkem: díl první
Pořiďte si
a další...

 Týdeník Rozhlas .................................................................... Archiv starších čísel
Číslo 17/2015 vychází 13. 4. 2015

Programový časopis sloužící českým rozhlasovým posluchačům je jen o tři měsíce mladší než pravidelné české rozhlasové vysílání.
První číslo měsíčníku Radio-Journal vyšlo v září roku 1923.
Od roku 1925 časopis přešel na týdenní periodicitu, která trvá dodnes.
Prvním šéfredaktorem se stal programový ředitel rozhlasu Miloš Čtrnáctý.
Po roce 1989 se stal jediným akcionářem časopisu Český rozhlas.
Týdeník Rozhlas dnes slouží věrným a pravidelným rozhlasovým posluchačům, přijímajícím hodnoty šířené na vlnách stanic Vltava, Praha, Radiožurnál, Český rozhlas 6, ale i Leonardo, Radio Wave a D-dur. Zároveň je alternativou pro čtenáře nespokojené s úrovní bulvárních a společenských magazínů, ale nepřipravené na četbu speciálních odborných kulturních periodik.