Číslo 33 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Petrem Nikolaevem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 


Herecká intuice Jiřího Adamíry

„V rozhlase pracoval záviděníhodně často a dostával protichůdné role, měl šanci dělat žánrově odlišné záležitosti, komedie, četbu na pokračování, filozofické texty…“ vzpomínala na rozhlasové role Jiřího Adamíry jeho partnerka (a také skvělá herecká kolegyně) Hana Maciuchová. Aktuální reedice CD slavného rozhlasového zpracování Haileyho Letu do nebezpečí nám dnes budiž dobrým důvodem k připomenutí některých rolí Jiřího Adamíry v rozhlasovém e-shopu Radioteka.cz. Za všechny nadšené ohlasy posluchačů Horčičkovy nápadité režie uveďme: „Naprosto jedinečná realizace rozhlasového thrilleru. Horčičkovi se mimo jiné díky skvělému Castleovu scénáři a hereckým výkonům podařilo udržet napětí po dobu celého seriálu. Opět se tu ukazuje Horčičkova láska ke zvuku; veškeré efekty, zvukové předěly, všechno je přesné a výstižné… Doktor Baird oddaně pomáhající nemocným cestujícím v dopravním letadle a zároveň klidně podporující jediného muže na palubě, který může během „letu do nebezpečí“ převzít řízení letadla (Eduard Cupák jako bývalý vojenský pilot George Spencer), je ovšem jen jednou z mnoha rozhlasových postav, které si už provždy budeme spojovat s charakteristickou dikcí a barvou Adamírova hlasu.

Jiří Adamíra vytvořil mnoho rozhlasových postav, které si už jednou provždy budeme spojovat s jeho charakteristickou dikcí a barvou hlasu

V Radiotéce najdete i mnohé další: Radla, vychovatel na Libici, v Nepilově rozhlasovém historickém apokryfu Oldřiška, humorista Mark Twain v některých dílech Rady moudrých, v záznamu přímých přenosů besed, které se nikdy nekonaly a vznikly v šedesátých letech jen ve scénáři redaktorky Dity Skálové, kdy skrze citáty slavných osobností odpovídaly historické  osobnosti v podání předních herců na otázky posluchačů. Mnohokrát byl Jiří Adamíra v rozhlase pro svůj věcný přístup k textu nikoliv pouze, ale především vypravěčem. V této roli ho v Radiotéce zastihneme v Gončarově Oblomovovi v režii Josefa Melče, stejně jako v Melčově úpravě Vančurova Rozmarného léta. A ještě jedna z rozhlasových tváří Jiřího Adamíry – jako citlivého interpreta poezie jej poznáte při poslechu archivní nahrávky Horova Jana Houslisty (záznam vznikl v roce 1971, ale oficiální premiéru měl až v roce 1989). Horovu básnickou skladbu natočil Jiří Adamíra pod vedením režiséra Josefa Henkeho jen o pár let později než dalšího ze svých vypravěčů v Kafkově Proměně. Recenze Přemysla Hniličky si mimo jiné všímá hercovy pokory k budované stavbě velkého stereofonního díla .Příběh, postavený v rozhlasovém scénáři na vypravěči Řehoři Samsovi a jeho vnitřním hlase, přímo volal po stereofonním zpracování. (…) Posluchač tak zároveň a přehledně poslouchal nezúčastněného Vypravěče (Jiří Adamíra), zoufalého, živočišně se projevujícího Řehoře i jeho vnitřní hlas – i přes sebe hovořící členy jeho rodiny a pana prokuristu…

A na závěr ještě ohlédnutí z nedávno vydané vzpomínkové knihy Jiří Adamíra Noblesní král českého jeviště. Autor Jaroslav Kříženecký nezapomíná ani na poslední rozhlasovou roli Jiřího Adamíry v dramatizaci románu Grahama Greena Lidský faktor (v Radiotéce tento titul s ohledem na užití autorských práv bohužel nenajdete, ale v režii Jana Bergera vám nabízíme Greenovo Ministerstvo strachu – mimo jiné také s Jiřím Adamírou v jedné z hlavních rolí). Pro Hanu Maciuchovou dodnes zůstává natáčení Lidského faktoru srdeční záležitostí. Charakteristikou posledního společného rozhlasového setkání se svým životním i uměleckým partnerem jako by zároveň přesně popsala i celoživotní neokázalé herectví Jiřího Adamíry: „Byla to práce plná ryzích emocí a obsahu.“

Robert Tamchyna, dramaturg mluveného slova rozhlasového e-shopu Radioteka.cz

Foto archiv ČRo


  Live Aid po třiceti letech
  Jak to slyší Radko Kubičko
 
  Solená treska a ...
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  Herecká intuice Jiřího Adamíry
  
Pořiďte si