Číslo 28 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Klárou Melíškovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Klára Melíšková, herečka

Ještě si občas vzpomenete, jak to tehdy bylo?

Byla jsem v ročníku, který do Dejvického divadla přišel s Mirkem Krobotem přímo po škole. Ředitelka našeho divadla Eva Měřičková tehdy sháněla nový soubor, protože ten bývalý odešel do divadla v Dlouhé. Nabídla Mirkovi, jestli sem s námi nechce jít, a my jsme samozřejmě všichni souhlasili. Už to byl vlastně malý zázrak, nemuseli jsme shánět angažmá a mohli spolu zůstat, a ještě ke všemu v Praze.

„Jakmile se blíží premiéra, chytám nerva a není se mnou k vydržení. Bulím, vztekám se a křičím.“

Jak je to vlastně dlouho?

Už téměř dvacet let. Strašně to letí.

Bude oslava?

Možná...

Už se občas dostavuje pocit vyhoření?

Já ten pocit nemám. Zrovna jsme si o tom v šatně povídali: že je nám spolu pořád dobře a máme chuť společně zkoušet. Přišly změny – máme nového šéfa, Michal Vajdička dává divadlu další rozměr, Mirek Krobot přitom zůstane jako herec, což mně připadá skvělé. Cítíme, že potenciál tu pořád je.

Přišla jste ze šatny nahoru poměrně pozdě. Patříte k hercům, kteří se musí po představení v klidu odstřihnout od postavy?

Ano. Je o mně známo, že zůstávám v šatně jako poslední. Hodinu, nebo klidně hodinu a půl sedím a koukám do blba, nebo si něco čtu a užívám si ten klid. Už mě tu párkrát i zamkli. Musela jsem obvolávat lidi, aby mě přišli vysvobodit.

Máte tyhle chvíle ráda?

Moc! Protože nemusím nikam spěchat, o děti je postaráno a ten čas je jen můj. Krásné zastavení.

A diváci pořád chodí, což?

Pořád. Když jsme zkoušeli s Ivanem Trojanem hru Zásek, viděla jsem v den předprodeje dlouhou frontu před pokladnou. Ti lidé tu stojí třeba od půl čtvrté ráno. Bylo mi líto těch, na které se nedostane.

Mimochodem, jak se Ivanovi ta hra povedla?

Shodli jsme se, že to byl pro všechny krásný zážitek. Šli jsme úplně na dřeň a každý přispěl nějakým svým tématem, kterému jsme se ze začátku všichni vyhýbali, ale nakonec jsme u něj stejně alespoň zčásti skončili. Dá se říct, že je to celé velmi otevřené a osobní. Zasahuje to nás i některé  diváky.

„S kolegy z Dejvického divadla společně chodíme s emocemi na trh, dokážeme se před druhými otevřít. Předpokládá to absolutní důvěru. Víte, že můžete mluvit o svých niterných pocitech a nikdo vás nepodtrhne, neobrátí to proti vám. Ale selanka to pokaždé není. Už se tu i brečelo, křičelo, nadávalo....“

O čem se vlastně hraje?

O pěti lidech, kteří se zaseknou ve výtahu. A během tohoto zastavení vyplouvají na povrch jejich životní příběhy, radosti, starosti i mindráky. Ivan přišel na první zkoušku a říká: Vůbec nic nevím, jenom mě před pár dny napadlo, že by se to mohlo odehrávat ve výtahu. Tak jsme se začali bavit o charakterech postav, které by nás bavilo si zahrát, mluvili jsme o situacích, které by v zaseknutém výtahu mohly nastat, a povídali si o zážitcích a tématech s naším představením zdánlivě nesouvisejících. Naše dramaturgyně Eva Suková nahrávala všechny improvizované dialogy na diktafon, přepisovala je a společně s Ivanem a Martinem Myšičkou vymýšleli strukturu celého představení. Bylo to opravdu velmi dobrodružné.

Co jste tam dala ze sebe vy?

Tu unavenou paní. Co nic nestíhá... Ale i jiné věci, o kterých se těžko mluví. Ivan byl skvělý, krásně nás vedl. Dokázal nám předat své představy a pocity. Někdy to samozřejmě drhlo, ale byli jsme otevření a připravení o všem mluvit, takže se to nakonec podařilo poskládat.

Co vám tahle práce dala?

Pochopila jsem, jak Ivan i ostatní kluci přemýšlejí o svých postavách, jak vnímají situace a jejich řešení, jak přistupují ke čtení textu. Znovu jsem pocítila, jak je mužské myšlení jiné než ženské, jak je důležitá důvěra a možnost a schopnost se otevřít, že můžu pustit emoce a nikdo mě za to neodsoudí... Bylo to moc cenné.

Jste parta, která si rozumí i mimo jeviště. Těší vás se potkávat i jinde?

Ano, někteří se s radostí scházíme i mimo divadlo. Příkladem jsou zájezdy, těšíme se, kde budeme spát, těšíme se na čas, který strávíme spolu... mluvím tedy hlavně za dámskou část souboru... Nemusíme vařit, dělat svačiny, vozit děti na kroužky, můžeme se vyspat a nemusíme nic řešit.

Zkrátka v tom nejlepším slova smyslu komunitní divadlo...

Ano. Společně chodíme s emocemi na trh, dokážeme se před druhými otevřít. Předpokládá to absolutní důvěru. Víte, že můžete mluvit o svých niterných pocitech a nikdo vás nepodtrhne, neobrátí to proti vám. Ale selanka to pokaždé není. Už se tu i brečelo, křičelo, nadávalo...

I vás někdo rozplakal?

No jasně. Jakmile se blíží premiéra, chytám nerva a není se mnou k vydržení. Bulím, vztekám se a křičím. A všechno to musím ze sebe dostat, říct, co se ve mně odehrává, abych se uklidnila.

To jste postrach souboru, ne?

Spíš ze mě mají moji kolegové legraci...

Postavy, které hrajete, bývají opačného druhu – ženy snášející život vyrovnaně, stoicky, někdy sarkasticky. Ať to byla Jana ve hře Petra Zelenky Příběhy obyčejného šílenství, manželka psychologa alias Karla Rodena v Terapii nebo ta paní, co si nechá od chlapů ve filmu Mistři skoro všechno líbit. Máte to tak i v životě?

Myslím, že se stále učím nenechávat si věci líbit, když s nimi nesouhlasím. Někdy je pro mě těžké stát si za svým názorem, ale je to čím dál lepší.

Jako policistka v televizní sérii Případ pro exorcistu? To byla mimochodem vaše první vyšetřující, ne?

Ano. Hrála jsem to ráda, scénář byl moc dobře napsaný a Honza Hřebejk nám pomohl vyladit charaktery našich postav. Teď točíme druhou sérii a na podzim se chystá třetí. Majorka Výrová je otevřená, spravedlivá a nebojí se postavit mužům. To mě baví, hrát takové ženy.

Co všechno jste si o policejní branži musela nastudovat?

Mnohé. Jaké jsou postupy při vyšetřování, jak mám držet zbraň – to mě mimochodem učil Hynek Čermák.

Pomohl vám?

No. Snažil se. Ale pak mi řekl – Když nebudeš muset, tak to tam nedělej.

No to potěší. Mimochodem, baví vás i jako diváka krimi?

Baví. Líbily se mi severské seriály Zločin a Most. A také seriál pro HBO True Detectiv. Vynikající věc. Pořád si říkám, kdy něco takového vznikne u nás.

Možná bude dobrá Pustina, kterou připravuje podle scénáře Štěpána Hulíka shodou okolností také HBO.

Četla jsem první tři díly. Je to napínavé, skvěle napsané a přála bych všem zúčastněným, aby se to povedlo.

Zastavme se ještě u Ester, kterou jste hrála v adaptaci Vieweghových Andělů všedního dne. To byla zajímavá postava, potěšila vás?

Moc. Tu roli jsem vzala bez jediného zaváhání. Byla rozsahem poměrně velká, většinu scén jsem točila s Bolkem Polívkou, film navíc režírovala Alice Nellis, která na mě nikdy nezvýšila hlas. To byly samé plusy.

Nad postavami bdí jak v knižní předloze, tak na plátně andělé. Autor tu asi poprvé ve svém díle připouští cosi, co je nad námi. Jak to máte vy?

Fakt, že nás něco převyšuje, je podle mě úplně evidentní. Není ale lehké o tom mluvit. Jsou to zážitky na bázi pocitů.

Pocitový možná bude i film Jako ve snu, který připravuje producent a režisér Petr Oukropec. Alespoň tak mi to z jeho vyprávění trochu vyplynulo. Vy tu hrajete matku hlavní hrdinky...

Ten film je o městských parkuristech. Mladých lidech, kteří provozují parkur – běhání a skákání přes různé překážky, jako jsou zdi, střechy, zábradlí... Jsou neuvěřitelně zdatní, mají svou vlastní filozofii a pohybují se prakticky mimo společenské mantinely. Jejich společenství byl pro mě objev. Petr to má moc hezky vymyšlené, chce příběh točit napůl s animovanými pasážemi – stejně jako u svého předchozího snímku Modrý tygr.

To je vaše první maminka?

Kdepak! Maminky už jsem hrála několikrát. Na divadle hraju dokonce v Rackovi maminku Jardovi Pleslovi. Koneckonců, mám doma dvě děti, tak mám kde čerpat.

Jana Podskalská, publicistka

Foto Mona Martinů

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 29. 6.



  Kdo po Obamovi?
  Jak to slyší Jan Petránek
 
  Tři dny na útěku před smrtí
  
Dívejte se
 
  Duše Jana Husa...
  
Nalaďte si