Číslo 50 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Pavlem Soukupem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V podroušení nic nepodepisujte

Nový televizní snímek Osmy (neděle 14. prosince, 20.00, ČT1) patří k nejzdařilejším letošním počinům, jaké obrazovka nabízí. Ukazuje, jak v době komunismu stačilo, aby člověk v bezvládné opilosti cosi protirežimního podepsal – a rázem se ocitl v problémech. Zvláště když by se zvěčnil pod Chartou 77. Přesně to se přihodí účetnímu Richardovi, jenž se během jedné kalné noci roku 1978 zpije do němoty, aniž si poté vybaví, co všechno vlastně dělal. Pak se nestačí divit lavině pohrom, které se na něho odevšad sesypou: dotěrný zájem estébáků, hrozící postih v zaměstnání, vdavekchtivá milenka, vinou prasklých odpadů vytopený byt, patnáctiletý syn coby budoucí tatínek a k tomu všemu ještě trhání zubů, oněch titulových osem.

Ivan Trojan ve filmu Osmy

Scenárista Marek Epstein a režisér Jiří Strach vytvořili tragikomicky laděný obraz normalizačního bezčasí, kdy běžného občánka ovládá jediná touha – pokud možno v klidu a bez obtěžování přežít. Takový je i hlavní hrdina příběhu, v mnohém smolařský a naivní, náhle však postavený před složitá dilemata: má svůj podpis odvolat nebo se vzepřít nátlaku? Nebo má podepsat spolupráci s estébáky za příslib existenčních výhod?
Osmy pracují s tragikomickým laděním: humorná nadsázka místy provázená karikaturou či dokonce dramatickou zbytečností zejména v kresbě některých vedlejších postav (upjatá ředitelova sekretářka, vdavekchtivá milenka, shluk řemeslníků) se tu prolíná s mrazivou vážností obratně navozeného dobového ovzduší. Snad jedině některé vnější prvky obrazové (zanedbaný vzhled bytové zástavby) či dějové motivy (všudypřítomná korupce a uplácení), ve filmech z doby normalizace zbytečně nadužívané, se začínají stávat pouhými klišé.
Ivan Trojan v hlavní roli tu exceluje takovým způsobem, že by si okamžitě zasloužil nějakou cenu. Stále uštvanější výraz obličeje, provinilý zrak, ostýchavě nechápavá, či dokonce nevěřícně pronášená mluva prozrazující rezignaci a touhu co nejdříve se z trablů vymanit – z toho všeho Trojan skládá svého nešťastníka.
Menší, ale neméně důležitou je Richardova manželka (Zuzana Stivínová), navzdory občasným záchvatům beznaděje pevně stojící po jeho boku. Zato lze litovat příliš mdlého náčrtu dvojakého ředitele (Miroslav Krobot), vědou i astrologií posedlého Richardova spolupracovníka v kanceláři (Josef Dvořák) a zejména dávného spolužáka (Jiří Dvořák). Všichni totiž patří mezi figury zbytné, které bylo možné vypustit – nebo naopak zživotnit, ve scénáři i herecky prohloubit. Televizní dramaturgie tu jaksi pozaspala... Ale film samotný pobaví i pomrazí.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto ČT


  Ucho u země
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  V podroušení nic nepodepisujte
  Dívejte se
 
  Svůdná maska zrůd   
  Navštivte