Číslo 49 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Robertem Jaškówem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Jsem šťastnej, že jsou většinou diváci šťastní, a taky že už to mám za sebou. Rozhodně ale nenechávám odplout roli, jak někteří vzletně říkají. Prosím vás, odplout roli. Blbost, jde se do sprchy a na jedno. Spláchnout prach…“Robert Jašków, herec

Těšilo vás se do téhle role vrátit, nebo jste ji bral už jako rutinu?

Upřímně – byl jsem svrchovaně šťastný. Když přiběhnete do nějakého krátkodobého projektu a něco tam s kolegy a štábem vytvoříte, je to pěkná práce. Ale tady šlo o velký projekt, širší plochu, víc času a šancí ukázat, co ve vás je. Navíc to byl silný dramatický seriál se skvělými scénáři. Druhá řada byla stejná, ba skoro bych řekl, že ještě drsnější a silnější. Přitom natáčení devět měsíců v kuse, kde vám sice skript pohlídá, co jste měla v ruce v předchozím záběru, ale točí se třeba od konce a udržet svou postavu po tak dlouhou dobu v určitém stylu je strašně těžké. Mě to ale nesmírně bavilo. Neměl jsem pocit, že vstupuju někam, kde to už znám.

Čeho se budou týkat nové díly?

Scénáře znovu psali Josef Klíma a Janek Kroupa. Moje postava Chládka doznala určitých změn, stane se ze mě jakýsi podivín a samotář. V detektivních případech se opět vracíme do minulosti, ke kauzám, jež hýbaly společností docela nedávno. Snad mohu prozradit, že půjde například o předražené zakázky obrněných transportérů nebo rychlokvašky z různých právnických fakult.

Překvapilo vás v nových scénářích něco?

Ano, že kluci píchli do různých vosích hnízd. A bezostyšnost lidí, kteří nám vládli a vládnou. Od Grosse až po Ratha. Rath je přesně typ člověka, který si ještě vyvěsí na odiv ceduli: Tady je Rathovo... Nebo Babiš, který chce jako naoko snižovat daně. Nebo nedávné billboardy – Pražane, jsi okrádán. Chodím a říkám si: Proboha, co to je? Díval jsem se a zjistil, že je to celé proto, že se chtějí zakázat billboardy po celé Praze a že jde o válku. Majitel té reklamky, co jí patří ty billboardy, se bouří, ne, že je Pražan okrádán. Už ničemu nevěřím, protože vás to nutí přemýšlet, co se skrývá za tím, co vidíme navenek... A nejhorší je, že i ti lumpové, až si odsedí své, vylezou a pojedou vesele dál. A lidi jim to zbaští. Zapomenou.

Museli jste si dát znovu s vaší filmovou partnerkou Hanou Vagnerovou do těla?

Znovu. Já se naučil kvůli seriálu jezdit na motorce, trénovali jsme i kondičku. Ale Hančina role je tentokrát trochu upozaděná, na scénu totiž vstupuje nová ženská postava, Eva Jánská. Moje femme fatale. Hraje ji Andrea Opavská, je to její herecký debut, je profesí tanečnice.

Tentokrát jste natáčeli s jinými režiséry...

Ano. Několik obrazů dělal Petr Nikolaev, ale větší a podstatnější část jsme točili s Jirkou Chlumským. Byla to velká radost. S Jirkou Chlumským jsme si padli do oka. Stali jsme se, dalo by se říci, blízkými přáteli. Byl to záhul, zkoušel jsem do toho roli Šamana ve stejnojmenné inscenaci od Egona Bondyho ve Švandově divadle, takže jsem někdy nespal i patnáct hodin, ale už jsem na tenhle způsob práce zvyklý. Naučil jsem se během dvou tří hodin síly dočerpat.

Expozitura byla scenáristicky, režijně i herecky projektem, který vybočoval z běžné televizní produkce. Posunula laťku kvality výš. Udržela si ji i druhá řada?

Ano. Dokonce bych řekl, že nové scénáře byly ještě lepší. První série byla totiž vyprávěná zpětně, z pohledu mladé kriminalistky. Takže do nějakého čtrnáctého dílu jako divák víte, že se zachrání. Není to neobvyklé, tenhle vypravěčský postup se používá. Ale leccos prozradí dopředu, což u napínavých příběhů není vždycky úplně žádoucí.

Tenhle pocit má asi člověk vždycky, když mluví o aktuálnější práci, ne?

Někdy o jakékoli práci! Já bytostně nesnáším, když herci – ať už hrají v Babovřeskách nebo jakémkoli jiném blábolu – do rozhovoru řeknou, že scénář byl úúúžasnej, režisér byl prima a parta na place senzační a jak jsme se během natáčení nasmáli, blablabla…. Mně se vždycky při tomhle otvírá kudla v ruce! Protože to není pravda. Vy vidíte, v čem a co hrajou, a je vám jasný, že velká většina z nich se tak chová proto, že chtějí točit s daným režisérem znovu, nebo s jinými. Nebudou přece říkat nahlas, že to, co právě točí, nebo natočili, je podle nich úplná kravina.

Hm... Nikdy jste nevzal mizerný scénář?

Ale jo. Loni jsem hrál u Roberta Sedláčka v Kurvaseneříká. Vzal jsem to proto, že jsem se nikdy nesetkal v práci s Bolkem, kterýho si nesmírně vážím. Kvůli Robertovi Sedláčkovi to rozhodně nebylo. Taky tam byla prča, napsal si to Bolek a já ho mám rád. Ale tušil jsem, že to nedopadne dobře – a že na tenhle film nebudou chodit miliony. Ale nebudu přece nikde říkat – jen proto, že chci s Robertem znovu točit –, že je to skvělý dílo!

Měl jste problém se po natáčení vracet do civilní reality?

Myslíte, jestli jsme se jako ponořili do rolí? Heleďte se, to jsou další kecy. Když herci tvrdí, že se noří do rolí a stávají se kupříkladu Hamletem, Othellem... to nám občas tlačili do hlavy na začátcích studií na DAMU, že se musíme stát danou postavou. Nemusíme! Dnes to můžu říct, už to vím. Ano, je potřeba to zahrát pravdivě, do jisté míry se odevzdat, aby vám divák uvěřil. K herecké práci přistupuju poctivě, připravuju se, vymýšlím, nechám se mnohým a mnohými inspirovat, postavy hraju s nasazením. Ale nemusím, když kupříkladu hraji Šamana, se do něj od rána nořit. Já mám co dělat s tím, abych řekl všechen ten text, natož se někam nořit. Já se jednou ptal kolegyně v Disku, kde hrála zásadní roli, když vylézala zpod jeviště: Na co tak myslíš, když jdeš na jeviště zpod toho poklopu? A ona: No jestli koupim večer rohlíky nebo chleba. Rozumíte, finále Pastorkyně a ona kupuje chleba... Ale to už je čtvrt století, sakra….

„Roli je potřeba zahrát pravdivě, do jisté míry se odevzdat, aby vám divák uvěřil. K herecké práci přistupuju poctivě, připravuju se, vymýšlím, nechám se mnohým a mnohými inspirovat, postavy hraju s nasazením. Ale nemusím, když kupříkladu hraji Šamana, se do něj od rána nořit. Já mám co dělat s tím, abych řekl všechen ten text, natož se někam nořit.“

Na co myslíte vy, při potlesku po Šamanovi? Na víno?

Jsem šťastnej, že jsou většinou diváci šťastní, a taky že už to mám za sebou. Rozhodně ale nenechávám odplout roli, jak někteří vzletně říkají. Prosím vás, odplout roli. Blbost, jde se do sprchy a na jedno. Spláchnout prach…

No, někteří vaši kolegové v jiných rozhovorech mi tvrdili, že dožívají roli...

Ale jo, ve všech divadlech a myslím, že i tady ve Švanďáku ji někteří dožívají do šesti do rána.

Na co chodí lidi u vás v divadle? Se Šamanem, pokud neznali osobně Bondyho nebo od něj něco nečetli, mají asi problém, ne?

Je to, jak říkáte. Text, který hrajeme, je navíc těžký, Bondy psal šroubovaně, není snadné ho napoprvé dát. Ale překvapilo mě, že se ujal Čapkův Krakatit. Chodí hlavně mladí diváci, to jsem fakt nečekal. V době, kdy jsou lidi přesycení informacemi a nechtějí přemýšlet, je to zjevení. Že se chodí na Řemeslníky a komedii Kdo je tady ředitel?, je jasné, to se líbí, jsou to milá představení. S univerzálními příběhy, které platí všude. Mám je rád.

Co si o Bondym vlastně myslíte? Zkoušel jste tohohle bouřliváka a levicového intelektuála pochopit?

Ano. Jednou jsem byl dokonce u něj na mejdanu v Bratislavě. On to neměl lehký a obdivuju ho, že se z toho v Šamanovi tak nádherně vypsal. Obhajoba nedokonalosti, snaha vysvětlit lidem, že něco spáchal, nedomyslel, klobouk dolů. Byl blázen, levičák a práskač, to už mu nikdo neodpáře. Ale byl natolik svérázný, že mu to nemám za zlé.

Pamatujete si něco ze zmíněného mejdanu?

To bylo v rámci divadelního zájezdu do Bratislavy. Pařili jsme v Astorce a někdo utrousil: Hele, tady za rohem bydlí Bondy. Já říkám – No nekecej. Pilo se dál, já pak putoval starým městem a nějak jsem zabloudil. Dorazil jsem k jakémusi baráku, koukal po zvoncích a vidím: Bondy. Zazvonil jsem, otevřely se dveře, já šel do bytu, tam seděl vousatý chlapíček s brejličkama a kolem narváno slovenskými herci. Já si dal panáka a zase vypad. Ráno jsem líčil kolegům: Představ si, já byl v noci u Bondyho! Byla to ale v podstatě zapomenutelná návštěva, protože poselství mi žádné nepředal. A i kdyby, já bych to ráno určitě nevěděl...

Upravujete si rád svou roli a řešíte ji s režisérem?

Když mě to popadne, dělám takzvané umění. Třeba při Expozituře jsem říkal Jirkovi Chlumskému: Hele, dej mi tam hudební podkres, ať je vidět, že se ve mně odehrává nějaký proces. Když jsme točili v Šárce, navrhoval jsem, že si stoupnu nad skálu a vezmu si plášť, aby mi jako tomu Highlanderovi vlál ve větru, a chtěl jsem, aby mě párkrát obkroužila helikoptéra. No samozřejmě se na mě víte co. Je to naopak – umění je vychytat na place, co je potřeba, co nefunguje, a tak. Když vidím, že ostřič nemá zaostřeno, řeknu to režisérovi, který to třeba neví. Nebo myslet na text.

To je potřeba vždycky, ne?

Ano, ale je spousta herců, kteří to odříkají a už koukají, kde mají tágo, které je hodí do divadla. Martin Huba jednou říkal v rozhovoru moudrou věc: Jsou dva druhy herců – ti, kteří vědí, jak odříkat text. A pak ti, kteří vědí, CO říkají. Já se naučil vědět nejen to, jak to říkám, ale co říkám. Je to strašně důležité, protože pak jste pravdivá.

Přivádíte mě k otázce, co podle vás dobrý herec potřebuje: správnou techniku, intuici, zkušenost?

To je různé. Zkušenosti jsou samozřejmě k nezaplacení, po čtyřech letech na škole z vás automaticky není dobrý herec. Maximálně se naučíte dobře hrát na piano. Čili zkušenost ano, okoukat řadu věcí. Na druhou stranu, duši neokoukáte. Tu musíte objevit v sobě.

Jak?

No, to je otázka. Herectví je hrozně ošidná a křehká věc. Máte někoho, kdo třicetkrát před kamerou zakopne, udělá tucet klapek, komplikuje natáčení. Ale pak se na to podíváte a je to tam. A někdo to natočí na první dobrou, říká si, jo, mám to. A na obrazovce pak vidíte, že ne. Dívali jsme se nedávno s manželkou na film Vrtěti ženou. Maggie Gyllenhaalová je přesně ta herečka, která to v sobě má. Ona rebelku nehraje, ona jí je. Stejně jako Meryl Streepová, ta ovládá totéž umění.

Což každý nemá. Je to trochu nespravedlnost, ne?

Je. Velká. Někdo se k tomu dobírá nekonečně dlouho, jiný se jen podívá, něco řekne a věříte mu všechno. Je to i o přístupu. Když sledujete herce v druhém plánu, jak stojí v pozadí a třeba se šťourá v nose, víte, že myslí na ten nákup. To je šlendrián českého divadla. A pak jsou ti, kteří vnímají, že nejsou v popředí, ale uvědomují si, že jsou pořád součástí příběhu. Jen stojí a dívají se, ale vy z jejich pohledu a nálady vidíte, že jsou ve hře.

Jana Podskalská, publicistka

Foto Mona Martinů

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 24. 11.



  Jak vzniká podhoubí násilností?
  Dívejte se 
 
  Jsou tu noví Ebeni
  Pořiďte si
 
  Havlův život podle Sedláčkové   
  Navštivte