Číslo 49 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Robertem Jaškówem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak vzniká podhoubí násilností?

Vítěz z Cannes, černobíle nasnímaný snímek Bílá stuha (jeho název odkazuje k pentličce připnuté na oděv, která symbolizuje dětskou nevinnost), evokuje venkovský svět kdesi v odlehlé části severního Německa v předvečer první světové války. Režisér Michael Haneke tak ve své tvorbě dále rozšiřuje obzor dění: od intimních dramat z rodu Pianistky přechází k obrazu složitěji uspořádaného společenství. Avšak i tady se vynořuje příkrov tísnivých norem a závislostí, dodržovaných i vyžadovaných jako samozřejmé, všeobecně platné.

Vítěz z Cannes, černobíle nasnímaný snímek Bílá stuha, evokuje venkovský svět kdesi v odlehlé části severního Německa v předvečer první světové války

V Bílé stuze (sobota 6. prosince, ČTart, 22.30), k níž si opět napsal i scénář, se zaměřil na vztahy diktované vyhraněným znecitlivěním vztahů v přísně dodržované hierarchii mocenského uspořádání, a to od rodinného mikroklimatu až po makrospolečenský rozměr. Stejnou poslušnost a úctu, jakou vyžadují rodiče od svých dětí a manželé od svých žen, očekávají i výše postavení lidé (ať již funkčně, nebo stavovsky) od svých podřízených či níže postavených, aniž by kohokoli zajímala jejich stanoviska, názory či postoje, aniž by na ně byl brán sebemenší ohled. Bezvýhradné dodržování stanovených norem se stává jediným požadavkem.
Ničím výjimečným nejsou tvrdé fyzické tresty, jimiž si rodiče (a zejména otec) vynucují poslušnost, bezvýhradnou podřízenost vyjadřuje líbání otcovy ruky jako v případě dětí místního pastora (Burghart Klaussner). Na rozdíl od surového bití jako jednorázového výbuchu naštvání, k němuž dochází v rodině nejníže postavené, se pastorovy tresty stávají téměř obřadem, někdy odkládány do dalšího dne.
Vypravěčem příběhu, průběžně osvětlujícím poměry v osadě, je místní učitel (Christian Friedel). Události, na které vzpomíná, líčí již v postarším věku, se zdůrazněním, že je pouhým svědkem a že nahromaděné záhady nedokáže beze zbytku vysvětlit. V protestantské vsi, navenek spořádané a pobožné, se totiž zřetězí zločiny, které lze stěží vysvětlit, nemluvě o ještě obtížnějším označení pachatele. Není totiž jisté, zda spolu souvisejí, zda viníků na sobě vzájemně nezávislých není více – a zda to mohou být skutečně děti, jak se domnívá učitel, když argumentuje jejich brzkým, a tudíž podezřelým výskytem u většiny tragických případů.
Jenže Hanekeho nakonec neláká rozřešení krvavých záhad, ty vnímá jako vedlejší produkt nemocné společnosti, která se o několik desetiletí později smíří s idejemi nacismu, obecněji pak s jakoukoli vládou tvrdé ruky, která slíbí zavést a udržet pořádek. Takové jsou nejčastější výklady, s nimiž nezbývá než souhlasit.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak vzniká podhoubí násilností?
  Dívejte se 
 
  Jsou tu noví Ebeni
  Pořiďte si
 
  Havlův život podle Sedláčkové   
  Navštivte