Číslo 25 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hornistou.
Radkem Baborákem.


 

 

 

 

 

Butch se vrací „zpátky do svýho bytu pro svý hodinky“. A vzápětí začne nejstrašnější den jeho života... Intelektuální historky pro děti z ulice

Jak že to ve filmu Pulp Fiction říká zločinecký boss Marsellus Wallace stárnoucímu boxerovi Butchovi? „Zmizíš z tohohle města. A když zmizíš, budeš zmizelej…“ Je to už dvacet let, co se Butch na chopperu sadistického Zeda skutečně z L. A. odporoučel někam do Karibiku, ale klíčový film poslední dekády minulého století z povědomí diváků stále nezmizel a nemizí. A není to jen kvůli vytříbeným dialogům a hláškám výstředního filmařského samouka, scenáristy a režiséra Quentina Tarantina. Moderní totiž kupodivu zůstává především vypravěčský styl jeho „historek z podsvětí“. Na vlastní oči se o tom nyní můžeme přesvědčit v našich kinech, kam se díky Projektu 100 restaurovaný tvůrcův opus magnum po dvou desetiletích opět vrací.

„O Pulp Fiction můžete pronést ten nejintelektuálnější výrok a bude to pravda. Film ovšem pochopí i děti z ulice...“ Tak Tarantinovu výpůjčkami a citacemi prodchnutou zabijáckou story charakterizoval Bruce Willis, jemuž role Butche Coolidge restartovala stagnující kariéru. Jiným hercům ji vyloženě zachránila, což platí především pro Johna Travoltu, jenž zde ztvárnil obtloustlého gangstera Vincenta Vegu vykrucujícího se v rytmu králičího twistu s manželkou „pana Velkého“ – tou byla pozdější Tarantinova múza Uma Thurmanová, která teprve coby Mia Wallaceová definitivně prorazila. Stejně důležitý byl film pro Harveye Keitela, jemuž postava Winstona Wolfa, specializujícího se na „řešení problémů“, včetně odklízení mrtvých těl, nabídla, pravda, poněkud bizarní životní příležitost.
Snímek, jehož tvůrce nesčetněkrát čelil obviněním z adorace násilí („Je to ten nejhorší aspekt Ameriky. Ale ve filmech je násilí v pohodě...“), byl v roce 1995 nominován na sedm Oscarů, leč v konkurenci Forresta Gumpa získal jen jedinou – za scénář. Alespoň v tomto rozhodnutí akademici neselhali. Brilantní postmoderní text, propojující v divoce nechronologické skládačce příběhy několika jedinečně herecky ztvárněných představitelů, je hlavní premisou filmu, jenž dodnes hravě válcuje veškerou konkurenci thrillerového a krimi žánru.

Milan Šefl, publicista

Foto Asociace českých filmových klubů



  E. F. Burianovi k narozeninám
  Zpěvník Jana Buriana    
 
  České stopy na Balkáně    
  Pořiďte si
 
  Intelektuální historky...  
  Navštivte