František Novotný

Petr Pavlovský, kritik

Nemateriální kulturní dědictví

Osmým pokračováním skončilo na Dvojce Českého rozhlasu vysílání záznamu divadelního vzpomínání, které jeho protagonista, herec, dramatik, dramaturg, výtvarník, režisér, divadelní pedagog a v neposlední řadě bývalý ředitel hradeckého loutkového divadla DRAK (1962–1976) Jan Dvořák nazval Když jsem vandroval, muzika hrála. Letos by mu bylo osmdesát devět let, ale ti, co ho znali, vědí, že i kdyby tu byl ještě jednou tolik, pořád by měl co říci a stále by to stálo za poslouchání. Byl to nejenom skvělý vypravěč, ale především divadelník, kterážto kombinace znamená, že to byl rozený kabaretiér, podobně jako jeho kolega a spolupracovník v profesionáních začátcích u Josefa Skupy Miloš Kirschner. Bohužel žili v době, jež u nás skutečným kabaretům nepřála. Divadlo se dá, tak či onak, dělat i v policejním státě, ale kabaret ne.
Dozvěděli jsme se další, už třetí výklad názvu DRAK (divadlo rozmanitostí, atrakcí a komedií), smáli se nad paradoxním úspěchem inscenace, kterou divadlo splnilo povinnost uvést titul k 65. výročí VŘSR (Cirkus Unikum, dnes naposled), od Moskvy až po USA. A určitě jsme Honzovi věřili jeho nadšení ze stavu penzisty, který odešel do důchodu v prvním možném okamžiku (aby v divadle uvolnil „směrné číslo“) a který už dělá výhradně to, co ho baví (mám to také tak).
Vyprávění bylo – kabaretně – prokládáno dámskými vícehlasy interpretovanými lidovými i zlidovělými písničkami z let 1850 až 1950: městský folklor, písně kramářské (jarmareční), vojenské, písničky, které si zpívávaly ženy při práci. Vzhledem k tomu, že jsem rané dětství prožil pod kulečníkem ve výčepu svého dědečka na Starém Proseku (než hospodu komunisté znárodnili), všechny ty písničky znám nazpaměť, včetně té nejmilejší Já jsem viděl hezkou holku, stála na rohu. Zpívali nám a hráli Dvořákovi přátelé: Eva Černíková, Jana Portyková, Monika Janáková, Jolana Brannyová (učitelky dramatické výchovy v Divadle Jesličky), zpěvák a multiinstrumentalista Pavel Černík a muzikant, herec a režisér Jiří Vyšohlíd, oba z divadla DRAK.
Na rozloučenou zazněla jedna z nejkrásnějších písní V+W a Jaroslava Ježka Život je jen náhoda. Na starých deskách je označena jako slow-fox, ale my ji slyšeli posunutou do tradičního jazzu jako blues. Vehnala mi na závěr veselého vyprávění slzy do očí, ale pak jsem si uvědomil, že Honza měl při závěrečném hodnocení svého života pravdu: Život sice je náhoda, ale ta náhoda přeje připraveným a to on při každé sebemenší příležitosti ke svobodné tvorbě vždy byl. Jak praví divadelní klasik klasiků: „Být připraven, toť vše!“
Nedávno založená občanská společnost amatérských i profesionálních loutkářů z východních Čech a jejich příznivců z řad teatrologů, historiků, regionálních i pražských publicistů podala letos žádost na Ministerstvo kultury ČR, aby dalším tradičním fenoménem, který se bude zařazen na Národní seznam nemateriálního kulturního dědictví, bylo východočeské loutkářství. Mají se o co opřít. Nejenže historicky první doložený profesionální loutkář Jan Jiří Brát pochází ze Studnic u Náchoda (1724–1805), ale kontinuitu třísetleté tradice tu dodnes úspěšně rozvíjí Východočeské loutkové Divadlo DRAK. V jeho čele stál čtvrt století statečný muž a vynikající kumštýř Jan Dvořák, jehož rozhlasové vzpomínání nás po osm večerů těšilo.



  Večery s Pražskou zimou
  Nalaďte si
 
  Co viděl Nikl v Ňjújorku

  Pořiďte si  
 
  Od progrese k věšákům...
  Téma