František Novotný

Vlídné slovo zmůže více než nadávky

Pánové Barillet a Grédy rozvíjeli i v druhé půli dvacátého století tradici klasické francouzské frašky, osvědčená výstavbová schémata roubovali na nové společenské poměry i vztahy mezi lidmi. Dovedli se blýsknout zápletkami rozehranými s jistotou šachového velmistra, zaujali skvělými dialogy – ostatně každý, kdo viděl americkou komedii Kaktusový květ, natočenou podle jejich hry, mi asi dá za pravdu.

Catherine Deneuveová jako Suzanne a naducaný politik Gérarda Depardieua

V sobotu 22. prosince ve 22.50 uvede Česká televize další adaptaci jejich předlohy, Profesionální manželku. Český název není zcela přesný, původní titul Potiche odkazuje ke zdobné porcelánové vázičce či panence, kterou se majitel může pochlubit jako půvabným bytovým doplňkem – jinou hodnotu nemá. V takovém postavení se nachází i manželka neurvalého, arogantního továrníka, právě sužovaného stávkou naštvaných dělníků.
Divadelní hra vznikala v osmdesátých letech a reagovala na aktuální společenské problémy s patrnou dávkou idylických představ o spravování věcí veřejných. Podle autorů postačí, aby do výrobního i politického klání, dosud ovládaných bezohlednými či aspoň ješitnými matadory, vstoupili ti, kdo dosud mlčeli, zvláště ženy.
Režisér Francois Ozon se vypravil do žánru, který mu není nejvlastnější – na pole veselohry. Žádnou bujarou taškařici však nečekejme. Spíše oceníme důmyslnou dramatickou konstrukci naplněnou překvapivými paradoxy. Ozon si od zápletek udržuje odstup, daný zejména hereckou stylizací: všimněme si, s jakou upejpavou odevzdaností se zpočátku tváří Catherine Deneuveová jako Suzanne, opomíjená a jen do domácnosti odsouzená manželka, když se oddává běhání nebo s povzdechem reaguje na aroganci svého muže (Fabrice Luchini). A vychutnejme si i naducaného levicového politika, jehož si s gustem i jistou „třídní“ urputností zahrál Gérard Depardieu.
Všechno se změní, když paní Suzanne během manželova onemocnění vezme vedení podniku do svých rukou a poté se dokonce rozhodne pro politické angažmá, když manželovými machinacemi přijde o svůj majetkový podíl v továrně. Tady film s jistou úsměvností horuje jak pro „domácky“ kolektivní rozhodování o dění v podniku, tak pro emancipaci žen a jejich vstup do veřejného prostoru.
Původní předloha je dozajista roztomile naivní a Ozon se tento rozměr nesnaží nijak zahlazovat. Užívá si rozkošně naivistického náhledu, který svou výzvou, abychom na sebe byli hodní, zcela zapadá do nynějšího (před)vánočního času.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Večery s Pražskou zimou
  Nalaďte si
 
  Co viděl Nikl v Ňjújorku

  Pořiďte si  
 
  Od progrese k věšákům...
  Téma