Číslo 50 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filozofem a pedagogem.
Janem Sokolem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Radko Kubičko, komentátor ČRo 6

Smrt v médiích

Stalo se jistou módou v intelektuálních kruzích označovat současná média za hyenistická, pasou prý po senzacích a vyžívají se v odpudivých nechutnostech. Nevím, zdali se právě toto dá těm českým vyčítat. Pohled i do těch bulvárních nám naopak ukazuje, že jsou povrchní a často jednostranná, ale rozhodně neprahnou po krvi a šokující realitě. Vypadají spíše přívětivě, zabývají se nejraději celebritami a jejich životy, znepokojivým jevům dneška se vyhýbají. A stěží tam objevíme nějakou nehezkou fotografii, i největší bulvární deník odmítl zveřejnit fotografii zastřeleného známého hitmakera, i když ji měl.
Přesto jsou média fascinována něčím, čeho se dnes společnost jinak spíše bojí, a to je smrt, či spíše konec života. Uvědomil jsem si to v souvislosti s úmrtím českého prokletého básníka a guru undergroundové kultury Ivana Martina Jirouse. Šlo o postavu významnou, ale poněkud kontroverzní, známou mnoha výstupy. Před listopadem 1989 o něm oficiální média informovala, jen když potřebovala ukázat nějaký odstrašující příklad. Po listopadu se to moc nezměnilo, i když dostal mnohé prestižní ceny a jeho dřívější kamarádi z disentu se stali významnými ústavními činiteli, či papaláši, jak to on sám nazýval. Představa, že by se Jirousova fotka dostala na první stranu nejčtenějších seriózních novin, nebo dokonce bulváru, byla z říše snů. I kdyby snad dostal Nobelovu cenu za literaturu, jistě by se to vyřešilo článkem v kulturní rubrice.
Přesto se Jirous na první stránku dostal a zasloužil se o to až tím, že zemřel. Stejně tak v nejčtenějším bulváru o něm vyšel velký článek, kde byl označen za nejvýznamnějšího českého básníka. Jeho jména i s přezdívkou Magor, vyjadřující jeho kontroverznost, byl plný i éter, vzpomněla ho komerční rádia i zpravodajská televize. Takový prostor by nezískal žádným osobitým činem za svého života.
Média úmrtí milují a není to jistě jen česká specifika. Pravé světové mediální šílenství vypukalo vždy kolem nějaké smrti. Herečka Monroe, prezident Kennedy, hudebníci Lennon a Jackson nebo princezna Diana byli z těch globálních osobností, které neměly nouzi o mediální pozornost, po smrti ale byly doslova všude, což se umocnilo tím, že to byla úmrtí náhlá, předčasná a ne zcela vyjasněná. Zvláště to vyniklo u princezny Diany před čtrnácti lety. Média ji před smrtí spíše pobaveně pronásledovala a nechyběla v tom jistá zlomyslnost. Po její smrti to naopak vypadalo, že princezna lidských srdcí byla snad nejvýznamnější ženou planety, která ovlivňovala životy mas.
Když umíral papež Jan Pavel II., zařazovala obsáhlé zprávy i přímé přenosy média, která jinak pro římskokatolickou církev měla jen pohrdání nebo naprostou lhostejnost. A když papežův život skončil, český bulvární deník přinesl přes celou první stránku fotografii zemřelého s velkým nápisem Sbohem, otče, který na nás křičel z trafik.
Podobné to bylo v České republice například se zpěvákem Zichem, skladatelem Svobodou nebo naposledy Petrem Mukem či spisovatelkou Monyovou. V zahraničí pak se zpěvačkou Winehouse. Teprve po smrti se z médií dozvíme vše z jejich života i rozsáhlý rozbor jejich celoživotní práce. Prestižní BBC věnovala zprávě o smrti Winehouse v jednu chvíli více prostoru než dění v Libyi. A když někdo odejde z výsluní popularity, třeba kvůli stáří, připomenou ho média také, až když zemře. A tak se občas dozvídáme o celebritách minulosti, že ještě někde žily a pak umřely. Teprve poté si zaslouží připomínku někdejší slávy.
Platí tedy pravidlo, že nejlepší, co může osoba bažící po mediální přízni udělat, je zemřít nebo nechat se zabít, nejlépe nějakým zajímavým způsobem? Bohužel asi ano. Jak si to vysvětlit? Možná tím, že i v normálním životě je zemřelý zahrnut oslavnými tirádami i od těch, kteří mu za života nemohli přijít na jméno. O mrtvých jen dobře, říká se přece.
Smrt je zajisté součástí života a řečeno s básníkem Skácelem, naši mrtvi jsou stále s námi, a proto nikdy nejsme sami. Je svým způsobem spravedlivá a nemine nikoho. Na začátku adventu si tak s médii můžeme říci, že nám to svou fascinací smrtí tak nějak připomínají a že také jejich uznání mnohé z nás po smrti jistě nemine.



  Smrt v médiích
  Jak to vidí Radko Kubičko
 
  A nyní o lásce         

  Pořiďte si  
 
  Česko poklepem a poslechem
  Navštivte