Číslo 50 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filozofem a pedagogem.
Janem Sokolem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Dost bylo jogurtu, nyní o lásce

Když se zkraje roku 2003 rozešla kapela Vltava, zmizelo patrně to nejoriginálnější na pomezí českého popu a rocku posledních dvou dekád. Ne každý příběh ale končí špatně. Po sedmi letech, v nichž frontman Robert Nebřenský umíral v Tobruku, textařil pro Anetu Langerovou nebo učil blondýny otevírat jogurt, stoupla Vltavě opět hladina kreativity a její hravý, v české hudební tradici pevně ukotvený sound se vrátil na pódia. Ještě příznivější zprávou je to, že roční koncertní testování nového písničkového materiálu nyní vyústilo v album s přiléhavým názvem Komedianti se vracejí domů (vydává 100promotion).

Nahrávka jen potvrzuje to, co návštěvníci comebackových koncertů dávno vědí: Vltava dokázala na přetrženou nit tvorby navázat s elegancí sobě vlastní, aniž by vlákénko zbytečně zauzlovala. Ubrala na rockovém nápřahu příznačném pro její nejkompaktnější album Marx Engels Beatles z roku 1998 a zvláště pro následující nahrávku Když bozi zestárnou; jako by se spíš obracela ještě hlouběji, do let, kdy na desce Šťastnej jako trám v ležérním retro stylu zpívala o měsíci visícím na kravatě a lese, kde andělé prší z kůry.

Komedianti s náručí k objemutí: František Svačina, Martin Vajgl, Tomáš Uhlík, Robert Nebřenský a Peter Binder

Nenapodobitelná poetika je pro Vltavu nadále určující, v textech však surrealismu a dobře znějícího nonsensu ubylo ve prospěch tu neotřelého, jindy důmyslně poťouchlého rýmování o lásce, což je téma, které prostupuje celým albem – ten nečekaný naval citů můžeme vnímat třeba jako výraz vnitřního osvobození z návratu na scénu... Podstatnější je, že zpěvák a donedávna výhradní tvůrce repertoáru Nebřenský přivedl do skupiny zkušeného jazzového kytaristu a producenta Petera Bindera, v němž našel i spoluautora všech třinácti nových melodií.

Současná Vltava hraje pop nepodobný čemukoli, co si pod tím označením lze představit. Její hudba zní prvorepublikovou selankou, semaforskými kuplety i beatem šedesátých let, stejně nepřeslechnutelná je ovšem ustavičná potřeba kapely zmíněné prvky neobyčejně zábavně shazovat. „Komedianti“ se zkrátka vracejí s dobrou náladou, náručí k obejmutí a vůbec nejpřístupnějším albem své bezmála pětadvacetileté historie.

Milan Šefl



  Smrt v médiích
  Jak to vidí Radko Kubičko
 
  A nyní o lásce         

  Pořiďte si  
 
  Česko poklepem a poslechem
  Navštivte