U dvora královny vdovy

Středověk nemusí patřit jen minulosti. Žít se v něm dá i dnes. Pravda, nejde zrovna o levného koníčka, ale jde to. Stačí jen najít ty správné partnery… Dvůr hradecké královny Alžběty Richenzy, která do učebnic dějepisu vstoupila více jako Eliška Rejčka, dnes tvoří kolem padesáti nadšenců. Pořádají hostiny, turnaje i lovy. Striktně dodržují hierarchii tehdejší společnosti. Pokud se dostanete blíž, velmi rychle zjistíte, jak propastný je rozdíl mezi tím, kdo si na středověk hraje, a tím, kdo „svou dobou“ skutečně žije. Učinit tak můžete i prostřednictvím multimediálního projektu Českého rozhlasu Leonardo.

Eliška Rejčka je dosud českou společností vnímána ponejvíce jako ta „ošklivá“ paní, která „trápila“ Elišku Přemyslovnu, matku císaře a krále Karla IV. Takový „mediální obraz“ má na svědomí především Petr Žitavský, který sepisoval Zbraslavskou kroniku, v níž vztahy mezi Eliškami líčil velmi napjatě. Nutno ovšem podotknout, že z řádků kroniky jasně vyplývá, že Petr Žitavský Elišku Přemyslovnu i ostatní členy rodu opěvoval mnohem více než jiné. Důvod k takovému jednání se přímo nabízí. Otec Elišky Přemyslovny, český a polský král Václav II., Zbraslavský klášter založil, a tak Petrovi v podstatě zajistil pracovní místo.

Příběh černé vdovy 

Vnímat Elišku Rejčku jako „tu zlou“ je přitom zkratkovité řešení. Současná doba by z ní asi brzy vytvořila černou vdovu, když v tak krátké době přišla o dva manžele. Jenže ona se od svého narození potkávala se smrtí až příliš často.
Už ve svých pěti letech přišla o matku. Tři roky nato byl zavražděn i otec a péče o osmiletou Elišku přešla na macechu. Už jako tříletá byla zasnoubena s Otou Braniborským, ale zasáhla opět smrt, která ji z domluveného sňatku vyvázala. Další už ale proběhl. Elišce bylo dvanáct a provdána byla za Václava II., muže o sedmnáct let staršího. Jenže pohádka se opět nekonala. Psal se rok 1305, když Václav II. zemřel, a už o rok později zvolil tehdy osmnáctiletou Elišku za svou manželku Rudolf Habsburský, který nastoupil na uvolněný trůn. Dlouho se na něm ovšem neohřál. Už v roce 1307, v devatenácti letech, byla Eliška opět vdovou a uchýlila se do svých věnných měst. Ve vyšších kruzích pak panovala nelibost nad jejím vztahem s Jindřichem z Lipé, kterého mimochodem také přežila.
Eliška měla zkrátka jen obrovskou smůlu, ta ovšem pro hradecký kraj znamenala pravý opak. Po smrti druhého manžela se totiž Rejčka uchýlila právě do Hradce jako jednoho ze svých pěti věnných měst. Těmi dalšími byla Polička, Chrudim, Vysoké Mýto a pro nás nejdůležitější Jaroměř.

Část středověkého stanového tábora, který každoročně vyrůstá u Jaroměře Herold s bílou holí dohlíží na dodržování pravidel souboje

Středověk v barvě všedního dne

Právě v Jaroměři se každý rok v září odehrává velkolepý středověký turnaj. Letos to bude už podvanácté a tematicky se bude dotýkat oslav smíření hradeckého a pražského dvora u příležitosti nástupu Jana Lucemburského a Elišky Přemyslovny na český trůn v roce 1311. Přímá účast na turnaji je sice podmíněna pozváním anebo dohodou s pořadateli, ale v poslední den turnaje – letos 11. září – se může přijít podívat každý, koho doba 14. století zajímá. Z dálky tak může sledovat život středověkého tábora, kde zvláště v den turnaje platí velmi přísná pravidla. V areálu je potřeba zapomenout na „mluvící kosti“, jak jsou přezdívány mobilní telefony. Nebude tu nic, co by připomínalo současnost: ani káva, protože v té době zkrátka nebyla. Je zakázáno nosit brýle, náušnice a nepřípustná je řada dalších detailů, které by mohly narušit návrat do období let 1275–1330. Vše včetně stanů a jejich vybavení – postelí, židlí, stolů, nádob na jídlo a pití, osvětlení – musí odpovídat přelomu 13. a 14. století.
Na jedné straně tak stojí znalosti získané z dobových pramenů, které popisují dávné zvyklosti i odívání, a na druhé straně skupina nadšenců, kteří v takovém oblečení chodí v létě i v zimě a zvyky dodržují. Náhle se obraz středověké společnosti dobarvuje do dříve netušených detailů. Zjistíte, že dlouhá sukně se pod nohy neplete, že ani v plášti nemusí být horko nebo zima. Při rozhovoru s účastníky si uvědomíte, že střih šatů vyobrazených v kronice je více fantazií autora než reálnou skutečností, protože šat zkrátka v zobrazené formě držet nemůže, pokud platí zákony gravitace. Zcela přirozeně pak přijdete i na to, že například zakázané náušnice vlastně vůbec nejsou potřeba, protože by stejně pod složitými účesy a pokrývkami hlavy nebyly vidět. Že špendlík není jen ta věc, kterou si při neopatrnosti vrazíte do prstu, ale ve vycvičených rukou se mění v to, co udrží úplně všechno od účesu po složitě vrstvené závoje, a přitom vůbec není spínací. A nakonec už jen s úsměvem sledujete, jak se dětská fantazie naprosto přirozeně vrací k hrám s kamínky, klacíky, a je-li máma u kuchyně, vždycky nakonec půjčí i vařečku, která se s kouskem látky mění v princeznu.

Vším, čím jsem byl…?

Dát dohromady správné vybavení je přitom jen část povinností účastníka. Stačí nahlédnout do pravidel, kde se například dočtete: „Každý šlechtic, ať pán či dáma, musí disponovat nejenom odpovídajícím oděním, ale i vlastním družiníkem (v případě osamocené dámy to může být toliko společnice). Je samozřejmostí, že v rámci svého postavení nesou při slavnostních příležitostech družiníci erbovní znaky či barvy svého pána či domu.“
Pravidla platí i pro samotný turnaj: „Místa na tribunách jsou vyhrazena jenom urozeným dámám, pánům a význačným duchovním osobám. Na tribuny tedy neusedne nikdo, kdo nebude mít zajištěno vlastní sezení, odpovídající oděv a erbovní přehoz. Dámy a panny budou samozřejmě oděny v odpovídajícím slavnostním šatu, budou adekvátně upraveny (dobový účes nebo pokrývka hlavy, decentní líčení, bez náušnic), budou znát svůj původ a rod a podle toho se budou i chovat. V neposlední řadě budou disponovat vlastním družiníkem, který je bude obsluhovat.“
Každý účastník se tak sám sebe musel nejprve ptát, kým chce být, a podle toho kolem sebe seskupit přátele, kteří by přistoupili například na jeho urozené postavení nebo se stali součástí jeho rodiny. Nejde přitom jen o smyšlené postavy a rody, ale také o skutečné reálné historické osobnosti.

Správně obléknout rytíře je dosti vysilující záležitost Jediná povolená výjimka z jinak přísně dodržovaných pravidel – Jan Zelenka z Historického ústavu AV ČR si brýle protentokrát mohl ponechat

Návštěva u Hechta z Rosic

Každý rok je součástí tábora stan Wernharta Hechta z Rosic, nejstaršího člena rodu Hechtů, který je poprvé v písemných pramenech zmíněn v roce 1319 a naposledy v roce 1351, kdy už je jeho manželka Anna nazývána vdovou. Sídlil na hradě v Rosicích u Brna, který je dnes přestavěn na zámek, ale my se pohybujeme v době o pár století dřív. Hecht z Rosic je sice doložen pouze ve svědečných řadách listin, ale podle ostatních jmen šlo o muže významného, který měl šest dětí. Například jeho nejstarší syn Petr byl purkrabím na Vranově, jeho „zaměstnavatelem“ byl markrabě Jan Jindřich, bratr císaře a krále Karla IV. Potud známá fakta, která zaujala Marka Horáka natolik, že si Hechta s rodovým erbem štiky v červeném poli vybral jako své alter ego, a určil tak směr i své rodině.
Pro šlechtice už je povinností mít nejen odpovídající oděv a sloužící, ale také výbavu, což v případě účasti na turnaji znamená vlastnit stan. Existují sice firmy, které historické stany šijí, ale ze zkušeností některých milovníků historie vyplývá, že jdou více po vizuálním efektu než po praktické stránce. Hechtové se tedy rozhodli jít cestou vlastní výroby. Sehnali odpovídající látku, dřevo a železo a dali se do šití, tesání konstrukce a kování kolíků na jeho uchycení. Přestože měli k dispozici řadu iluminací, které jim byly inspirací, stan museli dělat na několikrát, než se jim podařilo praktickou a vizuální stránku skloubit. Materiál je sice vyšel na zhruba deset tisíc korun, ale hodiny nutné na práci se spočítat nedají.
Dalším oříškem bylo samo vybavení stanu, o kterém nelze najít příliš informací. Když už na obrázku nějaký stan je, málokdy odhalí interiér. Ke slovu tak musí přijít literatura: například v básni je zmíněno, že rytíř ve stanu uléhá na lože. Zřejmě tedy ve stanech nějaké lože bylo a z hlediska nutnosti převozu bylo pravděpodobně skládací. O jeho konstrukci se ovšem nedočtete opět nic, proto musíte hledat dál a zkonstruovat postel vizuálně podobnou reálnému nábytku tehdejší doby, a přitom praktickou natolik, aby byla sestavitelná v rozumném čase. Stejná pravidla platí i pro další nábytek, který ve stanu Hecht z Rosic má. A není ho málo. Kromě skládacího lůžka vystlaného kožešinami je zde truhla na oblečení, oltář, ale i skládací křesla, opět s kožešinami. Mimochodem na spánek v kožešinách nikdo nedá dopustit.
Při tom všem je ale stále potřeba myslet na převoz. Mnozí účastníci už museli koupit velká auta a mnohdy za ně přidat i vozíky, aby mohli cestovat z jedné akce na druhou. Hecht z Rosic se ještě dokáže s jedním spolujezdcem do osobního auta vejít, ale výbava zaplňuje každý centimetr až po střechu a využívat se musí i zahrádka. Laik vidí jen balíky beztvarých látek a neskutečné množství prken a latí. Ovšem už za půl hodiny se část hromady promění ve stan a ten je za další hodinu už kompletně vybaven i nábytkem.

Celým srdcem, celou duší

Návštěva ve středověku přináší ještě jeden důležitý pocit: jakousi provázanost každého s každým, téměř hmatatelnou sounáležitost. Zatímco jedni pronikají do tajů šití oděvů, studují iluminace, rukopisy, sochy, účty i archeologické nálezy, aby dokázali věrně napodobit originál, druzí se věnují se stejným nasazením výrobě zbraní, bot, nádobí nebo jako dávní obchodníci shánějí po celém světě odpovídající látky. Málokdo vyrábí jen sám pro sebe. Většinou se brzy začnou objevovat žádosti dalších a sem tam zahlédnete i tradiční směnný obchod.
Prakticky každý stan v táboře nabízí zajímavý příběh a je důkazem dovedností, které v běžném životě upadají v zapomnění. Některé z nich představí multimediální projekt Českého rozhlasu Leonardo vznikající ve spolupráci s Historickým ústavem Akademie věd ČR, Státním hradem Karlštejn a samozřejmě také za nemalého přispění členů Dvora hradecké královny Alžběty Richenzy. Ve videozáznamech, audiorozhovorech, fotografiích i textech budeme srovnávat historická fakta s praktickými zkušenostmi. Budeme se věnovat zábavě, cestování, stravování, odívání i výchově a kariérám, které do života středověké společnosti patřily stejně jako dnes.

Adriana Krobová, redaktorka ČRo Leonardo

Foto Adriana Krobová a Khalil Baalbaki



  Obhajoba starého magnáta  
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Surrealismus na svém místě  

  Navštivte  
 
  U dvora královny vdovy   
  Téma