„Chtěl jsem psát o nezralosti, která musí projít zkouškou odpovědnosti, chtěl jsem ukázat role, které musíme v dnešním světě hrát,“ říká autor rozhlasové hry Karla Pavel BryczUčitelům jsem dal na frak

Pavel Brycz je mužem bez přívlastků. Jeho literární tvorba je totiž natolik proměnlivá, že jakýkoliv přívlastek týkající se témat, stylů a žánrů, se stává jen zavádějícím zjednodušením, nálepkou, která nedrží a nesedí. Začínal povídkami – za svou druhou sbírku Jsem město, inspirovanou rodným Mostem, v roce 1999 obdržel Cenu Jiřího Ortena – píše ale i básně, novely i rozsáhlé prózy. Ačkoliv se Státní cena za literaturu uděluje zejména autorům prověřeným časem, Brycz ji za svůj mnohovrstevnatý „příběh století“ – román Patriarchátu dávno zašlá sláva – obdržel už ve svých šestatřiceti letech. Jeho posledním literárním počinem, který na své zhodnocení teprve čeká, je příběh falešného mesiáše, román Svatý démon, vydaný v roce 2009. Stejně podstatná je ale pro něj i tvorba pro děti. V roce 2007 byl nominován na cenu Magnesia Litera za knihu Kouzelný svět Gabriely.

Rád oslovuje i dětské posluchače a diváky. Pro Českou televizi napsal třináctidílný animovaný večerníček Dětský zvěřinec a v Českém rozhlase 2 – Praha v letech 2005 až 2006 dokonce uváděl vlastní autorský pořad Kouzelný svět Pavla Pavla neboli matematicky Pavla na druhou. V roce 2005 za scénář komediální dramatické pohádky s písničkami Neberte nám ptáka Loskutáka získal cenu Prix de Bohemia. Chystá se také jeho rozhlasový sci-fi seriál Polepšovna na konci vesmíru.

Jako propojení tvorby pro děti a mládež s tvorbou pro dospělé tedy můžeme vnímat rozhlasovou komedii Karla aneb ve škole života se nedá jít za školu, kterou v úterý 22. února ve 21.30 uvede Vltava v cyklu rozhlasových her Vinohradská 12. Ve srovnání se současnými rozhlasovými inscenacemi poměrně zalidněný příběh učitelky Karly posluchače vrací do tenat maturity. Je ale opravdu zkouškou dospělosti? V čem vlastně dospělost spočívá? A nakolik souvisí s věkem a množstvím zkušeností? „Chtěl jsem psát o nezralosti, která musí projít zkouškou odpovědnosti, o zásadním přerodu, mezní situaci, v níž se muž musí stát ženou, žena mužem, dítě dospělým, dospělý dítětem. Chtěl jsem ukázat role, které musíme v dnešním světě hrát,“ říká autor.

Ta, kterou se rozhodl hrát maturant Karel, podle školních měřítek jednoduše lůzr, je na první pohled literárně ohraná a směšná. Jeho důvody však vůbec směšné nejsou. To, co se může jevit jako bohapustá hra, je ve skutečnosti bojem o přežití a o udržení rodiny. Mechanismy, které uplatňují sociální úřady, totiž většinou nerespektují jemné mezilidské vztahy. Karel či Karla je ale jako málokdo jiný schopen zachovat se jako dospělý muž či žena, svým charakterem s přehledem převýší celý učitelský sbor v čele s ředitelkou Holubovou (ztělesněním patologické feminizace českého školství) a uspěje na výbornou. Jak ale dopadne u maturity? A je to vlastně podstatné?

Ivana Myšková, redaktorka ČRo 3 – Vltava



  Století Otakara Vávry           
  Téma  
 
  Výstřední? Geniální? Tichý!    

  Navštivte  
 
  I když sťatej, přece svatej    
  
Pořiďte si