Číslo 32 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebníkem.
Petrem Vášou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Petr Váša, hudebník

Krása je možná ze všech desek, které jste vydal, nejúdernější rokenrolová. U muzikantů jako Syčáci asi nejde mluvit o jednoduchosti, ale přece jako by to směřovalo k dupání do rytmu, tanci, hlasitosti. Byl to plán, nebo živelný vývoj?

Nevzpomínám si, že bychom o tom přímo mluvili, ale bylo jasné, že něco takového chceme zkusit. Deska vznikala tak, že jsem nejprve psal texty, v průběhu roku 2008. Když jsem jich měl zhruba padesát, řekl jsem si, že budu pokračovat úplně o čemkoliv — schválně, jestli i o bradavici na prstu je možné udělat básničku. Co se mi zdálo pro Syčáky vhodné, jsem klukům dal, oni z toho vybírali a zhudebňovali. Snažil jsem se, aby texty byly čitelné i jako regulerní poezie a zároveň v nich bylo co nejvíc hudby, to si pochvalovali. Čili kromě nějakých snových bizárií, jako je titulní skladba, jsem zkoušel vyloženě tříslokové, refrénové písničky. Z toho ta údernost vyplynula.

Deska působí trochu jako výlety do hudebních zákoutí, parafráze na styly a kapely. Není to jen píseň Legenda jako zjevný ohlas na Chucka Berryho. Ale zrovna tu nazýváte brněnským rokenrolem na pět nebo sedm, čili pořád je tam nějaký experiment, komplikace. Přemýšlíte o tom, co je ještě bigbít a co už umění?

To mě zajímalo vždycky. Vyrostl jsem v situaci, kdy vážní básníci, hudebníci a malíři byli pro mě stejní hrdinové jako rockeři. Neřekl bych, že jsem to dělení odmítal, ale nepřipadlo mi moc přirozené. Až posléze jsem zjistil, že jsou ortodoxní rockeři, kteří si víceméně dávají záležet na tom, aby se vymezovali vůči vážné kultuře. Michal Ambrož a jeho parta nebo Tony Ducháček, to jsou ve skutečnosti intelektuálové a seriózní umělci, ale jakoby se to nemělo říkat. Občas hráváme s Už jsme doma a Míra Wanek – jako punker – mi říkal, jak po letech docenil, že používám slovo umění. Myslel jsem to vždy spíš technicky, ale rozhodně ty dvě kulturní oblasti nevnímám jako oddělené a vzájemné souvislosti mě velice zajímají. Člověk ovšem musí ctít žánr a vždycky mi vadilo, když někdo dělá rokenrol nebo hiphop a hraje si na vysoké umění, nebo někdo vážnou hudbu a snaží se ji dělat tak, aby to pochopil každý vůl a prodalo se to.

Punk občas čiší i ze syčácké muziky, nejen v ostré svižnosti některých nových skladeb. Technická bravura Syčáků je možná protikladem punkového hraní, ale ta nadsázka a legrace tam je. Ostatně hrajete občas i českou obměnu God Save the Queen od Sex Pistols. Máte rád punk?

Mám, už kvůli dlouholetému kamarádství s Mírou Wankem. Ale i to se toho umění týká, protože on dělá něco, čemu říkám art-punk. Když jsme dělali punkovou operu Samota, sláva, smrt a spása, vedli jsme o tom spoustu debat. Narazíte na lidi, kteří punk berou pravověrně, jen britský ročník 1976–1977, ale pak nacházejí třeba ten newyorský včetně Patti Smith. Ale myšlenkově mě z celého punku nejvíc ovlivnil Johnny Rotten s prvními deskami Public Image. To je punk. Spočívá v tom, že každá deska je jiná a na každé desce si dělám, co chci. Takže nikdy bych neřekl, že punk děláme, ale Rottena nebo Iggyho Popa mám fakt rád.

Na punk upomíná taky oděv, v němž vystupujete – červená a černá, to je přece typická kombinace. Jak to vzniklo?

Vidíte, to mě nikdy nenapadlo. Když jsme začali vystupovat se Z kopce v roce 1986, měl jsem těžké kytarové a vokální party, byl jsem rád, že to nějak uhraju, a nějaká pódiová atrakce mohla být jedině kostým, nemohl jsem plivat oheň. Přemýšlel jsem, jak podráždit komunistickou stranu, a protože maminka Milana Chladila byla u nás jako doma, starala se o mé sourozence a taky šila, tak přišla se sokolskými košilemi Milana Chladila, že z nich udělá trenýrky pro bratra. No a já v rozpoložení té postpubertální revolty jsem si je vzal a vystupoval v tesilkách a Chladilově sokolské košili. Ty košile dlouho nevydržely, ale takhle to vzniklo.

Možná nejrychleji se z nové desky zapamatuje refrén „Rádio hraje další a další nemožnou píseň o andělích“ a možná právě tuhle píseň by i rádia brala. Bavilo by vás být součástí té davové marnosti, kterou komerční rádia občas představují?

To nevím. Dlouho jsem si myslel, že je mi to jedno, doma si rádio nepouštím, ale protože jsem pořád na cestách, poslouchám je. A když se mi na jakékoli stanici něco líbí, mám upřímnou radost. Když někdo chce, abych souhlasil s myšlenkou, že rádio hraje samý šmejd, oponuji, že jedna z mých nejoblíbenějších současných kapel je Black Eyed Peas, a když slyším tenhle popík, tak si říkám, to je prostě dobrý. Na druhé straně když tvoje písničky začnou hrát rádia, publikum se na tebe okamžitě dívá jinak, a nejenže kriticky, ale mnohdy apriori podezíravě. Kdyby se dvě písničky z desky Krása hrály v rádiu a kvůli tomu ji spousta lidí nesnášela, tak nevím, co si myslet. Ale bylo by vtipné, kdyby se to týkalo té o rádiích.

Mezi svérázná čísla desky patří halekačka Svoboda! nebo šanson Kamarádi. Zrovna taková ale asi vyžadují mimořádný pěvecký výkon. Prozradíte, na kolikrát se ti dařilo zpěv natočit?

S tím problém nemám, vždycky se snažím dobře připravit, protože pro mé cítění je dobré nahrávat v kuse. Jen minimálně něco lepím, nahraju jednu verzi, když je dobrá, bez poslouchání druhou, a pokud se zdá, že by se to mohlo vyvíjet, ještě třetí. První polovinu desky jsem nazpíval asi za dvě hodiny. Tohle umím, ale když se něco opakuje, znervózním a nemám tu muzikantskou disciplínu, aby se to zlepšovalo. Takhle se mi to osvědčuje už od dob Z kopce, je tam spontaneita a zároveň perfekce ve smyslu srozumitelnosti a atmosféry.

Kapela Z kopce ohromila už před neuvěřitelnými pětadvaceti lety. Ze zpětného pohledu byla možná fascinující i tím, kolik vám bylo. Nebo myslíte, že člověk ve dvaceti dělá mnohdy nejlepší věci, pak spíš čím dál víc mudruje?

Ten dojem rozhodně nemám. Vím, že jsou lidi, kteří tu teorii vyznávají a říkají, jo, Z kopce, to byl největší nářez. Ale já nemám pocit, že by energie, z které čerpám, kolísala s věkem. Na druhé straně je zajímavé, že jsem si tehdy připadal starý, říkal jsem si Rimbaud to měl napsané v šestnácti, čili když nestihnu udělat něco pořádného do dvaceti, jsem out. Z tohoto pohledu si připadám dnes mladší, než když jsme ve dvaceti šli poprvé do studia. A jistě jsem měl ty úzkosti z komunismu, že jsi nikdy nevěděl, jestli koncert nebo nahrávka není poslední. Takže to bylo buď, a nebo.

Hodně lidí je nadšeno vaším působením v kapele Jasná páka a tím, že jste jí dal nový šmrnc. Je to přímočarý rock, odolný proti oposlouchání. Ale přece, kdo by vás v té roli čekal? Jak to vlastně začalo?

Já jsem s nimi zpíval poprvé už v roce 1991, kdy bylo turné k výročí deseti let Jasné páky, a to jsme se znali z osmdesátých let, jezdil jsem do Okrouhlice na jejich soustředění. Ale když se ukázalo, že bývalý zpěvák Dáda Albrecht s tím nechce už nic mít, docela mě překvapilo, že chtěli, abych to zpíval já. Hrál jsem Jasnou páku někde u táboráku nebo v Bulharsku u moře, energii nebo nasazení to vyžaduje, ale rozhodně mi nepřipadalo, že by to nikdo jiný zpívat nemohl. Každopádně jsem do toho šel a bylo z toho asi deset dost šílených koncertů, i když jsem myslím jediný, kdo si to pamatuje. A když před lety dostala Páka cenu Rádia Beat a opět šlo o její rekonstrukci, tak jsme se do toho pustili, tentokrát už uvážlivěji a střízlivěji.

Jan Mattuš, překladatel a publicista

Foto Tomáš Tichý

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 3. srpna.



  Potíže s neoliberalismem        
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Alternativci na cestě...

  Pořiďte si        
 
  Ego a jeho tváře    
  Navštivte