Číslo 32 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebníkem.
Petrem Vášou.

 

 

 

 

 

 

Bezvýchodnost osudu vede k násilí

V sérii filmů věnovaných politicky motivovanému násilí zaujímá důležité místo snímek Zabiji Nixona (v neděli 15. srpna ve 22.45 uvede ČT2). Postava outsidera Samuela Bicka, neúspěšného chlapíka, jenž marně sní o svém prosazení, naznačuje nepředvídatelné podhoubí narůstající frustrace, která může vyústit v zoufalý akt násilí – zde nasměrovaného k prezidentu Nixonovi. V nešťastníkově mysli se totiž proměnil v zosobnění všeho útisku, ve viníka hrdinových nezdarů. Násilnické úmysly se v jeho chování plíží pozvolna, naznačeny hned na počátku. Pak jen přihlížíme, jak v něm pozvolna uzrává rozhodnutí unést letadlo a naletět s ním na Bílý dům.

Sean Penn mistrně ztělesnil stále utrápenějšího človíčka, jenž si neví se svým údělem radyVe filmu, který režíroval Niels Mueller, se prolínají politické pozadí, vtělené do ustavičných televizních zpráv o skandální aféře Watergate, a privátní linie. S velkou mírou věrohodnosti režisér zachycuje jak Bickovy podnikatelské prohry, tak rozpad rodinného zázemí. Sean Penn mistrně ztělesnil stále utrápenějšího človíčka, jenž si neví se svým údělem rady. Nutno obdivovat, jak vyhmátl Bickovu mírnou shrbenost, vychrtlost a stažený obličej, přidušenou, byť překotnou mluvu, která se ve vyhrocených okamžicích jednou láme v plačtivost, jindy v kradmou pomstychtivost.
Penn přiblížil i Bickovu ztrátu smyslu pro odhad reality, aniž by sebeméně podlehl lacinému zlehčování či dokonce výsměchu. Bez zveličování postihl příznaky psychopatických sklonů, které zprvu zůstávají skryté, ale v souvislosti s konfliktní situací nakonec hrozivě vyhřeznou. Podobně jako v thrilleru Volný pád, v němž exceloval Michael Douglas, i tady závažnost sociální analýzy oslabuje důraz právě na hrdinovu psychickou vyšinutost – jako kdyby nervy nemohly selhat i člověku zcela normálnímu, kdyby se ocitl v bezvýchodné situaci.
Zabiji Nixona přináší nesporně sugestivní výpověď o odvrácené straně tolik vzývaného „amerického snu“, jehož uskutečnění se mnohým může vymknout z ruky nebo se k němu vůbec nemusí přiblížit. Postižení reálií první půle sedmdesátých let je nanejvýš sugestivní, jak se snadno přesvědčíme při pohledu na oblečení a vzhled postav, na bytové vybavení, s menší důrazností pak i v přiblížení mezilidských vztahů, zvláště v kastovnickém rozvrstvení, které v americké společnosti dosud přežívá. Zkrátka: není všechno zlato, co se třpytí.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Potíže s neoliberalismem        
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Alternativci na cestě...

  Pořiďte si        
 
  Ego a jeho tváře    
  Navštivte