Číslo 27 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým řežisérem.
Janem Svěrákem.

 

 


 

 

 

Taková pěkná tečka za případem Cimrman

Zdálo by se, že k fenoménu Divadla Járy Cimrmana už není co dodat – na trhu je v psané, auditivní či vizuální podobě všech patnáct komedií souboru, nemluvě o raritních kompilacích typu „the best of“ či „co se nevešlo“. Stejně atraktivní jako dílo samotné však někdy mohou být i okolnosti, za jakých vznikalo. Dokazuje to nahrávka čtrnáctidílného rozhlasového seriálu Podzim s Járou, který v roce 2007 připravil redaktor a moderátor Vladimír Kroc a jenž nyní pod názvem Zvuková kronika Divadla Járy Cimrmana vychází na CD.

Čtyři hodiny vzpomínek aktérů, mezi nimiž samozřejmě dominují Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, mapují události v ansámblu od samotných začátků ve fiktivní rozhlasové Vinárně U Pavouka a prvního uvedení Svěrákova Aktu v Malostranské Besedě až po práci na předloňském „Cimrmanově dramatickém kšaftu“ České nebe. Každý z dílů seriálu (nyní „tracků“ ve formátu mp3) je věnován jedné ze čtrnácti komedií, jež má soubor dosud na repertoáru, úvod vždy obstarává bizarní komentář k roku, v němž byla hra premiérována, závěr pak hudební číslo.
K nahlédu do zákulisí divadla, založeného před třiačtyřiceti lety víceméně náhodou, se již jednou odhodlali sami jeho protagonisté – v roce 1987 natočil Ladislav Smoljak hořkou filmovou komedii Nejistá sezona, jakousi „autobiografii“ scény, jež musela dobrou polovinu své existence vést zákopovou válku s nejrůznějšími komunistickými „schvalovači“. A právě groteskní líčení střetů s tupou arogancí režimu, který slyšel provokaci i v těch nejnevinnějších formulacích, patří k nejvděčnějším místům cimrmanovských letopisů. Při výčtu absurdních cenzurních požadavků tehdejších kulturtrégrů se posluchač dobere i zdůvodnění, proč novější hry Svěráka a Smoljaka působí vedle Hospody Na mýtince, Lijavce a Posla z Liptákova o poznání méně výrazně – tvůrci ve svobodných poměrech již nemohli počítat s divácky atraktivním testováním co se smí a co už ne, natož se čtením mezi řádky.
Zvuková kronika se nevyhýbá ani tématům kontroverzním, například v rozhovoru s hudebním skladatelem Janem Klusákem, spolutvůrcem opery Cimrman v říši hudby, nelze ani desítky let po jeho odchodu ze souboru přeslechnout stopy křivdy. Další osobnost, která se s Cimrmany nerozešla v dobrém, jeden ze zakladatelů divadla Jiří Šebánek, už bohužel na Krocův mikrofon nepromluvil, zemřel krátce před zahájením práce na seriálu.
Geniální mystifikace rozpředená kolem smyšlené postavy česko-rakouského podivína léty neztrácí na přitažlivosti. Rozhlasová kronika počínání restaurátorů jeho pozůstalosti potěší zkušené cimrmanology i začátečníky a třebaže působí „jako taková pěkná tečka“ za případem Cimrman, nutně jí být nemusí.

Milan Šefl



  Hravý Havelkův Saturnin...
  Navštivte
 
  Taková pěkná tečka...

  Pořiďte si        
 
  Evropa nejlepší z nejhorších
  Téma